در جمهوری اسلامی رضایت مردم حرف اول را می زند

در جمهوری اسلامی رضایت مردم حرف اول را می زند


‌ ‌ شورا وقتی اثر دارد که فرهنگ شورایی استقرار یابداما تفکر فردی که هنوز در خیلی از افراد وجود دارد باید جای خود را به تفکر شورایی بدهد ‌

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با اعضای شورای عالی شهرداری ­های استان‌ ها با اشاره به جایگاه مشورت در قرآن تصریح کردند: در مسئله شورا در قرآن به دو آیه "وشاورهم بالامر و امرهم شورا بینهم" معمولاً تکیه می‌شود اما آیۀ دیگری در قرآن داریم که بسیار جالب است و آن این است که اگر پدر و مادر خواستند فرزندشان را از شیر بگیرند، با مشورت یکدیگر مانعی ندارد که این نشان می‌دهد مشورت حتی در کوچکترین مسایل نیز دارای اهمیت است.

ایشان ادامه دادند: در روایات اسلامی آمده است مسلمانان در ایام حج از تمام بلاد گرد هم جمع شده  و درباره سرنوشت ‌شان مشورت می‌کنند و اگر هر کشور اسلامی فقط درباره خود بیاندیشد، دیگر اسلام و کشورهای اسلامی پیشرفت نخواهند داشت و این نشان می‌دهد عمق مسئله مشورت در اسلام بیش از آن است که فکر می‌کنیم.

معظم له در ادامه با انتقاد از وجود تفکر فردی در کشور فرمودند: شورا وقتی اثر دارد که فرهنگ شورایی جا بیافتد اما تفکر فردی که هنوز در خیلی از افراد وجود دارد باید جای خود را به تفکر شورایی بدهد.

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی نقش رسانه ‌ها در فرهنگ ‌سازی شورا را مورد تأکید قرار داده و عنوان کردند: رسانه‌ها باید فعال شوند تا شوراهای صنفی و حل اختلاف فعال‌تر شوند و کارهای شورایی در مملکت گسترش پیدا کند.

ایشان با تأکید بر اینکه بین مردم و شهرداری‌ها درگیری نباشد، تصریح کردند: در حال حاضر متأسفانه درگیری وجود دارد و علت آن هم این است که کار فرهنگی نشده است و باید مردم باور کنند در مقابل چیز‌هایی که به شهرداری می‌دهند، خدماتی به آنها ارائه می شود.

در ادامه معظم له فرمودند: شک نیست که بسیاری از شهرداری ها خدمات زیادی به شهرها کرده اند و چهره بسیاری از شهرها دگرگون شده است ولی به دلیل نارسائی هایی که در مقررات شهرداری و گاهی عملکردها می باشد نارضایتی بسیاری از مردم را فراهم کرده است.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی تصریح نمودند: یکی از عوامل نارضایتی ها این است که دولت بودجه به شهرداری ها نمی دهد و ناچارند از مردم شهر کسب درآمد کنند و این کار، گاهی سبب فشارهای زیاد و طاقت فرسائی به مردم می شود.

ایشان ادمه دادند بعضی مقررات شهرداری ها بسیار دست و پا گیر است و گاه مردم برای گرفتن یک پروانه ساختمان باید ماه ها یا سال ها پیگیری کنند و همین امر سبب ساخت و سازهای غیر قانونی بی رویه شده است در حالی که می توان با مقررات ساده تر و آسان تر  مردم را راضی کرد.

از جمله مواردی که ایشان به آن اشاره نمودند عادلانه نبودن بعضی از مقررات شهرداری هاست که مثلاً 70 درصد زمین را می گیرند تا نسبت به 30 درصد بقیه اجازه تغییر کاربری بدهند.

ایشان همچنین دریافت جریمه دیرکرد از مردم را ربا دانسته و تصریح کردند: دریافت جریمه دیرکرد اشکال دارد اما مردم موظف ‌اند در صورت توان بدهی شان را پرداخت نمایند.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در پایان قم را شهر ویژه ‌ای دانسته و اظهار داشتند: باید روی قم حساب ویژه ‌ای باز شود. شما هم مطالبات خود را از دولت بخواهید چرا که ما در حوزه ائمه جمعه و قضات و بخشی از اساتید دانشگاه ها و  عقیدتی سیاسی ها را تربیت می‌کنیم و رایگان به حکومت می‌دهیم.

 

برچسب ها :
captcha