باید در فضای مجازی خودکفا شویم / هشدار نسبت به اجرای پنهانی سند ۲۰۳۰

باید در فضای مجازی خودکفا شویم / هشدار نسبت به اجرای پنهانی سند ۲۰۳۰


برخی افراد بدون آگاهی مقامات بالا در بعضی مناطق درصدد اجرای این سند هستند، مسؤولان باید توجه داشته باشند که اجرای سند 2030 به معنای تابع غرب شدن و فاصله گرفتن از مسائل اسلامی است و باید مراقب باشیم‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونین با بیان این که شخصیت انسان در مثلث خانواده، مدرسه و جامعه تشکیل می شود، گفتند: در این میان نقش آموزش و پرورش از همه مهم تر و تأثیرگذارتر است.

ایشان افزودند: تأثیرگذاری دانشگاه بر جوانان کمتر از دوران مدرسه است چون جوانان در زمان مدرسه پذیرش راحت تر و بیشتری دارد، بنده در خانواده ای مذهبی اما غیر روحانی تربیت شده ام اما آنچه که ما را به روحانیت جذب کرد، رفتار و برخورد بعضی از معلمان دوران دبیرستان بود.

معظم له با بیان این که نقش معلمان و اساتید بسیار مهم است، اظهار داشتند: در آموزش و پرورش و دانشگاه 3 موضوع اصول تربیتی را تشکیل می دهند. برنامه، کتاب های درسی، معلمان و اساتید. اگر این اصول خوب باشد مشکلات حل خواهد شد اما اگر در هر کدام از این موارد مشکل وجود داشته باشد به هدف نمی توان دست پیدا کرد.

ایشان ادامه دادند: باید در این موارد حساسیت داشت، اگر این اصول تقویت شود محصول کار بسیار مناسب خواهد بود؛ متاسفانه اطلاع رسانی فعالیت های مثبت آموزش و پرورش کم است و باید افزایش پیدا کند تا مردم بدانند چه کارهایی انجام می شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای جامعه در آموزش و پرورش و دانشگاه ابراز داشتند: جوانان آموزش می بینند اما بعد که وارد حوزه کار می شوند می بینند که مهارت لازم را ندارند، باید نیازهای جامعه را در نظر گرفت و آن ها را در آموزش و پرورش و دانشگاه پیاده کرد تا وقتی جوانان وارد جامعه شدند بدانند که مفید هستند و خریدار دارند.

ایشان عنوان کردند: سابقا درباره این موضوع فکر نمی شد اما اخیرا درباره این موضوع فکرهایی شده که باید پررنگ تر پیگیری شود؛ تجربه نشان داده که ایرانی استعداد بسیار خوبی دارد و باید از این استعدادها به خوبی استفاده شود.

معظم له خاطرنشان کردند: حیف است که از استعدادها بهره برداری نشود، شخصیت ها و علمای بسیاری از ایران برخاسته اند و خدمات فراوانی در تمام علوم ارائه کرده اند، به خواست خدا در اردیبهشت ماه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی را برگزار خواهیم کرد و 40 جلد کتاب در این راستا رونمایی می شود که بسیاری از این افراد اثرگذار، ایرانی هستند.

ایشان فضای مجازی را دارای فرصت ها و تهدیدهایی دانستند و اضافه کردند: فضای فعلی مشکلات مهمی دارد و وقتی وارد فضای مجازی خارجی شویم نوعی بردگی است چون آن ها هرگونه استفاده ای که از ما بخواهند، انجام می دهند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که دشمنان سعی دارند که با استفاده از فضای مجازی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خرابکاری کنند، گفتند: نباید برنامه های کشور را در اختیار شبکه های اجتماعی خارجی قرار داد، مشکل دیگر این فضا نیز بدآموزی های گستردة آن است.

ایشان افزودند: باید در فضای مجازی خودکفا شویم و فضایی قوی ایجاد کنیم، با تسهیلات و دسترسی آسان و ارزان باید مردم را به استفاده از شبکه های داخلی ترغیب کرد تا جذب شوند، ما می توانیم دستیابی به شبکه های داخلی را آسان و ارزان کنیم که در این صورت حتی نیاز به فیلتر شبکه های خارجی هم نیست که جنبه منفی داشته باشد.

معظم له با بیان این که باید فضای مجازی قانع کننده، سالم و کارگشا وجود داشته باشد، اظهار داشتند: فضای مجازی در آموزش و پرورش بیش از جای دیگر اثرگذار است و چون جوانان اثرپذیر هستند گاهی مشکلاتی ایجاد می شود.

ایشان ادامه دادند: ایران اسلامی حرف اول منطقه را می زند و این که رییس جمهور آمریکا هر روز و شب درباره ایران سخن می گوید نشان از قدرت ایران دارد و الا کاری به کشور نداشتند، این قدرت دشمن دارد از این رو باید جمعیت را بسازیم و متحد کنیم و بسیار هوشیار باشیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کردند: چیزی که می تواند ما را حفظ کند اعتقادات مذهبی است که اگر نبود در دفاع مقدس پیروز نمی شدیم، حضرت امام از سرمایه اعتقاد مذهبی استفاده و مردم را بسیج کردند در زمانی که بر اثر آغاز انقلاب همه چیز از هم گسسته بود. برای بقای انقلاب این سرمایه نباید تضعیف شود که اگر ضعیف شود نمی توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم.

ایشان عنوان کردند: اگر دشمنان گزینه های تهدیدآمیز را کم کردند برای این است که می بینند اگر صحبتی شود جوانان عاشق شهادت و مبارزه با دشمن، در صحنه حضور دارند، همین روحیه در حزب الله لبنان اثرگذاشته است و عراق و سوریه را نجات داد و همچنین حشدالشعبی نقش مهمی در  نجات عراق داشت.

معظم له خاطرنشان کردند: بدین دلیل آمریکا و عربستان اصرار بسیاری بر تعطیلی حشدالشعبی دارند تا بتوانند کار خود را پیش ببرند تقویت اعتقادات مذهبی وظیفه مسؤولان است این اعتقادات سلاح برنده ای است که در زرادخانه های دشمن وجود ندارد.

ایشان اضافه کردند: عده ای از سربازان آمریکایی که در عراق حضور داشتند خودکشی و فرار کردند اما در 8 سال دفاع مقدس این موارد را نداشتیم، این اسلحه مهم است و آموزش و پرورش در حفظ این سلاح به ویژه در بین جوانان می تواند نقش مهمی داشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به اجرای پنهانی سند 2030 در برخی مناطق کشور هشدار دادند و گفتند: برخی افراد بدون آگاهی مقامات بالا در بعضی مناطق درصدد اجرای این سند هستند، مسؤولان باید توجه داشته باشند که اجرای سند 2030 به معنای تابع غرب شدن و فاصله گرفتن از مسائل اسلامی است و باید مراقب باشیم.

معظم له در پایان عنوان داشتند: خداوند همة خدمت کنندگان صادق به کشور را محفوظ دارد.

captcha