روز جهانی قدس از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی

روز جهانی قدس از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی


ابتکار تاریخی امام و احیای مسأله ی فلسطین / بزرگترین نهی از منکر / تعظیم شعائر الهی / تقویت وحدت مسلمین / خیانت سازشکاران در موضوع فلسطین / روز قدس، میخ نهایی بر تابوت اسراییل‌

خاورمیانه جزو مناطق بسیار حساس دنیاست؛ چرا که بخش عمده ی نفت و انرژی دنیا در آن قرار دارد، هم چنین حلقه ی اتصالی است میان غرب و شرق و از نظر سوق الجیشی بسیار حیاتی است.

در سال 1948میلادی، دولت های استعماری که مستعمراتشان را از دست داده بودند برای اینکه نفوذ و سیطره ی خود را بر خاورمیانه حفظ کنند پایه ی دولت غاصب اسراییل را بنا نهادند.

یهودیان صهیونیست با توطئه های مختلف از جمله ارعاب و تهدید و حتی کشتار مردم فلسطین به خرید زمین های فلسطینیان روی آوردند. سپس با حمایت دولت انگلستان و دولت فرانسه، با لشکر کشی به فلسطین این کشور را اشغال کرده، و صاحبان اصلی سرزمین فلسطین را از خاک خود بیرون رانده و غاصبانه به جای آن ها نشستند.

 این رژیم در صدد بود این اشغالگری را توسعه دهد، لذا بنیانگذاران جنایتکار اسراییل شعار از نیل (مصر) تا فرات (عراق) را مطرح کردند و به زعم خود در پی ایجاد اسراییل بزرگ بودند و برای تحقق این نقشه از هیچ جنایتی فروگذار نکردند.[1]

ابتکار تاریخی امام و احیای مسأله ی فلسطین

قدرت های استکباری امیدوار بودند با گذشت زمان، مسأله ی غاصب بودن اسراییل فراموش شود[2] و اینچنین سرزمین فلسطین را ملک طلق اسراییل بدانند.[3]

ناگاه ابتکار امام راحل رحمه الله به میان آمد و مشکل عظیمی در برنامه های آن ها ایجاد کرد، چرا که همه ساله در آخرین روز جمعه ی ماه مبارک رمضان، مسلمانان با راهپیمایی باشکوه در سراسر جهان و ندای «القدس لنا»،[4] خود را آماده می کنند تا سرانجام سرزمین های غصب شدن اسلامی مخصوصاً قبله اول مسلمانان را از چنگ اسراییل رهایی بخشند.[5]

فراموش نکنیم همانگونه که جنگ جهانی دوم به ورطه ی فراموشی سپرده شده است، حامیان رژیم صهیونیستی نیز برای به فراموشی سپرده شدن 7 دهه اشغالگری رژیم صهیونیستی بحران ‌آفرینی می کنند.

 لیکن ابتکار امام خمینی قدّس سرّه در احیای مسأله فلسطین بسیار موثر بود به نحوی که باید اذعان کرد تاثیر راهپیمایی روز قدس بر اسراییل از بمباران پایگاه های اسراییل در مناطق اشغالی بیشتر است و این مسأله یعنی یک ابتکار کم هزینه اما پرمنفعت در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین.

مبادا گرد و غبار نسیان و فراموشی بر این غصب بزرگ تاریخی، غصب قبله ی اول مسلمین و اشغال سرزمین قدس بنشیند.[6]

بزرگ ترین نهی از منکر

بسیاری سوال می کنند آیا حضور در روز قدس شرعاً لازم است یا اینکه حضور در راهپیمایی روز قدس جزو مستحبات است؟

ما در جواب این استفتائات نوشته ایم حضور در آن لازم است؛ چرا که مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر است، چه منکری از این بالاتر که صاحبان اصلی سرزمین فلسطین را آواره کردند و بیگانگان جای آن ها را گرفتند، خانه هایشان را ویران می کنند، فرزندانشان را می کشند و زنانشان را اسیر می کنند ظلم از این بالاتر قابل تصور نیست، با این تفاسیر نهی منکر واجب نیست؟! [7]

بی شک ظلم‏ و بیدادگرى و پایمال کردن حقوق بیچارگان در تمام مذاهب آسمانى عمل منکر و زشتى شمرده شده، و از طرفى هر بچه مکتبى می داند که نهی از منکر یکى از فروع مسلّم آیین اسلام است بنابراین هر فرد مسلمانى وظیفه خود می داند که در برابر مظالم و ستمگری ها آرام ننشیند و تا سر حدّ امکان براى ریشه کن کردن آن، کوشش کند.[8]

حتی در جایی که نتوان به نحو کامل در برابر منکر ایستاد لیکن تلاش برای کاهش یک منکر، وجوب نهی از منکر را ضروری خواهد کرد. [9]

در این میان برگزاری راهپیمایی روز قدس به حسَب ظاهر ساده و مسالمت آمیز، اما در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بسیار موثر است؛[10] زیرا در این روز از غاصبان سرزمین فلسطین برائت و بیزاری می جوئیم و اعلام می کنیم، اسراییل غاصب است و فلسطین باید به پیگر اسلام بازگردد.[11]

