بيانيه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آستانه ماه محرم الحرام

بيانيه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آستانه ماه محرم الحرام


آمادگى‌هايى كه هم‌اكنون در هيئت‌هاى مذهبى و مساجد و حسينيه‌ها و تكايا براى استقبال از مراسم عاشوراى حسينى مشاهده مى‌شود، نشان مى‌دهد كه إن‌شاءالله امسال اين مراسم عظيم بيدارگر و دشمن‌شكن باشكوه‌تر از هر سال انجام خواهد شد‌

بسم الله الرحمن الرحيم

آمادگى‌هايى كه هم‌اكنون در هيئت‌هاى مذهبى و مساجد و حسينيه‌ها و تكايا براى استقبال از مراسم عاشوراى حسينى مشاهده مى‌شود، نشان مى‌دهد كه إن‌شاءالله امسال اين مراسم عظيم بيدارگر و دشمن‌شكن باشكوه‌تر از هر سال انجام خواهد شد.

براى بهره‌گيرى هر چه بهتر از اين مراسم طبق وظيفه شرعى، نكاتى را خدمت عزاداران عزيز يادآور مى‌شوم :

1. حادثه عاشورا عللى داشت و رويدادها و نتايجى؛ خطباى محترم و مداحان عزيز تنها بر رويدادها تكيه نكنند بلكه عللى كه اين حادثه عظيم تاريخى را به وجود آورد، و نتايج پربار آن براى حفظ اسلام و قرآن و براى مبارزه با ظلم و ستم در سراسر جهان را نيز شرح دهند.

2. جوانان عزيز كه بيشترين شركت‌كنندگان اين مراسم را تشكيل مى‌دهند سعى كنند مفهوم كلام سالار شهيدان «هيهات منّا الذلّة» را به خوبى بياموزند و به كار بندند و شعار عاشورايى «الحياة عقيدة وجهاد» را شعار خويش قرار دهند و مبانى اعتقادى خود را تقويت كرده، در راه حفظ آن جهاد كنند تا مفهوم شعار تحقق يابد.

3. هيئت‌هاى محترم مذهبى از آميختن اين مراسم باشكوه، به خرافات، جدآ بپرهيزند كه بزرگ‌ترين آسيب را به عظمت آن وارد مى‌كند و آن را زير سؤال مى‌برد كارهايى مانند قمه‌زدن و آسيب رساندن به بدن. عزيزانى كه به سراغ اين امور مى‌روند به يقين به‌خاطر عشق امام حسين(عليه السلام) مى‌روند ولى نفس اين عمل، آنها را از اهداف مقدس حسينى دور مى‌سازد، زيرا دشمنان از آنها عكس‌بردارى كرده و تحت عناوين بسيار زشت در دنيا منعكس مى‌كنند در حالى كه در زمان ائمه هدى(عليهم السلام) كه مراسم حسينى در محضرشان برپا مى‌شد هرگز چنين كارهايى انجام نمى‌گرفت و در هيچ روايتى از روايات عزادارى به آن توصيه نشده است و مرضى امام زمان (ارواحنا فداه) نيست.

4. مداحان عزيز مخصوصآ مداحان جوان از شيوه‌هاى موهن و سبك كه مناسب مجالس آلوده است، بپرهيزند و شيوه‌هاى زيبا و مؤثر سنتى را احيا كنند تا مراسم آنها منظور نظر ولى عصر (ارواحنا فداه) باشد.

5. عزاداران عزيز وقت نماز را محترم بشمارند و در وقت نماز عزادارى را متوقف كرده به نماز برخيزند و سپس عزادارى را ادامه دهند، زيرا نماز ستون دين است و تا آن قبول نشود هيچ عملى قبول نخواهد شد.

6. خطبا و مداحان و عزاداران محترم از آميختن مراسم عزادارى به مسائل جناحى ـ سياسى بپرهيزند و از اهانت به اين و آن خوددارى كنند و اعمال خود را «خالصآ لوجه الله» انجام دهند تا از بركات آن بهره‌مند شوند.

7. اهانت به مقدسات ديگران مخصوصاً در شرايط فعلى سبب برافروختن آتش اختلاف بين مسلمين است، عزاداران عزيز جدآ از آن بپرهيزند و به جاى آن تا مى‌توانند از فضائل شهيدان كربلا مجالس خود را عطرآگين و نورانى سازند.

8. دسته‌جات محترم عزادارى هرگز به فكر رقابت يا كشمكش با يكديگر نباشند، هر گروهى هر چه در توان دارد براى تعظيم و تكريم اين مراسم به ميدان آورد تا مشمول عنايات حضرت شوند.

9. ممكن است در گوشه و كنار «افراد نفوذى» باشند و بخواهند از اين مراسم باشكوه براى مقاصد شوم خود بهره‌بردارى كنند، همه بايد مراقب آنها باشند.

10. خطباى محترم از متون آيات قرآنى و روايات اسلامى براى تقويت مبانى اعتقادى و آشنايى با احكام و اخلاق اسلامى و «تقويت حجاب و عفاف» حداكثر استفاده را بنمايند و مردم را به اتّحاد و هوشيارى در برابر دشمنان نظام دعوت نمايند.

اميدوارم در پرتو اين مراسم عظيم دشمنان ذليل، دوستان عزيز و همگان سربلند و حاجت‌روا باشند. والسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

12 آبان‌ماه 1392 ـ قم ـ حوزه علميه

ناصر مكارم شيرازى

برچسب ها :
captcha