برخی تحریکات بیگانگان به ویژه وهابی‌های تندرو، فضا را تغییر داده است

برخی تحریکات بیگانگان به ویژه وهابی‌های تندرو، فضا را تغییر داده است


متاسفانه در سال‌های اخیر برخی تحریکات اجانب و بیگانگان به ویژه وهابی‌های تندرو، فضا را تغییر داده و سبب بدبینی میان پیروان این دو مذهب شده است. و آن محبت و دوستی و نزدیکی سابق را مخدوش کرده است.‌

 

 

حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی، امروز در دیدار آقای مولوی عبدالحمید و علمای اهل تسنن با ایشان فرمودند: ما با شیعیان و اهل سنت قرن‌ها زندگی کردیم و مشکلی با هم نداشتیم و من در ایام تبعید در چابهار و مهاباد که در میان برادران اهل تسنن بودم با علمای اهل سنت دوستی داشتم.

ایشان با بیان این که هم ‌اینک ارتباط میان علمای شیعه وسنی وجود دارد،‌ اظهار داشتند : در حال حاضر ارتباط میان شیعه و سنی به خوبی برقرار است و حتی دیدار و گفت ‌و گوهایی در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد و هر یک براساس مذهب خود عمل می‌کنند.

معظم له داشتن مشترکات فراوان میان شیعه و سنی را دلیل اصلی برای ارتباط میان این دو مذهب دانسته و افزودند: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی تحریکات اجانب و بیگانگان به ویژه وهابی‌های تندرو، فضا را تغییر داده و سبب بدبینی میان پیروان این دو مذهب شده است. و آن محبت و دوستی و نزدیکی سابق را مخدوش کرده است.

ایشان حوادث سیستان و بلوچستان و کشته شدن شماری از فرماندهان عزیز سپاه و افراد دیگر و همچنین کشتار برخی از علمای شیعه در حوادث دیگر را از جمله دلایل بدبینی میان پیروان این دو مذهب برشمردند و خاطر نشان کردند: امروز برخی عامل اصلی حوادث اخیر را تعالیم مدارس اهل سنت می دانند که در متون آموزشی‌ آن‌ها بعضی تعالیم نادرست آموزش داده می‌شود تا به کشتار دست بزنند؛ حتی در بعضی از این کتابها جان و مال شیعیان مباح شمرده شده !!

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: اصولاً تعلیمات وهابیت افراطی سبب شده که دنیا نا امن شود و این ناامنی مستند به آن تعلیمات نادرست شده است که شما اهل سنت نیز به این تعلیمات افراطی، اعتراض دارید؛ ولی در کشورهای همسایه همچون پاکستان، عراق، افغانستان  و دیگر کشورها غوغا می کند و باعث شده اروپایی‌ها مسلمانان را تنها با سربریدن می شناسند.

ایشان در ادامه فرمودند: ما مسلمانان می توانیم دست به دست هم دهیم و با هم متحد باشیم؛ زیرا دنیا از برنامه های مادی گری خسته شده است، اما افسوس که اعمال این گروه مانع مهم این پیشرفت است.

معظم له با اشاره به گلایه علمای اهل سنت نسبت به نظارت دولت بر حوزه‌های علمیه اهل سنت فرمودند: این نظارت به معنای دخالت و دست بردن در تعلیمات اسلامی شما نیست؛ بلکه مسؤولان تلاش دارند تا از دخالت بیگانگان جلوگیری کنند که این روند و برنامه در همه کشورها وجود دارد. به خصوص که چندی قبل در بعضی از مدارس برادران اهل سنت سیستان و بلوچستان مقادیر زیادی مواد منفجره و مانند آن پیدا شد.

ایشان به یکی دیگر از گلایه های آقای مولوی عبدالحمید راجع به تحصیل طلاب غیر ایرانی در مدارس اهل سنت اشاره کرده و فرمودند: این که بخواهید شما طلاب غیر ایرانی را در مدارس خود آموزش دهید (مانعی ندارد ولی) تنها باید با رعایت قوانین کشور یعنی مجوز اقامت صورت گیرد؛ طلاب شیعه نیز مشمول همین قوانین هستند. باید این امور با اجازه مسؤولان دولتی صورت گیرد و تا دولت آن را تایید نکند نمی‌توانید آن را انجام دهید؛ زیرا برخی کشورها مداخلات خود را از طریق افراد نفوذی انجام می‌دهند و نباید به راحتی این راه را برای آن ها هموار کرد.

