نامه معظم له به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان

نامه معظم له به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان


اصولاً اسلام براساس رحمت و محبت و همزیستی با همه مردم صلح طلب جهان استوار بوده و با خشونت و ترور بیگانه است. علمای اسلام خشونت را در هرجای دنیا برخلاف دستورات قرآن مجید می شمرند، خواه در کشورهای اسلامی باشد یا در کشورهای اروپایی و آمریکایی و همه را شدیداً محکوم می کنند‌

بسم الله الرحمن الرحیم

عالی جناب پاپ فرانسیس

رهبر کاتولیک‌های جهان

با اهداء سلام و تحیت؛

 از اینکه جناب عالی در مصاحبه خود طی سفر به لهستان، نسبت دادن خشونت و ترور را به اسلام بلکه به همه ادیان الهی مردود دانسته‌اید، بسیار خوش‌وقتم. موضع منطقی جناب ‌عالی در قبال دین اسلام و مبرا دانستن آن از اقدامات ضدانسانی گروه‌های تکفیری چون داعش (که در روزهای اخیر مجدداً اعلام شد)، شایسته تحسین است.

مسلماً اتخاذ مواضع روشن و قوی از سوی رهبران دینی بر ضدخشونت، مخصوصاً خشونت‌هایی که به اسم دین در هر کجای جهان انجام می‌شود، لازم و ضروری است.

اینجانب اقدام تروریستی و جنون‌آمیز عناصر تکفیری در یکی از کلیساهای فرانسه و قتل وحشیانه آن کشیش را قویاً محکوم کرده و همان‌گونه که در نامه قبلی خود به جناب‌عالی اعلام کرده‌ام، به صراحت می‌گویم: از نظر تمام علمای جهان اسلام و اکثریت قاطع مسلمانان، فرقه‌های تکفیری از دین اسلام خارج بوده و بزرگ‌ترین بلای جان بشریت امروز هستند. ما این خطر را سال‌هاست که فریاد می‌کنیم.

اصولاً اسلام براساس رحمت و محبت و همزیستی با همه مردم صلح‌طلب جهان استوار بوده و با خشونت و ترور بیگانه است. علمای اسلام خشونت را در هرجای دنیا برخلاف دستورات قرآن مجید می‌شمرند، خواه در کشورهای اسلامی باشد یا در کشورهای اروپایی و آمریکایی و همه را شدیداً محکوم می‌کنند.

ما طی دوسال گذشته دوبار در شهر مقدس قم، کنگره‌ای جهانی درباره انحراف و خطرات جریان‌های تکفیری برگزار کرده‌ایم و از علمای برجسته اسلامی هشتاد کشور جهان دعوت نمودیم که طی آن همگی به اتفاق، هرگونه تروریسم و خشونت و قتل انسان‌ها را مردود دانسته و خارج از دستورات اسلام شمردند و به آن اقلیت جاهل و بی‌رحم و خون‌ریز اخطار کردند که راه آن‌ها راه جهنم است!

مسلماً اگر حمایت بعضی از دولت‌های سلطه‌گر که به خاطر منافع مادی به گروه‌های تکفیری و تروریستی کمک می‌کنند نبود، آن‌ها تاکنون ریشه‌کن شده بودند.

همان‌گونه که جناب عالی تصریح کرده‌اید این خشونت‌ها مربوط به ادیان و مذاهب نیست بلکه منافع پست مادی و ثروت‌اندوزی نامشروع برخی قدرت‌های استکباری، سرچشمه آن هاست. اینک بحمد‌الله افکار عمومی جهان تا حد زیادی بیدار شده است و می‌توان امیدوار بود، این‌گونه کارها در دنیا پایان پذیرد.

در خاتمه از خداوند متعال برای جناب عالی توفیق در انجام رسالت خود یعنی گسترش اُخوت و برقراری صلح و معنویت در جهان مسئلت می‌نمایم.

قم- مرجع دینی                      

ناصر مکارم شیرازی 

برچسب ها :
captcha