روح حاکم بر نظام آموزشی، روح اسلامی باشد / تحول در آموزش و پرورش ضروری است

روح حاکم بر نظام آموزشی، روح اسلامی باشد / تحول در آموزش و پرورش ضروری است


ما با برگزاری کنگره ی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» ثابت کردیم که شیعه در تمام علوم از جمله فقه، اصول، کلام و حتی طب، نجوم، معماری و غیره پیشتاز بوده و نقش مؤثری داشته است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ارتباط حوزه های علمیه با نظام آموزشی کشور فرمودند: ارتباط آموزش و پرورش و دانشگاه با حوزه علمیه از قدیم مرسوم بوده و بوعلی سینا، شیخ بهایی و شیخ طوسی در کنار هم پرورش یافته اند.

ایشان افزودند: روح حاکم بر نظام آموزشی ما، باید روح اسلامی باشد و هیچ نشانه ای از فرهنگ غرب در آن وجود نداشته باشد و ما نسبت به پاکسازی آن مسئول هستیم.

معظم له با اشاره به نقش گسترده ی علمای شیعه در گسترش علوم اسلامی افزودند: برخی چنین تصور می کردند که علمای شیعه نقش چندانی در گسترش علوم خصوصا علوم اسلامی نداشتند، اما ما با برگزاری کنگره ی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» ثابت کردیم که شیعه در تمام علوم از جمله فقه، اصول، کلام و حتی طب، نجوم، معماری و غیره پیشتاز بوده و نقش مؤثری داشته است.

ایشان افزودند: باید دستاوردهای علمای بزرگ شیعه در کتب درسی دانش آموزان و دانشگاهیان گنجانده شود تا آنها نسبت به مواریث مهم پیشینیان خود و سابقۀ عظیم علمی آگاه گردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود ایجاد تحول در آموزش و پرورش را یک ضرورت دانسته و افزودند: سند 2030 اعتقادات دینی و مذهبی دانش آموزان را هدف قرار داده که لازم است نسبت به اجرای این گونه سندها و جایگزینی فرهنگ غربی هوشیار بود.

captcha