اگر رسانه ها اصلاح شوند، امت اصلاح می شود

اگر رسانه ها اصلاح شوند، امت اصلاح می شود


در شرایط فعلی اگر رسانه ها اصلاح شوند، امت اصلاح می شود. برای پاکسازی اخلاق، مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن، تقویت مبانی اعتقادی و تقویت همبستگی های اجتماعی برنامه های قوی و پرمحتوی تولید و پخش شود‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مدیران صدا و سیمای استان خراسان رضوی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بر استفاده از فیوضات این ماه عزیز تاکید نمودند.
ایشان در ادامه با تبیین جایگاه ویژه رسانه در عصر حاضر و جایگاه این نهاد در جمهوری اسلامی بیان داشتند: در شرایط فعلی اگر رسانه ها اصلاح شوند، امت اصلاح می شود و اگر خراب شوند امت تخریب می شود. ما می دانیم نظاممان نظام جمهوری اسلامی است، بنابراین رسانه هم باید رسانه جمهوری اسلامی باشد؛ جمهوریت یعنی اتکا به ملت و مردم داشتن. اسلامیت یعنی در چارچوب اسلام حرکت کردن.
معظم له با تاکید بر سنگین بودن وظایف رسانه های خراسان رضوی فرمودند: شما عزیزانی که در خراسان رضوی هستید یک عامل دیگر اضافه دارید و آن این است که تعلق به این بارگاه ملکوتی دارید و طبعاً مسئولیت شما سنگین تر می شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابرازداشتند: رسانه ملی باید کاری کند که مردم واقعا از نظام راضی باشند. برنامه های آموزنده و مفید وهدفدار ارائه نمایند. کاری کند که مسائل اسلامی به عنوان نظام اسلامی برای مردم مطرح باشد.
ایشان در مورد تنوع بخشیدن به برنامه های صدا و سیما تصریح کردند: تنوع برنامه یکی از عوامل جاذبه دار بودن است برنامه های یکنواخت جاذبه ای ندارد. ولی یک نکته را نباید فراموش کرد که همه اینها هدفدار باشد. برنامه طنز و مشاعره هم می تواند و باید، هدفدار باشد.
معظم له در ادامه افزودند: لازم نیست همه برنامه ها به طور مستقیم در مسیر اسلام برود ولی به طور غیر مستقیم می تواند برای پاکسازی اخلاق، مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن، تقویت مبانی اعتقادی و تقویت همبستگی های اجتماعی برنامه های قوی و پرمحتوی تولید و پخش شود. همانگونه که در رسانه های خارجی اغلب برنامه های تولید شده، مستقیم یا غیر مستقیم، ارزشها و مبانی ما را تخریب می کنند. حالا که دشمن این چنین کار می کند ما باید خیلی بهتر و قوی تر باشیم تا آسیب نخوریم.
در پایان این دیدار معظم له توصیه هایی به مسؤولان سازمان صدا و سیما فرمودند:
1.  ما باید به شدت از اینکه رسانه ما غربزده شده و فرهنگ غربی کم کم بر آن غالب شود پرهیز کنیم. متأسفانه بر برخی از بخش های رسانه ای ما فرهنگ غربی مسلط شده، ما باید مستقل فکر کنیم. بر اساس استقلال اسلامی فکر کنیم. همان طوری که در نظام سیاسی می گوییم نه شرقی نه غربی در نظام رسانه ای هم نه شرقی نه غربی را سر لوحه خود قرار دهیم. و نفوذ فرهنگ غرب هم گاهی به صورت خزنده و ناآشکار است باید به آن کاملاً توجه داشته باشیم.
2.  واقعاً باید رسانه ملی استقلالش را حفظ کند. اگر رسانه بخواهد تحت سیطره یک جناح خاصی باشد یا حتی تحت سیطره دولت باشد، نمی تواند رسالتش را انجام دهد. باید آنچه وظیفه اش هست انجام دهد ممکن است بعضی مایل باشند و بعضی مایل نباشند . حقایق را آنچنان که هست منعکس کنید.
3.  وسواس چیز بدی است، ولی بعض مواقع وسواس لازم است. نفوذ برخی از افکار انحرافی به وسیله بعضی از افراد در بعضی از برنامه ها خیلی مخفیانه است، باید با وسواس کنار گذاشته شود.
4.  مبادا جاذبه ها سبب شود که مسائل اصلی و هدفی کمرنگ شود. گاهی دیده می شود بعضی ها به خاطر اینکه جاذبه را زیاد کنند از ارزشها چشم پوشی می کنند؛ و این صحیح نیست.
5.  در مسائل دینی همیشه با آنهایی که واقعاً کارشناس عمیق دینی هستند مشورت کنید. از حوزه های علمیه و علما مشورت بگیرید. ما به دوستان سفارش می کنیم که از دریای عظیمی به نام حوزه علمیه قم که در اختیارتان هست استفاده کنید. مشهد هم بعد از حوزه علمیه قم مهم ترین حوزه کشور است ان شاءالله از آنها استفاده کنید و امیدوارم بتوانید در روز قیامت در پیشگاه پروردگار روسفید باشید.

برچسب ها :
captcha