برای معرفی خدمات حوزویان هفته ای به نام حوزه علمیه نامگذاری شود

برای معرفی خدمات حوزویان هفته ای به نام حوزه علمیه نامگذاری شود


‌ ‌ حوزه های علمیه کانون امید جهان شیعه است و در بیرون از مرزها نیز چشم امید همه به اینجا است و هر پیشرفتی در حوزه های علمیه اسباب خوشحالی همه پیروان مکتب اهل بیت را به دنبال دارد‌

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری همایش کتاب سال حوزه در سخنانی جایگاه حوزه های علمیه را مورد تاکید قرار داده و فرمودند: حوزه های علمیه کانون امید جهان شیعه است و در بیرون از مرزها نیز چشم امید همه به اینجا است و هر پیشرفتی در حوزه های علمیه اسباب خوشحالی همه پیروان مکتب اهل بیت را به دنبال دارد.

معظم له در ادامه خواستار نامگذاری هفته ای در سال به نام حوزه های علمیه شدند و اظهار داشتند: متاسفانه برای معرفی حوزه های علمیه کار کافی انجام نشده و نمی شود و اگر برای این کار برنامه ای تدوین شود و هفته ای به نام حوزه در سال نامگذاری گردد بسیار موثر خواهد بود.

ایشان تصریح کردند: برای همه مناسبت ها هفته و ایامی وجود دارد اما برای حوزه های علمیه چنین چیزی وجود ندارد و در صورت محقق شدن این امر مهم می توان نسبت به معرفی خدمات علمی و پژوهشی و همچنین اقداماتی که در حوزه ها می شود اقدام کرد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: برخی از اقشار مردمی هستند که از فعالیت های حوزه چندان اطلاعی ندارند اما اگر بتوان فعالیت های مختلف و متعدد حوزه را از طرق مختلف اطلاع رسانی کرد بسیار مفید خواهد بود و مردم در جریان امور قرار خواهند گرفت.

معظم له در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بحث تالیف کتاب حوزه و دانشگاه به دو سمت ترجمه و گرد آوری رفته است خاطر نشان کردند: زمینه برای تولید فکر در حوزه های علمیه بسیار فراوان است و باید با برنامه ریزی مناسب افراد را به این سمت تشویق کرد و نباید به صرف ترجمه و گردآوری مطالب از کتب دیگر قناعت کرد.

آیة الله العظمی مکارم شیرازی گسترش فناوری و اطلاعات را فرصت بسیار خوبی برای تحقیق و پژوهش دانست و تاکید کردند: با توجه به شرایط کنونی باید از این فرصت نهآیة  استفاده را کرد و از طریق مشاوره علمی و کار گروهی نسبت به تولید علم و فکر اقدام کرد.

معظم له در بخش دیگری از سخنانش برگزاری همایش کتاب سال حوزه را اقدامی مناسب توصیف کرده و خطاب به دست اندر کاران این همایش فرمودند: شما در این مراسم باید یک نگاه به گذشته و یک نگاه هم به آینده داشته باشید و علاوه بر تقدیر از آثار برتر به طلاب خط دهی کنید و موضوعات مورد نیاز را برای تحقیق و روش تحقیق در اختیار طلاب قرار دهید.

ایشان اضافه کردند: در صورت ارائه شدن سرفصل ها و در اختیار قرار دادن سوژه ها و موضوع ها به طلاب تاثیر گذاری بیشتری را ما شاهد خواهیم بود.

معظم له در بخش دیگری از سخنانش تاکید کردند: باید در حوزه های علمیه خواهران نیز نماینده ای از حوزه حضور پیدا کند و علاوه بر تشریح زمینه های فعالیت، آنها را به همکاری دعوت کنند تا در آینده شاهد کتابهای خوب خواهران فاضل بوده باشیم.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه بر ضرورت آسیب شناسی کتب تاکید کرده و فرمودند: کار شما نباید تنها کاری منحصر به تقدیر باشد بلکه باید اقدامی مؤثر برای پیش گیری از آفات نمود.

معظم له در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت حفظ روش های مستقل و سنتی حوزه تاکید کرده و فرمودند: حوزه نباید دنبال رو روش و سیستم دانشگاه باشد ، زیرا حوزه های علمیه شیعه بیش از هزار سال سابقه دارد و باید روش سنتی خود مفید و مؤثر را حفظ کنیم.

حضرت آیة  الله العظمی مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود خواستار دقت در نوشتن آثار و کتب شد و با تاکید بر اینکه امیدواریم حوزه های علمیه علمیت را در قلمبه نویسی نبینند خاطر نشان کردند: الگوی ما قرآن کریم است و کتبی که نوشته می شود باید برای همه قابل فهم و نثر روان باشد اما متاسفانه بعضا مشاهده می شود که بسیاری این روش را کنار گذارده اند خداوند به همه شما توفیق دهد.

7/11/1388

برچسب ها :
captcha