حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تبریک عید سعید غدیر در رابطه با اهمیت علم آموزی فرمودند: می دانیم که اسلام نسبت به اصل علم آموزی یا تعلیم علم عنایت خاصی دارد و در روایت معروف دارد «اطلبوا العلم ولو بالصین؛ دنبال علم بروید ولو در چین باشد».
ایشان با تأکید بر نقش مسلمانان در توسعه علم و دانش فرمودند: در صدر اسلام علم و دانش در بین مسلمانان بسیار رواج پیدا کرد تا جایی که علم از کشورهای اسلامی صادر می شد. گستاو لوبون شرق شناس معروف می گوید «جنگ های صلیبی دویست سال طول کشید و اگرچه در این دویست سال نفرات زیادی از دست دادیم ولیکن ارزش داشت برای اینکه ما اروپایی ها به وسیله مسلمانان وارد تمدن و علوم شدیم و در میان اروپایی ها علوم گسترش پیدا کرد» و عجیب این است که بسیاری از اصطلاحات علمی که در اروپا هست از متن کتاب های عربی گرفته شده است.
معظم له در ادامه افزودند: بعدها اروپایی ها علوم و دانش را توسعه دادند. البته در ابتدا با پیشرفت علم مخالف بودند و معروف است که در قرون وسطا گاهی علمای علوم طبیعی را می کشتند یا وادار به توبه می کردند تا اینکه علمای علوم طبیعی به کلیسا فشار آوردند و آنها مجبور شدند که روش خود را عوض کنند و دانشگاه های بزرگی در اروپا تأسیس شد و علم و دانش را صادر کردند و وقتی به شرق رسید از علوم دانشگاهی استقبال کردند و برای اولین بار دانشگاه در ایران هم تأسیس شد بنابراین ماهیت دانشگاه امروز ماهیت اروپایی است.
معظم له با تأکید بر حفظ فرهنگ در دانشگاه ها فرمودند: دانشگاه در اصل سبقه اروپایی دارد و فرهنگ اروپایی در آن است. باید مراقب باشیم و به دانشجویان و شاگردان بگوییم که فکر نکنند که هر چه در این کتابهاست واقعیت دارد و البته شما مسؤولان هم باید مراقب کتاب هایی که در علوم مختلف از اروپایی ها و آمریکایی ها به فارسی ترجمه می شود و در اختیار دانشجویان ما قرار می گیرند باشید که فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار ندهد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه افزودند: سعی کنید دانشگاه ها از نظر کیفیت توسعه پیدا کند نه از نظر کمیت.
معظم له در پایان فرمودند: اینکه می گویید بسیاری از دانش آموزان حاضر نیستند دانشگاه را انتخاب کنند یک علتش این است که سرنوشت دانشجویان معلوم نیست به کجا منتهی می شود؛ باید طوری باشد که فقط به تعلیم در دانشگاه فکر نکنیم و به آینده دانشجویان هم فکر کنیم.