معظم له افزودند: طلاب غیر ایرانی تنها در مدارس علمیه خاصی تعلیم می‌بینند و هرگز شیعه و یا سنی بودن دلیل بر حضور در مدارس غیر ایرانی نیست؛ اگر طلبه‌ای غیر ایرانی بخواهد در ایران درس بگیرد چه شیعه و یا سنی باید با مجوز رسمی صورت گیرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان فرمودند: من به شما اطمینان می دهم اگر اعتماد سازی میان شیعه و سنی همچون سابق بوجود آید به یقین هیچ مشکلی میان این دو مذهب اتفاق نخواهد افتاد. ایشان افزودند: ما شنیده ایم بعضی از برادران اهل سنت اصرار در تکثیر فرزند و در نتیجه به هم زدن بافت جمعیتی دارند و شنیده شده زمین ها و مغازه های اهل تشیع را خریداری می کنند تا مجبور به مهاجرت شوند، اگر این امور راست باشد به اعتماد سازی لطمه می زند، مهم آن است که شما برادران کاری کنید که بی اعتمادی ها تبدیل به اعتماد شود در این صورت هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

قبل از سخنان معظم له آقای مولوی عبدالحمید به نمایندگی از جامعه اهل تسنن سخنانی را ایراد نمودند.

متن کامل سخنان آقای مولوی عبدالحمید:

آقای مولوی عبدالحمید در آغاز این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از معظم له نسبت به وقتی که به ایشان و علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان دادند اظهار داشتند: علمای اهل و سنت و جامعۀ اهل سنت و مردم سیستان و بلوچستان همه برای انقلاب اسلامی فداکاری کردند، در جبهه های غرب و جنوب غربی در راستای دفاع از میهن اسلامی و تمامیت ارضی شهدای فراوانی تقدیم انقلاب اسلامی و این سرزمین و میهن کردند و احساس وطن دوستی و اسلام دوستی و احساس اخوت و برادری بین برادران اهل سنت بسیار زیاد است.

برادران اهل سنت در راستای وحدت ملی و در راستای امنیت ملی از روی اعتقاد نه از روی سیاست همواره در کنار برادران شیعه و در کنار حضرتعالی و مسئولین نظام جمهوری اسلامی بوده اند و در تمام عرصه ها و ساحه ها از نظام جمهوری اسلامی قاطعانه حمایت کرده اند و در بسیاری از ساحه ها دشمن را مأیوس کرده اند که از جمله این ساحه ها مشارکت در انتخابات بوده که بسیار گسترده و فعال و در همه ساحه ها که مسئولین نظام ندا کرده اند و مراجع و آیات عظام صدا کردند و مسئولین صدا کردند اهل سنت و جماعات در کنار برادران شیعه در ساحه حضور پیدا کردند وحاضرند که هر وقتی که وطن در خطر بیفتد در هر مرزی و از هر ناحیه ای اسلام به خطر قرار بگیرد در این راستا جان بدهند و هیچ فکری هم نمی کنند که به هر حال تفاوتی میان مسائل فقهی است و این فکر اصلاً نیست.

 در راستای سازندگی کشور دفاع از کشور و در راستای اسلام این اخوت الحمدالله شدیداً در بین برادران اهل سنت موجود است. ما در طول این سال گرچه برادران اهل سنت بهر حال مورد تبعیض قرار گرفتند و مقداری که البته در آبادانی و عمران بین شیعه و سنی هیچ تفاوتی نبوده، انصاف همین است که هر دولتی آمده که در این 30 سال هم برای شیعه نشین و هم برای سنی نشین کار کرده اند و مقداری مشکلاتی که بوده و دغدغه ای که ما خدمت حضرتعالی رسیدیم همان بوده که در واگذاری مسئولیت ها ومناسب در مدیریت های کلان کشور مشارکت نداشتند و در مدیریت های منطقه ای سهم شان بسیار کم بوده و پریشانی همین مسئله بوده است و بعضی مسائل دیگر که ما انتظارمان این بوده است که به هر حال در فرصت های آینده این مشکلات ها حل می شوند.

