دیگر بس است این همه اختلاف و جنگ و خونریزی

دیگر بس است این همه اختلاف و جنگ و خونریزی


‌ ‌ مسئولان و علما و متفکران افغانستان باید دست به دست همدیگر بدهند و افغانستان را به نحو احسن اداره کنند، این کشور خیلی مصیبت دیده است، و ما هم به عنوان همسایه در تمامی غم های آنها شریک بودیم‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از علمای برجسته اهل سنت افغانستان با ایشان فرمودند:

مسئولان و علما و متفکران افغانستان باید دست به دست همدیگر بدهند و افغانستان را به نحو احسن اداره کنند، این کشور خیلی مصیبت دیده است، جنگ های داخلی و حمله کمونیست ها باعث شده تا سال ها رنج ببینند و ما هم به عنوان همسایه در تمامی غم های آنها شریک بودیم. حالا وقت آن رسیده است که این جنگ ها پایان یابد و شروع به بازسازی کنند و این نسل ها که در دوران جنگ محروم شدند هم بتوانند درس بخوانند و هم عمران و آبادی بشود و هم مسایل اسلامی انتشار پیدا کند، دیگر بس است این همه اختلاف و جنگ و خونریزی.

ایشان فرمودند: ما معتقدیم الان سه خطر افغانستان را تهدید می کند، که اولین خطر همان اختلاف داخلی و مسئله طالبان است. وهابیون اسلام را دین خونریزی و آدم کشی معرفی کرده اند. من معتقدم اسلام به خوبی در دنیا پیش می رود اما به شرط اینکه اسلام دین خون ریزی، آدم کشی، ترور و ... معرفی نشود، اسلام دین رحمت است، دین محبت است، 114 بار بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن آمده است و ما در همه نمازها باید الرحمن الرحیم را تکرار ­کنیم.

معظم له افزودند: خطر دوم خطر اشغال بیگانگان است، مادامی که بیگانه در کشوری وجود دارد، آنها به فکر منافع خودشان هستند، اگر خیال کنیم به فکر مردم افغانستان هستند، این درست نیست.

ایشان ابراز امیدواری کرد، با بازگشت آرامش به افغانستان خود مردم بتوانند زمام امور را به دست بگیرند تا شر آنها هم قطع شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: سومین خطر، خطر تهاجم فرهنگی است مخصوصا با بودن اشغالگران، اینها اصرار دارند اسلام را در افغانستان به ویژه در نسل جوان تضعیف کنند، اینها اسلام را در همه جای دنیا مانع خودشان می دانند در ایران هم اصرار دارند جوانان ما را از اسلام دور کنند، در عراق، تبلیغات می کنند در افغانستان هم همین طور.

ایشان  افزودند: الان در افغانستان دست به کار شده اند و دارند کارهای فرهنگی می کنند و فرهنگ الحاد و بی دینی و سوق دادن جوانان به مسایل غیراخلاقی و حتی اگر بتوانند مواد مخدر را دنبال می کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: موقعی که خطرات سه گانه این کشور را تهدید می کند دیگر ما نیاییم و خطر چهارمی را هم برای آن اضافه کنیم خطر اختلاف شیعه و اهل سنت که نتیجه آن عاید دیگران شود.

ایشان با بیان اینکه عمل و گفتار بعضی از عوام شیعه و سنی ملاک نیست، تاکید کردند: مهم این است که علمای دو گروه با هم تفاهم کنند. منطق ما همین تفسیر نمونه است؛ نه اهانت به مقدسات کسی می کنیم نه سخن غیرمنطقی داریم از همه منابع شیعه و سنی استفاده می کنیم و عقاید خود را نیز به طور منطقی نوشته­ایم. مشترکات ما خیلی زیاد است من بارها گفته ام در حج همه مذاهب شبیه هم عمل می کنیم همه طواف و نماز طواف داریم، همه سعی و عرفات و مشعر و منا و ... این حج یک نمونه است ما مشترکاتمان خیلی زیاد است، تفاوت ها کم است؛ این را الگو بگیریم برای مسایل دیگر.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: الان بهترین موقع برای ترویج اسلام است که امیدواریم با درایت و هوشمندی علمای اسلامی وحدت بیشتر شود.

ایشان در پایان تاکید کردند: از جمله جاهایی که من هر شب دعا می­کنم برای افغانستان است، می­گویم خداوندا، صلح و امنیت را به افغانستان، پاکستان، لبنان و همه کشورهای اسلامی بازگردان، کشورها را یک به یک دعا می کنم تا در صلح و آرامش و آبادی به سر ببرند.

 

برچسب ها :
captcha