پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته به سومین گردهمایی فعالان فرهنگی، پژوهشی، رسانه‌ و فضای مجازی

پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته به سومین گردهمایی فعالان فرهنگی، پژوهشی، رسانه‌ و فضای مجازی


پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا علیه السلام به صحنۀ باشکوه ابراز ارادت به خاندان اهل بیت علیهم السلام و اعلام برائت از ظلم ظالمان و دعوت همه آزادی خواهان جهان به تأسی از حسین بن علی علیه السلام تبدیل شده است‌

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدا لازم می دانم از همه دست اندرکاران، مجریان، خادمانی که در برپایی با شکوه مراسم اربعین نقش داشته‌اند و هم چنین از مسئولین ستاد اربعین در ایران و عراق تشکر و قدردانی بنمایم و امیدوارم این همایش نیز به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

سخن از عشق مالامال محبان سید الشهداء علیه السلام که جلوه بارز آن در زیارت اربعین متبلور است مجال دیگری را می‌طلبد، اما باید به این نکته توجه داشت که در این روزگار، پیاده‌روی اربعین و زیارت سیدالشهدا علیه السلام به صحنۀ باشکوه ابراز ارادت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اعلام برائت از ظلم ظالمان و دعوت همه آزادی خواهان جهان به تأسی از حسین بن علی علیه السلام تبدیل شده است.

با این حال این راه پیمایی بی نظیر ممکن است با آسیب‌هایی نیز همراه شود که وظیفه پیگیری در برخی جهات بر عهده فعالان فرهنگی و خصوصا فعالان در عرصه فضای مجازی می‌باشد لذا توجه شما عزیزان را به چند نکته معطوف می‌دارم:

1. توجه به ابعاد معنوی و عرفانی اربعین بسیار مهم است. حکمت زیارت معصومین علیهم السلام علاوه بر تجلیل و تکریم ایشان، توجه زائر به ابعاد روحانی زیارت و جایگاه خاص و ویژه امام علیه السلام است همچنین زیارت با معرفت و شناخت صحیح، می‌بایست آراسته آداب و شرایط زیارت باشد.

2. گاهی اختلاف فرهنگ‌ها در میان دو کشور شیعه ایران و عراق ممکن است سبب بروز برخی آسیب‌ها شود لذا خوب است فعالان فرهنگی در این زمینه تلاش کرده و با ارائه اطلاعات و بالابردن سطح آگاهی طرفین این سوء تفاهمات را به حداقل برسانند.

3. مراسم اربعین مراسمی مردمی بوده و بر اساس عشق و شور علاقه مندان به نهضت سالار شهیدان به وجود آمده است، از این رو لازم است جنبه مردمی این مراسم حفظ شود و مردم آن مراسم را از خود بدانند و در ارتقای آن بکوشند. البته لازم است نهادهای رسمی و حکومتی در هر دو کشور جهت تسهیل امور و کمک به برنامه‌های مردمی به صورت جدّی کوشش کنند.

4. نسل کنونی و آینده در معرض خطرات فراوان فکری و عقیدتی است در حالی که بسیاری از جوانان و نوجوانان دراین مراسم شرکت می کنند و مشاهده شکوه و عظمت این مراسم و ایثار و از خودگذشتگی خادمان سید الشهداء تاثیر به سزایی در فکر و روحشان دارد و دل های آنان را در مقابله با وسوسه‌ها و انحرافات محکم می‌نماید و بستر بسیار مناسبی برای ارتقای آگاهی دینی این عزیزان و نهادینه شدن اندیشه‌ی صحیح و ناب شیعی در وجود آنان فراهم می‌آورد که باید با برنامه‌ریزی صحیح از آن بیشترین استفاده را برد.

بار دیگر از همه برگزارکنندگان و میهمانان و مشارکین در این مراسم تشکر نموده و از خداوند متعال توفیق زیارت و شفاعت حضرت سید الشهداء را برای همه عاشقان آن حضرت مسئلت دارم و امیدوارم همه ما را در زمرة خادمین مخلص ایشان قرار دهد. إنه سمیع مجیب

قم ـ ناصر مکارم شیرازی
  23 آبان‌ماه 1402

captcha