هشدار معظم له نسبت به برخی از خرافات در پایان ماه صفر

هشدار معظم له نسبت به برخی از خرافات در پایان ماه صفر


‌ ‌ ‌ دستور دینی برای بوسیدن درب مساجد و تبریک گفتن به حضرت زهرا(س) در پایان ماه صفر وجود ندارد و این کار یکی از خرافات عوام است.‌

حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) با اشاره به برخی اعمال عوامانه در پایان ماه صفر، از جمله بوسیدن درب مساجد متعدد و تبریک گفتن به یکی از معصومین، و کارهای دیگری از این قبیل فرمودند: این یکی از خرافات عوام است، دستور دینی برای بوسیدن درب مساجد و تبریک گفتن به حضرت زهرا(س) در پایان ماه صفر وجود ندارد.

ایشان افزودند: ما همیشه به یاد حضرت زهرا سلام الله علیها و سایر معصومین علیهم السلام هستیم و همیشه به مساجد احترام می گذاریم؛ ولی این کاری است که عوام پیش خودشان اختراع کرده‌اند و هر روز هم چیزی به آن می افزایند.

معظم له تصریح کردند: اگر این گونه اعمال ادامه یابد به قدری حجم بدعت‌ها و خرافات افزایش خواهد یافت که اصل مذهب تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و این خطر بزرگی است؛‌ بنابراین باید با زبان خوش و منطقی جلوی این کار را گرفت.

حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم شیرازی درباره عمل جایگزینی برای این کار اظهار داشتند: قرائت قرآن در مساجد، توسل به ائمه اطهار(ع)، ذکر خدا گفتن و اطعام به فقرا، بهترین جایگزین برای چنین کاری است. مردم بدانند انجام اعمالی که در شرع وارد شده، برای زندگی آنها آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

معظم له دلیل این عمل را چنین عنوان کردند: برخی از مردم برای حل مشکلات خود به این‌گونه مسائل روی می‌آورند؛ در حالی که حل مشکلات راه‌ حل‌های بسیار مناسبی دارد، به عنوان مثال خواندن دو رکعت نماز شب با توجه قلب به درگاه الهی، بسیار از مشکلات زندگی را حل خواهد کرد.

ایشان تاکید کردند: آیات مختلفی برای حل مشکلات وجود دارد و مردم می‌توانند براساس دستورات قرآنی و شرعی مشکلاتشان را حل کنند، کمک به ایتام و نیازمندان یکی از این راه‌هاست.

حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم شیرازی در پایان خاطرنشان کردند: متاسفانه برخی مواقع مردم برای حل مشکلات خود، مسلمات دین را رها می کنند و به خرافات روی می آورند در حالی که این کارها هیچ اثری برای حل مشکلات آنها ندارد.

برچسب ها :
captcha