صاحب عروه فقه شیعه را متحول کرد

صاحب عروه فقه شیعه را متحول کرد


کتاب شریف عروة الوثقی خود دلیلی بر این ادعا است، این کتاب جامع تمام فروع و مستدل است و به همین دلیل محور برای علمای بعد قرار گرفته و همه حواشی را برآن می زنند ‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد کنگره مرحوم آیت الله سید کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه، با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این کنگره، اهتمام به چنین اموری را ارزنده و شایسته تقدیر دانستند.
 ایشان با بیان این که بزرگداشت علما آثار بسیاری مثبتی دارد، یادآورشدند: این مهم سبب آشنایی نسل جدید با مفاخر و علمای سلف می شود و پیوندی بین دو نسل ایجاد می کند و این مساله نیز برکات زیادی دارد و برای حفظ اصالت جوانان و دین و مذهب شان مهم است.
 معظم له احیای آثار علمای سلف را برکت دیگر برگزاری این قبیل کنگره ها ذکر کرده و اضافه نمودند: ما سر سفره بزرگان نشسته ایم و نفس برگزاری این کنگره ها حداقل شکری است که می توانیم در قبال خدمات شان انجام دهیم.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: من همیشه طرفدار برگزاری این گونه کنگره ها بوده ام و برگزاری آن را لازم می دانم و خوشبختانه به برکت جمهوری اسلامی مدتی است این برنامه شروع شده و امیدواریم همچنان تداوم یابد.
 ایشان مردم یزد را مردمی مؤمن و با تقوا خوانده و با بیان این که مردم از یزدی ها خاطره خوبی دارند، اظهار داشتند: علمای بسیاری بزرگی از این شهر برخاسته اند و در اصالت شان همین بس که بهائیت و زردشت هرگز نتوانسته اند مردم این منطقه را تحت سلطه خود قرار دهند.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به شخصیت مرحوم صاحب عروه، تاکید کردند: کنگره نکوداشت ایشان را باید به تمام معنا جامع و کامل برگزار کرد چراکه ایشان فردی عادی نبود.
 ایشان با بیان این که مرحوم آیت الله طباطبایی یزدی تحولی در فقه شیعه ایجاد کرد، فرمودند: کتاب شریف عروه الوثقی خود دلیلی بر این ادعا است، این کتاب جامع تمام فروع و مستدل است و به همین دلیل محور برای علمای بعد قرار گرفته و همه حواشی را برآن می زنند.
 ایشان افزودند: ما نیز در حواشی سعی کرده ایم در ذیل هر مساله استدلالی برآن بنویسیم و وقتی که این کتاب را مطالعه می کردم به جامعیت این کتاب مرحوم سید و صداقت، حسن انتخاب و حسن سلیقه و احاطه آن عالم بر مسائل علمی واقف شدم.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: مرحوم صاحب عروه از نظر صداقت، تقوا و ایمان نیز زبانزد خاص و عام است و در این مساله هیچ جای بحث و گفت و گو نیست، از این رو کنگره ایشان نیز باید متناسب با شخصیت و موقعیت ایشان باشد.
 ایشان مرحوم صاحب عروه را از بزرگان فقه شیعه در قرن اخیر خواندند و با بیان توصیه هایی به دست اندرکاران برگزاری کنگره این عالم ربانی، فرمودند: در برگزاری این کنگره نیز نباید از هیچ تلاشی فروگذار شود و باید مقالات بسیاری در مورد شخصیت ایشان نوشته شود.
معظم له تاکید کردند: بخش های مختلف زندگی ایشان به لحاظ فقهی، سیاسی، تقوا و حسن اخلاق باید برای مردم تبیین شود و شخصیت ها و صاحبنظران باید در خصوص شخصیت ایشان قلم فرسایی کنند.
 ایشان خطاب به مسؤولان برگزاری کنگره صاحب عروه تصریح کردند: شاگردان و آشنایان ایشان را نیز پیدا کنید تا کار جامعی راجع به شخصیت ایشان صورت گیرد و کنگره به صورت سنگین و وزین برگزار شود.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزاری این کنگره را خدمتی به جهان اسلام، مکتب تشیع و اهل بیت دانسته و تاکید کردند: بین ایشان و مرحوم آخوند در برخی مسائل اختلاف نظرهایی وجود داشته است و باید در این راستا با حساسیت برخورد کرد تا شأن هر دو بزرگوار حفظ شود.

captcha