شکوه اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

شکوه اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی


اقتدار حکومت اسلامی در گرو تشکیل ارتش مکتبی و انقلابی / ضرورت حمایت فراگیر از ارتش جمهوری اسلامی ایران / ضرورت تقویت بنیۀ دفاعی ارتش / لزوم پرورش نیروهای متخصص نظامی بادانش در ارتش / ارتش؛ از وابستگی دوران طاغوت تا جانفشانی برای مکتب / ارتش پرافتخار؛ محافظان مرزهای کشور / ارتش مکتبی، زمینه ساز انقلاب مهدوی و ارتش انقلاب جهانی‌

تأمّل در تاریخ انقلاب این مسأله را به خوبی نشان می دهد وقایع و بحران هایی هم چون جنگ تحمیلی اگر چه بلای بزرگی بود؛[1] زیرا در آن روز نه ارتشی در کار بود نه معلوم بود سلاح دست کیست و نه برنامه ریزی دفاعی داشتیم. دشمن ما در حد اعلای امکانات و ما در حد ادنای امکانات بودیم؛[2] لیکن با همۀ این اوصاف در حال حاصر نیروی نظامی ما از قوی ترین نیروهای موجود در منطقه است که در این بین، ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهمترین نتیجه ی همان جنگ تحمیلی بوده است.[3]

اقتدار حکومت اسلامی در گرو تشکیل ارتش مکتبی و انقلابی

بدیهی است هیچ گاه جامعه بشرى حتى براى یک روز بدون حکومت نمى تواند زندگى سالمى داشته باشد، و منکران این امر نیز هرگز به آن نرسیدند، و از وسط راه با دست پاچگى و شتاب به صورت شرم آورى بازگشتند!.[4]

شاهد این سخن قبل از هر چیز تاریخ اسلام است؛[5] نخستین کارى که پیامبر اسلام صلّى الله علیه وآله وسلّم بعد از هجرت به مدینه انجام داد تشکیل حکومت اسلامى بود.[6] اگر چه «حکومت اسلامى» در عصر آن حضرت بسیار ساده بود؛ ولى تمام آنچه براى یک حکومت مقتدر مورد نیاز است، در آن پیش بینى شده بود،[7] اینگونه بود که پس از تشکیل حکومت اسلامى و شکل گرفتن جامعه اسلامى نهادهای اجتماعى و سیاسی هم چون ارتش منعقد گردید[8] و آن حضرت نخست به مسأله نیروى دفاعى و تحقق ارتش قدرتمند اسلام پرداخت.[9]

پیامبر اکرم صلّى الله علیه وآله وسلّم ارتشى تشکیل داد که مهاجران و انصار در آن شرکت داشتند؛ و هر کس در هر سن و سال و در هر شرایط به جز زنان و کودکان و بیماران و از کار افتادگان ملزم به شرکت در آن بوند. تهیه سلاح و مرکب و آذوقه این ارتش کوچک و ساده قسمتى بر عهده خود مردم بود، و قسمتى بر عهده حکومت اسلامى؛ و هر قدر دامنه غزوات و پیکار با دشمنان سر سخت گسترده تر مى شد تشکیلات ارتش اسلام وسیع تر و منظم تر مى گشت.[10]

بنابراین از یک سو اگر اسلام حکومتى نداشته باشد، تشکیل ارتش بی معنی خواهد بود؛[11] و از سوی دیگر براى پیشرفت علوم و صنایع و حفظ سلامت و امنیت مردم،باید در راستای تشکیل ارتش نیرومند و جلوگیرى از تهاجم هاى بیگانه اقدام نمود؛ زیرا حتی اگر در جهان هیچ جنگى هم صورت نگیرد لیکن بدون نیروى نظامی نمی توان نظم مطلوبى به جوامع بشرى داد.[12]

ضرورت حمایت فراگیر از ارتش جمهوری اسلامی ایران

بی تردید حکومت اسلامى براى تشکیل ارتش، متکى به بیت المال است،[13] زیرا همه بخش هاى حکومت اسلامى به ویژه ارتش به منابع مالى نیازمندند،[14] لذا در عصر و زمان حاضر هزینه جنگجویان و ارتش را دولت مى پردازد و حتى جنگجویان حقوق دریافت مى کنند، اما باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.[15]

