امتحانات الهی ماهیت انسان را روشن می کند

امتحانات الهی ماهیت انسان را روشن می کند


امتحانات الهی برای این نیست که مجهولات برای خدا ظاهر شود، خداوند به پیدا و پنهان انسان عالم است، ذات اقدس الهی به هر وسیله ای انسان را امتحان می کند و این گونه نیست که اسباب امتحان الهی از پیش تعیین شده باشد‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، به تبیین و تفسیر آیات دهم و یازدهم سوره مبارکه احزاب پرداخت.
ایشان با بیان این که میدان جنگ احزاب میدان عجیبی بود، فرمودند:‌ از سویی جمعیت لشکر دشمنان بیش از سه برابر مسلمانان و تجهیزات نظامی آنان به مراتب بیش از مسلمانان بود، ویژگی دیگر این جنگ این بود که پنج نفر از قوی ترین شجاعان عرب که در راس آنها عمروبن عبدود بود در این جنگ شرکت داشتند که سرانجام حضرت علی(علیه السلام) جواب دندان شکنی به این فرد داد.
معظم له افزودند: عامل دیگری که در این بین مؤثر بود تبلیغات منفی منافقان بود، این جنگ مهم ترین آزمون برای مسلمانان بود، در این جنگ صف ‌مسلمان راستین از دیگران جدا شد و منافقان و ترسوها نیز شناخته شدند.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که چنین آزمونی برای مسلمانان لازم بود، به بیان فلسفه آزمون های الهی پرداخته و فرمودند:‌ تصور نکنیم آزمایش تنها برای مسلمانان میدان احزاب و مسلمانان صدر اسلام بود، بلکه همه آزمایش می شویم و آیات متعددی در قرآن کریم و روایات فراوان این مساله را تایید می کند.
ایشان با اشاره به آیات نخستین سوره مبارکه عنکبوت و فرازهایی از بیانات امام علی(علیه السلام) در کتاب نهج البلاغه، به تبیین فلسفه امتحانات الهی پرداخته و خاطرنشان کردند:‌ امتحان الهی غیر از امتحانات ظاهری و دنیوی است امتحانات انسانی برای کشف مجهولات است و امتحانات الهی برای اهداف دیگری است. 
معظم له اموال و فرزندان را از جمله وسیله آزمایش انسان ها دانسته و خاطرنشان کردند: خداوند با نیت کسی را عذاب نمی کند، انسان وقتی عذاب می شود که فعلی از او ظاهر و نیات تبدیل به عمل شود و متعاقب آن خداوند ثواب و عقاب می دهد و این است فلسفه امتحان الهی.
ایشان افزودند: انسان ها ادعای شان بسیار است و تا امتحانی پیش نیاید ماهیت شان روشن نمی شود، خداوند به روش های مختلف انسان ها را امتحان می کند تا هیچ کس نتواند ادعایی داشته باشد، و این فلسفه دیگری است. امروز این امتحان در مورد دفاع از اسلام، انقلاب و کشور نیز وجود دارد و باید سعی کنیم از این امتحانات سربلند خارج شویم.
معظم له فلسفه سوم امتحانات الهی را پرورش انسان ها دانسته و فرمودند: امتحانات کوره داغی است که انسان ها را آبدیده می کند، افرادی که در جنگ هشت ساله تحمیلی حضور داشتند، الان افرادی هستند که در مسائل نظامی کاملاً ورزیده اند.
ایشان افزودند: امتحانات الهی برای این نیست که مجهولات برای خدا ظاهر شود، خداوند به پیدا و پنهان انسان عالم است، ذات اقدس اله به هر وسیله ای انسان را امتحان می کند و این گونه نیست که اسباب امتحان الهی از پیش تعیین شده باشد.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: الان نیز کوره امتحانات الهی داغ است، همه بایستی امتحان پس دهند، مسؤولان ما باید امتحان بدهند، جوانان باید امتحان شوند؛ امروزه محیط آلوده شده است اگر جوان توانست خود را حفظ کند و در مسیر انبیا و اولیای الهی گام بردارد از امتحانات الهی سربلند بیرون آمده است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: خداوند برخی را با پول امتحان می کند، برخی را با نداری، ‌برخی را با سلامتی  و بعضی دیگر را با بیماری، بعضی نیز با پست و مقام امتحان می شوند.
ایشان با بیان خاطره ای فرمودند: رضا خان یک وزیر درباری داشت که به خاطر مقامش بسیار قلدر و مغرور شده بود، این فرد یک وقت گفت می خواهم با علما دیدار داشته باشم، بعد گفت من هزار دلیل دارم که خدایی وجود ندارد، بعد از مدتی رضا خان به او بدبین شد و او را به زندان انداختند، یکی از علما گفت می خواهم به دیدن او بروم بعد مشاهده شد که پشت میله های زندان شعر توحیدی می خواند و این عالم به او گفت من می خواهم با یک دلیل هزار دلیل تو را باطل کنم آن کس که تو را از آن مقام به پشت میله های زندان انداخت او خداست.
معظم له اظهار داشتند: در ایام پر خیر و برکت ماه مبارک رمضان باید از خدا بخواهیم ما را در بحبوحه های امتحانات از لغزش ها محافظت کند.

برچسب ها :
captcha