تأثیر فوق العاده عزاداری های محرم و صفر

تأثیر فوق العاده عزاداری های محرم و صفر


عزاداری دهه آخر ماه صفر بسیار پرشکوه و با اهمیت بود و مردم علاقه مند خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) حق عزاداری را ادا کردند. در تمام شهرها به خصوص مشهد و قم مجالس و دسته جات عظیم و باشکوهی برپا شد‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود ضمن تشکر از مراسم پرشکوه عزاداری ها فرمودند: عزاداری دهه آخر ماه صفر بسیار پرشکوه و با اهمیت بود و مردم علاقه مند خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) حق عزاداری را ادا کردند. در تمام شهرها به خصوص مشهد و قم مجالس و دسته جات عظیم و باشکوهی برپا شد.
نمونة دیگر آن، حرکت صدها هزار مردمی بود که با پای پیاده از راه های دور و نزدیک راهی کربلا شدند و عاشقان زوار هم همه گونه وسیله غذایی، لباس، کفش، دارو و وسائل استراحت، را برای آنان فراهم کردند و ای کاش صدا و سیما از این مناظر بیشتر استفاده نموده، مستندهای دقیق برای عرضه به جهانیان تهیه می کرد.
برای پی بردن به عظمت و تأثیر قوی مراسم عزاداری حسینی به مطلب جالبی که یک روزنامه نگار روسی از مشاهدات خود نوشته است دقت نموده تا عمق تأثیر آن را بشناسیم.
او در این مقاله با اشاره به حضورش در میان دسته های بزرگ عزاداری و سینه زنی می نویسد:
«من یک شب در میان انبوه مردم عزادار حرکت می کردم. صدای طبل ها و غریو شیپورها گوش ها را پر کرده بود. میلیون ها نفر به خیابان ها آمده بودند و با همدیگر نفس می کشیدند و همزمان به شانه و سینه خود می کوبیدند... همه این صداها و ضربه ها ارتعاش خاصی را به وجود می آوردند که کوه ها و ستاره های آسمان از آن می لرزیدند... به نظر می رسد این ارتعاش چهره جهان را دگرگون ساخته است.
آری ایران امروز بمب دارد، ولی این بمب همان سیمای معنوی و دینی جامعه ایران است که نظام سلطه را به چالش کشیده است.
ایران کشوری نیست که دارای مرکز شهوت رانی و لذت پرستی باشد و عقل جوانانش با الکل و مواد مخدر مکدر شده باشد، بلکه ایران کشور دانشگاه ها و مدارس و منبرهای وعظ است...».

 

برچسب ها :
captcha