 اینچنین است که پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم وقتی تصمیم داشت لشکر اسلام را براى مقابله با دشمن، آماده سازد، و نیاز به گرفتن کمک از مردم داشت.کسانى که توانایى داشتند، مقدار قابل ملاحظه اى به عنوان «زکات» یا کمک بلاعوض، براى هزینه ارتش اسلام تحویل مسئولان این امر دادند.[16]

و یا کارگر مسلمانى به نام «ابو عقیل انصارى» که از چاه هاى اطراف مدینه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى که از این کار دریافت مى کرد هزینه زندگى خانواده خود را در حد پایین تأمین مى کرد نیز به فکر کمک به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت گفت: یک شب را اضافه کار مى کنم و درآمد آن را خدمت پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم مى آورم. محصول کار شبانه او دو من خرما بود که یک من آن را براى خانواده خود گذارد و یک من را برای کمک و حمایت از ارتش اسلام خدمت پیامبر صلّى الله علیه وآله وسلّم آورد.[17]

ضرورت تقویت بنیۀ دفاعی ارتش

بدون شک مسلمانان موظف هستند از تمام توان و نیروى خویش استفاده کنند و بنیه نظامى خویش را بالا ببرند، لذا تقویت بنیه دفاعى اسلام و بالا بردن توان نظامى ارتش اسلام و به کارگیرى پیشرفته ترین سلاح هاى نظامى، اقتصادى، تبلیغاتى، اخلاقى، اجتماعى و مانند آن، در ارتش و دیگر نهادهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بسیار ضروری است، که مسلمانان باید آن را تأمین کنند؛ ولى از آنجا که این هزینه ها در راه خدا مصرف مى شود، خداوند متعال آن را بطور کامل به شما بازخواهدگرداند و بدون شک در این معامله ضرر نخواهید کرد.[18]

لزوم پرورش نیروهای متخصص نظامی بادانش در ارتش

در عصرى زندگى مى کنیم، که فنون نظامى بسیار پیچیده شده و جنبه تخصصى پیدا کرده است، و چاره اى جز استفاده از نیروهاى متخصص در این فنون و افسران و درجه دارن درس خوانده و تمرین دیده نیست؛ به این ترتیب لازم است گروهى به عنوان کادر ثابت در ارتش بمانند و شب و روز به مسائل مهم دفاعى بیندیشند و هر لحظه آماده مقابله با دشمن باشند.[19]

ارتش؛ از وابستگی‌ دوران طاغوت تا جانفشانی برای مکتب

گفتنی است هر جا سیاست وابسته، صنایع وابسته، فرهنگ وابسته، ارتش وابسطه، و خلاصه زندگى وابسته است در آنجا شیطان بزرگ استعمار حضور دارد.[20] فراموش نمی کنیم در دوران پهلوی، غربی ها بر اموال ما مسلط بودند و منافع کشور را آزادانه می بردند در ارتش، سی هزار مستشار آمریکایی در کشور ما حضور داشتند[21] ولی الآن به برکت انقلاب اسلامی و جان فشانی ارتش مکتبی، نمی توانند چنین کنند. زیرا حرکت انقلابی ایران، نقشه ی منطقه را عوض کرد و آثار مهم بسیاری به جا گذاشت.[22]

نظام اسلامی این مسأله را به خوبى تجربه کرده، و در سایه تحمل مشکلات و سختى هاى انقلاب توانست در خیلى از جهات خودکفا و مستقل شود. آری اقتدار و صلابت ارتش مرهون تحمل فشارها و تحریم هاست.[23]

ارتش پرافتخار؛ محافظان مرزهای کشور

در فقه اسلامى در باب جهاد بحثى تحت عنوان «مرابطه» یعنى آمادگى براى حفظ مرزهاى اسلامى در برابر هجوم احتمالى دشمنان دیده مى شود که احکام خاصى براى آن ذکر شده است.[24]،[25]

