کمیته امداد در کنار جنبه های مادی باید به جنبه های معنوی و فرهنگی توجه کند

کمیته امداد در کنار جنبه های مادی باید به جنبه های معنوی و فرهنگی توجه کند


‌ ‌ اسلام فقر را از بدترین پدیده های اجتماعی می داند و کمک به قشر محروم و نیازمند را یکی از بزرگترین عبادات دانسته که کمتر عملی با آن برابری می کند‌

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله) در دیدار مسئولین و معاونین کمیته امداد استان قم با تشکر از زحمات و فعالیت های کمیته امداد امام خمینی(قدس سره)، کمک به قشر محروم و نیازمند جامعه را از بزرگترین عبادات برشمرده و فرمودند: یکی از بزرگترین عبادات، کمک به قشر محروم و نیازمند می باشد و کمتر عملی در اسلام با آن برابری می کند.

معظم له با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) فرمودند: اهمیت کمیته امداد از آنجا روشن می شود که اسلام فقر را از بدترین پدیده های اجتماعی شمرده که اگر ریشه کن نشود منتهی به کفر می گردد.

ایشان افزودند: اگر فقر گریبانگیر جامعه ای گردد، آن جامعه جامعه ای فقیر، زیر دست و فاقد شخصیت است و حتی استقلالش را هم بر اثر فقر از دست می دهد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: اینکه فقر از دیدگاه اسلام یک پدیدۀ شوم برشمرده به این دلیل است که فقر اقتصادی زمینه ساز دیگر فقرها از جمله فقر اخلاقی، فقر سیاسی و فقر فرهنگی می گردد و باعث وابستگی فرد و جامعه فقیر می شود.

معظم له در ادامه با اشاره به ابتکار امام خمینی(قدس سره) در ایجاد کمیته امداد فرمودند: بنیانگذاری کمیته امداد ابتکار بسیار خوبی بود که امام راحل آن را بنیانگذاری کرد. و هفته احسان نیز ابتکار خوبی است که در آستانه عید نوروز قشرهای محروم گرفتار ناکامی و درد و رنج نشوند.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به نقش مردم و دولت در کمک به کمیته امداد اشاره کرده و فرمودند: متأسفانه هنوز در جامعه ما نه مردم و نه دولت مسئولیتشان را در این زمینه انجام نداده اند. باید بیش از اینها به کمیته امداد رسیدگی کرد.

معظم له افزودند: در جراید اعلام شد که به گفته رئیس دولت بودجه ورزش در سال آینده پنج برابر می شود. سؤال این است که آیا به کمیته امداد نیز همین بودجه را می دهند؟ آیا این سزاوارتر است یا آن؟ البته ورزش هم فوایدی دارد و نباید آن را نادیده گرفت ولی از آن مهم تر کمیته امداد و کمک کردن به قشر محروم است.

معظم له در ادامه به مسائل فرهنگی و نحوۀ برخورد اعضای کمیته امداد با مردم اشاره کرده و فرمودند: باید به مسائل فرهنگی در داخل کمیته امداد هم اهمیت داد. طرز رفتار اعضای کمیته امداد با خانوادهای بی سرپرست باید اخلاقی و اسلامی باشد. باید به جنبه های معنوی و فرهنگی و اعتقادی در کنار جنبه های مادی مددجویان توجه بیشتری شود و عقاید و اخلاق نیز در آنها پرورش و نهادینه شود.

معظم له در پایان فرمودند: باید با افراد تحت پوشش کمیته امداد طوری برخورد و رفتار شود که مادام العمر فقیر نباشد و در اولین فرصت روی پای خود بایستند. باید طوری برنامه ریزی شود که از  فقیر نگه داشتن آنها خودداری شود تا عضوی مفید در جامعه باشند.

 

برچسب ها :
captcha