آینده منطقه در دست اسلامگرایان است

آینده منطقه در دست اسلامگرایان است


دشمنان از ایران اسلامی چهره زشتی را به جهانیان نشان می‌دهند، در حالی که سفر روزنامه‌نگاران به این کشور می‌تواند واقعیت‌ها را نشان دهد‌

 

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) در دیدار هیئت عالیرتبه ای از روزنامه‌نگاران و سردبیران روزنامه‌های کویت خواستار جدیت اهل رسانه برای احیا و گسترش علوم اسلامی شد.

ایشان با تأکید بر اتحاد و توجه به مشترکات بین مذاهب، خواستار رفع تفرقه‌ها بین مسلمانان شده و افزودند: مسلمانان در روزگاری که اروپا در جهل کامل به سر می‌برد، از پیشگامان و گسترش دهندگان علوم بودند.

ایشان با اشاره به وضعیت ممتاز مسلمانان نسبت به دیگر جوامع، آینده جهان را به واسطه داشتن رهبری امت‌ها برای مسلمانان دانسته و تصریح کردند: دشمنان از ایران اسلامی چهره زشتی را به جهانیان نشان می‌دهند، در حالی که سفر روزنامه‌نگاران به این کشور می‌تواند واقعیت‌ها را نشان دهد.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به ارتباط خوب کشور ایران و کویت اشاره کرده و فرمودند: ما برادر و در مذهب و فرهنگ متحد هستیم و اگر از سوی دشمنان وسیله دشمنی فراهم نشود، هیچ مشکلی بین این دو کشور برادر وجود ندارد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کردند: اگر اساتید حوزه به دانشگاه بروند و اساتید دانشگاه به حوزه بیایند، تحولی در علوم دینی و علوم دانشگاهی پیدا خواهد شد که نمونه آن را می‌توان در ابتکارات و ایده‌های جدید به خوبی ملاحظه کرد.

معظم له یادآور شدند: چند روز پیش در دیدار اساتید دانشگاه تأکید کردم که نباید تنها مترجم علوم غربی باشیم، بلکه باید تولیدکننده و صادرکننده علوم بوده و بعد از آن علوم دیگران را وارد کنیم.
ایشان با بیان این‌که علما و دانشمندان ایران اسلامی حاضرند تجربه‌های خود را در اختیار برادران و خواهران کویتی قرار دهند، فرمودند: غربی‌ها در صادر کردن علوم بسیار بخیل هستند، اما مسلمانان نباید در صادر کردن آن بخیل باشند.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی اعزام هیأت‌های علمی از حوزه و دانشگاه به دانشگاه‌های کویت و حضور متقابل دانشمندان از کویت به ایران را در نقل و انتقال علوم ضروری دانسته و فرمودند: پس از بیداری ملت مصر امیدواریم به آرزوی همیشگی خود که وحدت با الازهر است دست یابیم.
ایشان ادامه دادند: دشمنان اسلام در دوران اخیر مانع ارتباط اندیشمندان ایران اسلامی با علمای الازهر مصر بودند که اگر این موانع برطرف شود، می‌توان تجربیات بیشتری را کسب کرده و در اختیار برادران و خواهران مسلمان کویت قرار دهیم.

در بخش دیگری از این دیدار، فاطمه حسین از پیشکسوتان روزنامه‌نگاری در کویت با تشکر از حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به سبب فرصتی که در اختیار آنان قرار داده بود، با این بیان که من پیشکسوت روزنامه‌نگاران کویتی هستیم، از قم به عنوان مرکز علوم دینی جهان یاد کرد.
این روزنامه‌نگار کویتی با بیان این‌که ابتدا از قم شناخت چندانی نداشتم و الازهر مصر را مرکز علمی جهان اسلام می‌دانستم، اظهار داشت: با دیداری که امروز از شهر مقدس قم داشتم دانستم که با موقعیتی که دارد، مرکز همه علوم است.
وی ترویج علوم دینی به تمام نقاط جهان از سوی علما و اندیشمندان قم را انتظار خود و همه روزنامه‌نگاران مسلمان دانست و با بیان این‌که اهل سنت و اهل تشیع هیچ اختلافی با هم ندارند، گفت: علمای حوزه‌های علمیه برای شناسایی و ترویج اتحاد و همدلی در علوم اسلامی تلاش کنند.
معظم له در پاسخ به سؤال یکی از روزنامه‌نگاران کویت مبنی بر این‌که مراجع چه موقفی در برابر دولت و حکومت دارند، فرمودند: حوزه‌های علمیه و مراجع کاملاً مستقل هستند.
سپس افزودند: مراجع تقلید هیچ نیازی به دولت ندارند ولی آنان را حمایت هم می‌کنند، اما هر جا خلافی ببینند با صراحت تذکر می‌دهند و از آنجا که وابستگی خاصی ندارند، نظراتشان را با شجاعت بیان می‌کنند و چون این نظرات مشفقانه است، غالباً مؤثر واقع می‌شود.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به سؤال دیگری، سلفی‌ها و وهابیان را به دو گروه معتدل و متعصب تقسیم کردند و فرمودند: گروه نخست حاضر به مناظره و بحث های دوستانه دینی و علمی هستند، نه آنان ما را تکفیر و نه ما آنان را تکفیر می‌کنیم.
ایشان با بیان این‌که گروه دوم مشکلی برای دنیای اسلام شده‌اند، افزود: این گروه متعصب نه تنها در حوزه‌های علمیه خود، خون همه زیارت کنندگان قبور اعم از شیعه و سنی را مباح می‌دانند بلکه در یکی از کتاب‌های درسی دبیرستانی نوشته‌اند که خون و مال زوّار قبور حلال است.
معظم له متعصبان وهابیت را پیرو تعلیمات اسلام ندانست و با بیان این‌که اسلام دین محبت، اخوت و دوستی است و هرکسی دست دوستی بدهد، ما هم به آنها دست دوستی خواهیم داد، فرمودند: این گروه از وهابیان نام اسلام را در جهان لکه‌دار کرده‌اند.
ایشان با اشاره به این‌که متأسفانه به واسطه افکار این گروه، مسلمانان به عنوان تروریست به جهانیان معرفی شده‌اند، اظهار داشتند: باید به دنیا فهماند که اکثر مسلمانان طرفدار قانون و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه جهانیان هستند و نباید عملکرد گروهی اندک، را به حساب همه گذارد.
ایشان همچنین در پاسخ به درخواست یکی از حضار در جلسه، اظهار داشت: آماده‌ایم هرکجا که هیأتی را برای تبلیغ اسلام می‌فرستیم، صحبتی از شیعه و سنی نباشد و تنها صحبت از اسلام باشد تا شاهد پیشرفت سریع اسلام در جهان باشیم.
معظم له با بیان این‌که اگر در خارج از کشورهای اسلامی به هنگام تبلیغ اسلام با هم جنگ داشته باشیم، نتیجه معکوس خواهد بود و در ترویج اسلام موفق نخواهیم بود، از فرد درخواست‌کننده خواست که این پیشنهاد را به دیگران هم بگوید تا در این مسیر حرکت کنند.

 

 

برچسب ها :
captcha