بمناسبت مجلس تجلیل از مقام شامخ حضرت احمد بن موسى (علیه الصلاة والسلام)

بمناسبت مجلس تجلیل از مقام شامخ حضرت احمد بن موسى (علیه الصلاة والسلام)


‌ ‌ حقیقت این است که شیرازیان و فارسیان از نظر علم و دانش و ادب و هنر، گوى سبقت را در بسیارى از صحنه‏ ها ربوده اند و علاقه و ارادت خاص مردم با ایمان این خطه از کشور سبب شده که از قدیم ‏الایام پذیراى منسوبین به خاندان نبوى و علوی (علیهما السلام) باشند و آنها را چون جان شیرین خود در بر گیرند.‌

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز این مجلس باشکوه را که به مناسبت مقام شامخ فرزند امام و برادر امام و عموى امام‏ (علیه ‏السلام) یعنى احمد بن موسى بن جعفر - علیهم آلاف التحیة والثناء - از طرف خیل عظیم عاشقان و علاقمندان اهل‏بیت عصمت (علیهم السلام) تشکیل شده به همه شما عزیزان، برادران و خواهران و شخصیت‏هاى محترم روحانى و غیر روحانى حاضر در مجلس صمیمانه تبریک مى‏گویم و به یقین روح مقدس آن بزرگوار عنایت خاصّى به شما عزیزان خواهد داشت.

حقیقت این است که شیرازیان و فارسیان از نظر علم و دانش و ادب و هنر، گوى سبقت را در بسیارى از صحنه ‏ها ربوده و فقها و دانشمندان و شاعران و ادیبان و هنرمندان واقعى این مرز و بوم در آسمان علم و دانش و ادب مى‏درخشند. اضافه بر این علاقه و ارادت خاص مردم باایمان این خطه از کشور سبب شده که از قدیم ‏الایام پذیراى منسوبین به خاندان نبوى و علوى )علیهما السلام( باشند و آنها را چون جان شیرین خود در بر گیرند به همین دلیل شیراز و فارس مرقدهاى مطهر شخصیت‏هاى فراوانى را در خود جاى داده و در هر گوشه و کنار مزار و قبور آنها جلب توجه مى‏کند و مورد احترام همگان است.

در این میان حضرت شاه‏چراغ احمد بن موسى‏ علیه‏السلام فرزند هفتمین امام و برادر هشتمین امام شیعه بیش از همه مورد توجه قرار دارد و بارگاه ملکوتى و مقدسش همواره مورد زیارت اولیاء اللَّه و ارباب حاجات بوده و هست. دلیل آن هم جلالت مقام علم و زهد و تقواى آن حضرت است.

مرحوم شیخ مفید مطابق آنچه در کتاب معجم رجال الحدیث مرحوم آیت اللَّه خوئى (قدس سره) آمده، در حق این امامزاده والامقام مى‏گوید: «کان کریماً جلیلاً ورعاً وکان ابوالحسن موسى‏ علیه ‏السلام یحبه ویقدمه ویقال ان احمد بن موسى (رضوان اللَّه علیه) اعتق الف مملوک؛ او مردى کریم و جلیل القدر و بسیار متقى بود و حضرت امام کاظم‏ علیه‏السلام به او عشق مى‏ورزید و بر دیگران مقدم مى‏داشت و گفته‏اند حضرت احمد بن موسى که رضوان خدا بر او باد (مانند جدش امیرمؤمنان‏علیه ‏السلام) هزار برده را خرید و آزاد کرد».
و محدث قمى در شرح حال آن حضرت از صاحب روضات الجنات نقل مى‏کند که آن حضرت که سید السادات نامیده مى‏شد و در این زمان مشهور به شاه‏چراغ است کرامات باهره، از مرقد طاهرش ظاهر گشته و این امر به تواتر رسیده است.

به همین دلیل سزاوار است همه فارسیان و بخصوص شیرازیان به وجود مرقد شریف آن بزرگوار در این منطقه افتخار کنند و آن را گرامى دارند.

وجود این مرقد مطهر در شیراز به ضمیمه سایر مراقد مطهره از دودمان اهل‏بیت ‏علیهم‏ السلام و به اضافه ایمان و علاقه‏مندى مردم این مرز و بوم به مبادى دینى و مذهبى سبب شد که رهبر بزرگوار انقلاب در سفر اخیرشان آن را به عنوان سومین شهر مذهبى این کشور بعد از «مشهد مقدس» و «قم» بنامند.

این نام هم افتخار بزرگى براى مردم این مرز و بوم است و هم مسئولیتهاى سنگینى بر دوش آنها مى‏نهد.

از یک‏سو روحانیون محترم و دانشگاهیان عزیز باید تلاش و کوشش بیشترى کنند تا جایگاه علمى و ادبى و روحانى این شهر را حفظ کنند و دانشمندان و ادیبان بیشترى به کشور ما تحویل دهند.

از سوى دیگر مسؤولان دولتى و آحاد مردم عزیز این شهر در پیراستن آن از مظاهر فساد و مسائل غیر اخلاقى تلاش افزون‏ترى نمایند.

اینجانب بسیار از این مجلس باشکوه شما تشکر مى‏کنم و از زحمات همه دست‏اندرکاران تولیت محترم شاه‏چراغ و خادمان این روضه منوره و همچنین امام جمعه محترم و روحانیون دست‏اندرکار و استاندار محترم و مقامات دیگر به سهم خود سپاسگزارم و امیدوارم همگى در سایه الطاف الهى و عنایات حضرت بقیة اللَّه همیشه عزیز و سربلند و سعادتمند باشید.

والسلام علیکم ورحمة اللَّه وبرکاته
    1388/8/3  

برچسب ها :
captcha