منتها امروز که این علما خدمت حضرتعالی رسیدند که هم حضرتعالی دیدار کنند و ملاقات بکنند و اخیراً احساس فشار شدیدی می کنند که حضور حضرتعالی رسیدند و این نکته را هم خدمت حضرتعالی بگویم که جامعۀ اهل سنت سیستان یا حنفی هستند و یا شافعی و با افکار تند و افکاری که افراطی و تند هستند در جامعۀ اهل سنت با آنها هماهنگی ندارند بلکه خودشان از این افکار تند دچار مشکل و متضرر هستند.

 همچنین به کسانی که فتنه درست می کنند و آشوب درست می کنند حساب اهل سنت از آنها جداست. همه علمای محضر در مقابل کسانی که می خواهند ناامنی و فتنه و آشوب درست کنند به کلمات بسیار تند در مقابل آنها موضع گیری کرده و می کنند و مشکلاتی که الان به سوی  اهل سنت متوجه شده و مقداری پریشان شدیم و احساس کردیم که از طاقت این بیرون هست و ما به خدمت حضرتعالی برسیم هم مشکلات ساماندهی است.

حضرتعالی در جریان هستید یکسال قبل یک مدرسه ای در منطقة سیستان تخریب شد و هنوز هم ما پیگیر هستیم از مرکز و از استان تا این مسئله اش حل بشود و اخیراً نیز مسئله ساماندهی آمد که یک نمایندگان ولی فقیه در مناطق سنی نشین طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردند و به تصویب رساندند که مدارس اهل سنت مورد ساماندهی قرار بگیرد و این اسمش ساماندهی است و آن طوری که از آئین نامه و اساسنامه این طرح بر می آید و همه علما مطالعه کردند احساس می کنیم دخالت در تعلیم است که در قانون اساسی اصل 12 تصریح شده که اهل سنت در تعلیم و تربیت فرزندانشان آزادی دارند و دیگر مذاهب اسلامی.

و این ساماندهی که اخیرا اطلاعیه دادند که مدارسی که فرم ساماندهی را پر نکنند و داخل نشوند با آنها طبق مقررات برخورد می شود که علما با هم جمع شدند و با مسئولین استان هم صحبت کردند و خدمت حضرتعالی رسیدند این پریشانی و دغدغه بزرگی است که جامعه اهل سنت این انتظار دارند که در کنار برادران شیعه در کنار حضرتعالی و دیگر بزرگان دیگر و در مسائل مذهبی شان آزادی داشته باشند و در بقیه مسائل کشور تابع جمهوری اسلامی ایران هستند و در سیاست داخلی و خارجی دولت است و مقام معظم رهبری است که تعیین می کند.

و مسئله دیگری که هم امروز ما از حضرتعالی درخواست داریم در رابطه با مسئله طلاب غیر ایرانی با توجه به اتصالی که با کشور افغانستان داریم و هجرت کردند به ایران آمدند و طلاب تاجیک بعد از استقلال شوروی در آنجا درس می خوانند و یا قرآن می خوانند و یا حتی در عربستان و یا در سوریه ویا در قاهره در جامعه الازهر درس می خوانند و عده کثیری هم در قم و گرگان و جاهای دیگر درس می خوانند تعدادی هم به آن مناطق آمدند به خاطر اینکه در فقه با ما مشترکند اینها در فقه حنفی با ما مشترکات دارند و به هر حال وقتی با آنجا آمدند قانونی و با ویزا آمدند و بعضی های آنها برگشتند و بعضی دیگر ویزایشان تمام شده بود و ما مراجعتی داشتیم به جامعه المصطفی پیش جناب آقای اعرافی از تهران پیگیری کردیم تا ویزای تحصیلی شان برسد و ویزا نرسید و الان می گویند که اینها باید خارج بشوند بعضی ها یکسال ازتحصیلشان مانده بعضی دو سال مانده ما معتقدیم که طلاب جدید نپذیریم تا مشکلاتشان حل نشده ولی طلاب قدیم اینها تحصیل را تمام بکنند و درخواست ما این است که به اینها ویزای تحصیلی بدهند تا اینها هم راحت بشوند مسئولین هم راحت بشوند ما هم راحت بشویم.

برچسب ها :
captcha