تعظیم شعائر الهی

«شعائر اللّه» علامت ‏هایى است که انسان را به یاد خدا مى ‏اندازد و خاطره ‏اى از خاطرات مقدس را در نظرها تجدید می کند.[12] لذا تمام آنچه در برنامه‏هاى دینى وارد شده و انسان را به یاد خدا و عظمت آئین او می اندازد شعائر الهى است و بزرگداشت آن نشانه تقواى دل هاست.[13]

در این بین گرامی داشت روز جهانی قدس تعظیم شعائر الهی است؛ چرا که بیت المقدس(مسجدالاقصی) مکان وقوع «معراج» پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، هم چنین قبله ی اول مسلمانان در این سرزمین است و سالیان دراز رو به سوی آن نماز می خواندند، با این اوصاف آیا ما نباید قبله ی اول مسلمانان را حفظ کنیم؟[14]

تقویت وحدت مسلمین

روز قدس روز وحدت مسلمین است؛ چون یک مسأله ای است متعلق به همه، قبله ی اول مسلمین، پاره ای از تن اسلام است که جدا شده است و باید به پیکره ی اسلام بازگردد، لذا حلقه ی مشترکی است بین امت اسلامی، هم چنین روز بیداری مسلمان و روز عزای دشمنان اسلام است، روزی است که مسلمانان نشان می دهند هم بیداری سیاسی دارند هم بیداری اجتماعی.[15]

از سوی دیگر نزدیکی روز جهانی قدس و نماز عید فطر سبب نزدیک شدن همه ی کشورهای اسلامی به یکدیگر خواهد شد، لذا باید تلاش نمود تا در سایه ی ماه مبارک رمضان انشاالله تحول تازه ای به سوی برادری و دوستی در میان کشورهای اسلامی ایجاد گردد.[16]

خیانت سازشکاران در موضوع فلسطین

کسانی داریم که می‌گویند خادم الحرمین شریفین هستیم اما در عمل خادم اسرائیل و آمریکا هستند، دست در دست اسرائیل و آمریکا گذاشته ‌اند، انتظار نداریم خادم الحرمین خادم اسرائیل وآمریکای جهان خوار باشند.

از این ‌ها مشکل ‌تر کار دولتمردان ترکیه است، مردم ترکیه با ایمان و مسلمان هستند ولی دولتمردان در باغ سبزی در برابر اسرائیل نشان داده ‌اند، ابتدا در مقابل اسرائیل ژستی گرفتند، خیلی هم مردم خوشحال شدند که علاوه بر ایران این ‌ها هم در برابر اسرائیل قد علم کرده ‌اند، اما چیزی نگذشت دیدیم دست در دست اسرائیل گذاشته و ۱۸۰ درجه برگشتند، لذا ادعای اسلام مساله‌ای است و عمل به اسلام کردن مساله دیگری است.[17]

متأسفانه بعضی از این دولت های به ظاهر اسلامی که دستشان در دست آمریکا و اسراییل است، از یک سو سعی می کنند مسأله ی قدس به نفع اسراییل و به ضرر فلسطین خاتمه یابد، که البته خروش ملت ها مانع از این خواهد شد که این رژیم های خودکامه به هدف شوم خود برسند.[18]

 از سوی دیگر نوکران آمریکا و اسرائیل جنایتکار در صددند ملت های خود را از مسأله ی روز جهانی قدس غافل کنند که باید خطاب به سران رژیم های سازشکار هشدار داد: ای غافلان بی خبر اگرریشه این ها در این منطقه قوی گردد خود شما را هم از بین خواهند برد.[19]

سخن آخر: (روز قدس، میخ نهایی بر تابوت اسراییل(

در خاتمه باید گوشزد کرد روز قدس امسال با سال های دیگر بسیار متفاوت است؛ چرا که اسراییل و اربابانش در موضع ضعف قرار دارند و هیمنه پوشالی آمریکا در منطقه به شدت درهم شکسته است.

بی جهت نیست که سران رژیم صهونیستی در سال های اخیر به شکست ایده نیل تا فرات اعتراف کرده و آن را احمقانه خوانده اند.

از سوی دیگر تهدیدات اسرائیل نیز علیه ایران توخالی است، البته در صورت حماقت این رژیم، پاسخ ایران بسیار کوبنده خواهد بود.

ان شاء الله قدس را از چنگال ظالمان رهایی می بخشیم و قبله اول مسلمین را به مسلمانان باز می گردانیم، در این میان راهپیمایی روز قدس یقیناً پشت اسراییل و حامیانش را می لرزاند.

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

منبع: بیانات معظم له

 

[1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 25/6/1388.

[2] همان.

[3] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 26/6/1388.

[4] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 25/6/1388.

[5] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 26/6/1388.

[6] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 25/6/1388.

[7] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 11/6/1389.

[8] فيلسوف نماها، ص63.

[9] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 11/6/1389.

[10] همان.

[11] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 10/6/1389.

[12] سورۀ بقره، آيه158؛ (تفسیر نمونه، ج1، ص613)؛ سورۀ حجّ، آيه32؛ (تفسیر نمونه،ج14، ص110)؛ (لغات در تفسير نمونه، ص313).

[13] برگزيده تفسير نمونه، ج‏3، ص21.

[14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 11/6/1389.

[15] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 25/6/1388.

[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 26/6/1388.

[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 12/5/1391.

[18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 10/6/1389.

[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، 25/6/1388.

captcha