ممکن است در نظر بعضى این موضوع به عنوان طرفدارى اسلام از وجود «مرزهاى جغرافیایى» تلقى گردد، اما ناگفته روشن است که این موضوع تنها در صورتى است که اسلام از طرف بیگانه اى مورد هجوم واقع گردد، ولى در صورت پیشرفت دعوت اسلامى در جهان- و بعبارت دیگر پیروزى طرح اسلام در دعوت خود این موضوع خودبه خود منتفى خواهد گردید و قبل از آن هم مرزهاى کشور اسلام مرز فکرى و عقیدتى است نه مرز جغرافیایى و قراردادى.[26]

و به تعبیر دیگر در داخل حوزه اسلام به هیچ وجه تقسیم بندى جغرافیایى و مرز وجود ندارد، و در بیرون حوزه اسلام نیز تنها مرزهاى فکرى و اعتقادى آن را از دیگران جدا مى سازد.[27]

با همۀ این تفاسیر، مرزها معمولاً مناطقى هستند که در اطراف کشور قرار دارند و ممکن است دشمن از آنجا نفوذ یا حمله کند و به همین دلیل همیشه حکومت ها بخش مهمى از نیروهاى مسلحشان را در این مناطق مى گمارند تا از حملات غافلگیرانه دشمنان آسوده خاطر باشند. این تعبیر نشان مى دهد که توجه به مرزها از مهم ترین وظایف نیروهاى مسلح به ویژه ارتش پرافتخار جمهوری اسلامی است که به نحو احسن به منصۀ ظهور رسیده است.[28]

سخن آخر؛ ارتش مکتبی، زمینه ساز انقلاب مهدوی و ارتش انقلاب جهانی

در خاتمه باید گفت ما هر چه در برنامه های انقلاب داشتیم از نیروی مذهب بود. بهره گرفتن از نماز شب، دعاهای کمیل و ندبه، شروع عملیات با اسامی اهل بیت علیهم السلام و موارد دیگر. خود انقلاب را هم با استفاده از فلسفه ی عاشورا و کمک گرفتن از نیروی مذهب جلو بردیم. امروز هم اگر دشمن به ما حمله نمی کند به دلیل ترس او از همین نیرو است زیرا می داند که اگر به ما حمله کند، ارتش و دیگر نهادهای مسلح جلو می آیند و پروائی از کشته شدن هم ندارند.[29]

اینگونه است که با لطف خداوند متعال و رهبری امام قدس سره و کمک گرفتن از نیروی مذهب و استفاده از نیروی شهادت در ارتش، سپاه و بسیج، بعد از هشت سال بدون اینکه حتی یک وجب از خاک ما به دست دشمن بیفتد جنگ به اتمام رسید.[30]

بی تردید پیشبرد چنین هدفى و تشکیل ارتش مکتبی و به وجود آمدن چنین افراد پاکباخته و فداکارى که در راه هدف و حقیقت از همه چیز بگذرند، پى ریزى انقلاب مهدوی و تشکیل ارتش انقلاب جهانى را موجب خواهد شد.[31]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
makarem.ir

 

[1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/7/1394.

[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 7/7/1389.

[3] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/7/1394.

[4] پیام قرآن، ج 10، ص 18.

[5] همان، ص 47.

[6] همان.

[7] همان، ص 104.

[8] سوگندهاى پر بار قرآن، ص 402.

[9] پیام قرآن، ج 10، ص 104.

[10] همان، ص 47.

[11] همان.

[12] همان، ص 18.

[13] خطوط اقتصاد اسلامى، ص 21.

[14] پیام امام امیر المومنین علیه السلام، ج 11، ص 29.

[15] دائرة المعارف فقه مقارن، ج 1، ص 466.

[16] شان نزول آیات قرآن، ص 257.

[17] پیام امام امیر المومنین علیه السلام، ج 12، ص 404.

[18] آیات ولایت در قرآن، ص 309.

[19] پیام قرآن، ج 10، ص 309.

[20] خطوط اقتصاد اسلامى، ص 5.

[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 15/11/1393.

[22] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 07/07/1389.

[23] سوگندهاى پر بار قرآن، ص 536.

[24] ر.ک: «جواهر الکلام»، اول کتاب جهاد.

[25] زندگى در پرتو اخلاق، ص 197.

[26] همان.

[27] همان.

[28] پیام امام امیر المومنین علیه السلام، ج 10، ص 312.

[29] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 07/07/1389.

[30] همان.

[31] پاسخ به پرسشهاى مذهبى، ص 226.

captcha