انتقاد معظم له از بی انصافی برخی تجار و کسبه در شرایط سخت اقتصادی

انتقاد معظم له از بی انصافی برخی تجار و کسبه در شرایط سخت اقتصادی


جامعه ای ترقی می کند که افراد همه به فکر هم باشند، اگر هر کس در این وانفسا بخواهد کیسه خود را پر کند کما این که بسیاری تنها به فکر زراندوزی و پر کردن جیب خود هستند، این چنین جامعه ای عقب می ماند‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در جلسه درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، با انتقاد از بی انصافی برخی از کسبه و تجار در شرایط سخت و دشوار کنونی، تصریح کردند: داد و فریاد و گلایه بخش قابل توجهی از مردم از بی انصافی گروهی از تجار و کسبه که مدام اجناس را گران می کنند، بلند شده است.

ایشان بیان داشتند: یک تاجر و کاسب مسلمان باید بدون احتیاج به تعزیرات کار خودش را درست انجام دهد، اما متاسفانه با وجود تعزیزات هم تخلف می کنند و بعضا در حضور ماموران تعزیرات اعلام می کنند ما قیمت ها را کم نمی کنیم و جریمه می پردازیم!

معظم له خاطرنشان کردند: این رسوایی است، ما مسلمان هستیم، دم از پیروی مولا علی(علیه السلام) می زنیم؛ اما بی حساب و کتاب قیمت ها را بالا می بریم؛ یک زمان افزایش قیمت ارز و دلار را عامل گرانی معرفی می کردند اما اکنون که قیمت ها پایین آمده نیز حاضر نیستند قیمت اجناس را پایین بیاورند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: جامعه ای ترقی می کند که افراد همه به فکر هم باشند، اگر هر کس در این وانفسا بخواهد کیسه خود را پر کند کما این که بسیاری تنها به فکر زراندوزی و پر کردن جیب خود هستند، این چنین جامعه ای عقب می ماند.

ایشان یادآورشدند: وقتی می گویند 30 هزار میلیارد تومان برخی به جیب زده اند، اینها با این کارهای خلاف و دشمنان و آمریکایی ها با تحریم ها همه در فشار به مردم سهیم هستند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به حدیثی از حضرت رسول(صلی الله علیه) «تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه و لا تكونوا جبابرة العلماء» تواضع متقابل شاگرد و استاد را یک اصل مهم سفارش شده در منابع دینی دانستند.

ایشان با تاکید بر این که تواضع استاد وشاگرد در قبال یکدیگر سبب رونق علمی می شود، بیان کردند: خوشبختانه این مساله در حوزه های علمیه از قدیم الایام رواج داشته است؛ خاطرات بسیاری از این مساله در بین بزرگان و علما موجود است و خود ما نیز خاطرات شیرین و فراموش نشدنی از این موضوع داریم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: یکی از علائم و نشانه های تواضع این است که اگر شاگرد حرف و سخن منطقی و خوب بیان کرد، استاد بپذیرد و خوشختانه این مساله را ما بارها در بین علما و استادان حوزه های علمیه مشاهده کرده ایم.

ایشان ابراز امیدواری کردند این سنت با برکت همچنان پر رونق در حوزه های علمیه باقی بماند و باعث پیشرفت تعلیم و تعلم باشد.

captcha