دریافت مالیات باید عادلانه باشد

دریافت مالیات باید عادلانه باشد


دریافت مالیات باید عادلانه و همراه با رضایت مؤدیان باشد، که این باعث جلب اعتماد آنان می گردد‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با دکتر سبحانیان رئیس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به ضرورت دریافت مالیات جهت پیشبرد امور کشور فرمودند: دریافت مالیات باید عادلانه و همراه با رضایت مؤدیان باشد، که این باعث جلب اعتماد آنان می گردد.

ایشان با اشاره به تعطیلی بعضی از کارگاه های تولیدی و کارخانجات بدلیل مالیات بسیار سنگین فرمودند: مالیات سنگین سبب تعطیلی کارگاه های تولیدی کشور و سوق دادن سرمایه ها به سمت بازارهای غیرتولیدی برای فرار از مالیات و بیکار شدن کارگران می شود.

معظم له قابل اطمینان بودن مأمورین مالیاتی را مهم دانسته و فرمودند: متأسفانه برخی از مأموران مالیاتی با مؤدیان در محاسبۀ مالیات تبانی می کنند، که باید با آن برخورد شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مسئولیت سازمان مالیاتی را سخت و مهم دانسته و فرمودند: از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می کنند و از سویی سازمان مجبور به تأمین هزینه های جاری کشور با مالیات است، لذا باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود.

ایشان اقتصاد جامعه سالم را بر پایۀ مالیات عادلانه دانسته و افزودند: باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شود.

معظم له دریافت مالیات را مختص به زمان حال ندانسته و فرمودند: مالیات در اسلام، همان زکات است و در زمان ائمه علیهم السلام غیر از وجوهات شرعیه، مالیات هم اخذ می شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه هزینه های دفاعی و نظامی کشور نیز از طریق مالیات تأمین می شود، فرمودند: در گذشته خود مجاهدان هزینه های مرکب و خوراک خودشان را تأمین می کردند، در حالی که امروزه اشخاص به تنهایی توانایی تهیه ادوات نظامی را ندارند، از این رو این هزینه ها بر عهدۀ نظام اسلامی بوده که از طریق مالیات تأمین می شود. 

در ابتدای این دیدار رئیس سازمان مالیاتی کشور، گزارشی از اقدامات سازمان متبوع خود، ارائه نمود.

جهت مشاهده گزارش تصویری دیدار کلیک کنید

captcha