دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
«اللهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبيهَ؛ وَباعِدْنى فيهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالتَّمْويهِ، وَاجْعَلْ لى نَصيباً مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فيهِ، بِجُودِكَ يا اجْوَدَ الْأَجْوَدينَ؛ خدايا در اين ماه، فهم و آگاهى را روزيم كن، و از كم عقلى و بى اطّلاعى دورم كن، و از هر خير و نيكى كه در اين ماه نازل مى شود بهره اى برايم قرار ده، اى بخشنده ترين بخشندگان»[1]
از جمله نکات مهم دعای روز سوم ماه مبارک رمضان می توان به لزوم اندیشه ورزی و دور اندیشی در تحقق بیداری و آگاهی ، پیامدهای علم بدون عمل ؛ فضیلت ماه مبارک رمضان و ترسیم درجات رحمت و بخشش الهی اشاره کرد.
تفکر؛ معرفت؛ بیداری
ماه مبارك رمضان ماه بيدارى و هوشيارى است؛ لذا بايد با تقویت اندیشه ورزی و تفکر در ماه رمضان به شناخت و معرفت دست یافت.[2]
اسرار آفرينش در آسمان و زمين و اسباب زندگى و عوامل فنا و درد و رنج ، هر كدام مى تواند مايه عبرت و هوشيارى انسان هاباشد و سطح معرفت فرد را افزایش داده و بر بيدارى و آگاهى انسان بيفزايد و او را از خواب غفلت بيدار كند.[3]
دوراندیشی در گرو دوری از جهل و شتاب زدگی
يكى از عوامل شتاب زدگى، جهل و نادانى و سفاهت است؛ زيرا افراد جاهل و نادان، اغلب گرفتار اوهام و پندارهاى غلط هستند و به گمان اين كه مقدّمات كار فراهم است، خود را در گرداب حوادث مى افكنند و با ناكامى و شكست روبرو مى شوند، در حالى كه هوشياران آگاه، تمام جوانب كار را مورد بررسى قرار مى دهند و با حزم و دورانديشى و اجتناب از هر گونه شتابزدگى، عبودیت حقیقی خداوند را محقق می سازند.[4]
عالم بی عمل
از همه خطرناك تر عالم بى عمل است. آن كس كه آگاهانه راه خلاف مى رود و همچون دزدى است كه با چراغ آمده، به كاه دان نمى زند، بلكه كالاى گزيده تر را مى برد. تمام بدبختى هايى كه بشر در طول تاريخ[5] داشته، به خاطر همين عالمان بى عمل بوده. سرچشمه تمام جنگ ها و نابسامانى ها در جامعه بشرى چه در گذشته. و چه امروز، از همين گروه است.[6]
ماه مبارک رمضان؛ سراسر خیر و برکت
در بیان فضیلت ماه مبارک رمضان، همین بس که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فرازی فرمود:«إِنَّ أَبْوَابَ الْجَنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛[7]درهاى بهشت در اين ماه باز است.»[8]
روزه اى كه مى گيريم؛ قرآنى كه تلاوت مى كنيم؛ غذائى كه صرف نيازمندان مى نماييم؛ و خلاصه، تمام كارهاى خيرى كه در اين ماه انجام مى شود، هر يك از آنها درى از درهاى بهشت است.[9]
مفهوم جود و بخشش
اگر چه دو واژه جود و بخشش غالباً در يك معنى استعمال مى شود؛ ولى «جود» مرحله بالاتر از «بخشش» است؛ زيرا جود، بخشش بدون درخواست وخوشحال شدن از درخواست مردم و شادگشتن به هنگام بخشش است.».[10]
سخن آخر:(عنایتی از نوع بالاترین درجه جود و بخشش)
در قرآن کریم می خوانیم:« بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ[11]؛ هر دو دست خدا گشاده است، و هر گونه بخواهد و بهر كس بخواهد مى بخشد». اين مطلب كنايه لطيفى از نهايت جود و بخشش خدا است، زيرا كسانى كه زياد سخاوتمند باشند، با هر دو دست مى بخشند، به علاوه ذكر دو دست كنايه از قدرت كامل و اشاره اى به نعمت هاى«مادى» و«معنوى»است.[12]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir
[1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص812.
[2] آيات ولايت در قرآن ؛ ص105.
[3] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 1 ؛ ص217.
[4] اخلاق در قرآن ؛ ج 2 ؛ ص425.
[5] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 4 ؛ ص638.
[6] همان؛ ص 639.
[7] وسائل الشّيعه؛ ج 7؛ ص 228.
[8] والاترين بندگان ؛ ص127.
[9] همان.
[10] اخلاق در قرآن ؛ ج 2 ؛ ص385.
[11] سورۀ مائده؛آیۀ64.
[12] تفسير نمونه ؛ ج 4 ؛ ص451.