تذکر چند نکته در آخرین جلسه درس خارج فقه در رابطه با ماه محرم

تذکر چند نکته در آخرین جلسه درس خارج فقه در رابطه با ماه محرم


حضرت آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى مدّظلّه العالى در آخرین جلسه درس خارج فقه قبل از ایّام محرّم، نکاتى را در رابطه با وظایف طلاّب در ایّام تبلیغ متذکّر شده و ضمن اشاره به موقعیّت ممتاز حوزه علمیّه قم فرمودند:‌

امتیازى که حوزه علمیّه قم بر تمام حوزه هاى علمیّه در طول تاریخ اسلام دارد این است که طلاّب در ایّام تحصیل و در حین درس خواندن به تبلیغ اسلام اشتغال دارند و چنان نیست که بعد از اتمام دروس و مراجعت به شهرستان ها مشغول تبلیغ شوند. این افتخار بزرگى براى حوزه علمیّه قم است و اگر نبود این برنامه هاى تبلیغى، وضع به گونه دیگر بود.
معظّم له در ادامه ضمن اشاره به این نکته که ایّام تبلیغ، ماه محرم و عزادارى سیدالشهدا(ع) نزدیک است فرمودند:
لازم مى دانم نکاتى را خدمت شما عزیزان عرض کنم:
نکته اوّل: اگر بخواهیم دنیا را متوجّه دستورات شیعه و اسلام کنیم جز از طریق رفتار و عمل ممکن نیست، و نویسنده، گوینده، مبلغ هر چند که ماهر باشد نمى تواند به اندازه عمل مؤثّر باشد. باید مخاطبین را تشویق کرد که با عمل دیگران را جذب کنند، (کونوا ادعاة الناس بغیر السنتکم). پدر و مادرها نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به پدر و مادر، ارباب مکاسب با مشترى و مشترى ها با فروشنده ها و کارمندان با ارباب رجوع و ارباب رجوع با کارمندان...، همه را دعوت کنید که با یکدیگر خوب رفتار کنند.
معظّم له در ادامه در مورد کیفیّت تبلیغ فرمودند:
سراغ مصادیق بروید و کلى گوئى نکنید و همه را به عمل دعوت کنید اگر قشر متدیّن عمل نشان دهد خواهید دید که تا چه اندازه اسلام پیشرفت مى کند و تأثیر دارد. به عنوان مثال یکى از مناطقى که مسلمانان در آنجا زیاد هستند جنوب شرقى آسیا است که بزرگترین کشورهاى اسلامى مثل اندونزى است در آنجا واقع است در حالى که سربازان اسلام به آنجا نرسیده اند و آن مناطق به دست مسلمانان فتح نشده و یک شمشیر هم در آنجا کشیده نشده است. دلیل گرایش آنها به اسلام این است که عدّه اى تاجر براى تجارت به آنجا رفته اند مردم آن مناطق مشاهده کرده اند که آنها انسان هاى مؤدب، خوش اخلاق، امین و به سود کم قانع هستند. آنها با پیاده کردن آداب تجارت اسلامى باعث شده اند که مردم به اسلام گرایش پیدا کنند که مصداق آیه «یدخلون فى دین اللّه افواجاً» مى باشد. این آیه اشاره به رفتار پیامبر است که وقتى مشرکان رفتار پیامبر را دیدند که بعد از فتح مکه انتقام نگرفت دسته دسته مسلمان شدند. بنابراین تاریخ پیامبر و بعد از ایشان و تاریخ معاصر نشان مى دهد که هر جا که اخلاق اسلامى نشان داده شود، مردم به اسلام گرایش مى یابند.
بعضى از اهل علم با رفتار مذهبى یک فامیل عظیم را متحوّل کرده اند. خصوصاً در رفتار با جوانان و دانشجویان این برنامه ها را به کار برید و عملا آنها را دعوت کنید.
نکته دوّم: خودتان را مافوق جناح هاى سیاسى قرار دهید، شما متعلّق به همه هستید، حتّى با کسانى که در خط درستى نیستند خوش رفتارى کنید. ما به استقلال مملکت و نظام وفادار هستیم ولى تعلق به جناح خاصى نداریم و در مسیر اسلام و انقلاب و ارزش هاى انقلاب در خدمت همه هستیم حتّى مخالفین را هم با محبّت جلب مى کنیم.
قرآن از حضرت ابراهیم نقل مى کند که وقتى ملائکه بشارت فرزند را به ابراهیم دادند با خدا در مورد قوم لوط صحبت کرده و شفاعت مى کند، بعد به او دستور داده مى شود که کار آنها تمام شده و جاى شفاعت نیست، تا این اندازه منحرفین را در نظر دارند. قرآن مى فرماید «قل للذین آمنوا یغفروا للذین لایرجون ایّام اللّه» یعنى به منکران معاد یعنى غیر مسلمانان محبّت کنید.
نکته سوّم: در تبلیغات همه اش سراغ مسائل سیاسى نروید بلکه مسائل سیاسى را در حد کلى بیان کنید. مشکل مفاسد اخلاقى زیاد است باید بیشتر به آنها پرداخت. نتیجه مفاسد اخلاقى مثل طلاق، اعتیاد، بى بند و بارى ها، بیان کنید. آدم هاى مذهبى معتاد نمى شوند و به زندان نمى روند، باید گفت اگر مى خواهید بچّه هاى سالمى داشته باشید به اسلام و تعلیمات دینى اهمیّت دهید و ارزش هاى مذهبى را زنده کنید.
چرا عدم اعتماد تمام بازار را فرا گرفته است؟! تمام اینها به جهت عدم تقوى و عدم ایمان است با تمام محکم کارى ها در معاملات باز به هم اعتماد نمى کنند اینها جریمه هایى است که مردم بر اثر بى تقوایى و بى ایمانى مى پردازند.
معظّم له در پایان فرمودند:
از برکت امام حسین و در سایه این پرچم باید کوشید تا مشکلات سیاسى عقیدتى، و اجتماعى مردم حل شود که اینها از برکات مجالس امام حسین(علیه السلام) است.

1381/12/07

 

برچسب ها :
captcha