آخوند خراسانی از افتخارات مهم شیعه در سده اخیر بود

آخوند خراسانی از افتخارات مهم شیعه در سده اخیر بود


یکی از برکات نظام اسلامی احیای آثار بزرگان سلف و تکریم و بزرگداشت آنان است، در گذشته این گونه نبود، اما بحمدلله با درخشش انقلاب اسلامی شاهد برکات بسیاری بوده ایم که یکی از این برکات بزرگداشت علما است‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت آخوند خراسانی، با قدردانی از تلاش دست اندرکاران این کنگره، بر ضرورت نشر و ترویج آثار علما و بزرگان تاکید و بزرگداشت و پاسداشت علما و مفاخر دینی را کاری ارزشمند و ستودنی توصیف کردند.
ایشان با مهم توصیف کردن برگزاری کنگره آخوند خراسانی به بیان دیدگاه های خود در خصوص شخصیت این عالم پرداخته و ابراز داشتند: مرحوم آخوند در اواخر عمر خود مظلوم واقع شد و باید در مقابل این گونه افراد دفاع جانانه تری صورت بگیرد و این کنگره این فایده را نیز دارد و تا حدی به مظلومیت ایشان پایان می دهد.
معظم له با اشاره به برجستگی های علمی مرحوم آخوند خراسانی، تاکید کردند: روش تدریس ایشان که یک روش مهم و شاگرد پرور بوده باید تبیین شود و اگر دسترسی به شاگردان ایشان داشتید خوب است که این روش را بیان و منعکس کنید.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی روش مکتوب آخوند را از دیگر ویژگی های شاخص صاحب کفایه دانسته و تصریح کردند: کتاب کفایه یک کتاب پیچیده، اما به قدری از انسجام و قدرت منطق بهره مند است که سالیان طولانی به عنوان متن درسی حوزه های علمیه بوده است.
ایشان با تاکید بر اینکه باید روی روش نویسندگی ایشان به ویژه با درنظرگرفتن کفایه و حاشیه ایشان بر رسائل دقت، تحلیل و مزایای آن تشریح شود، خطاب به دست اندکاران برگزاری کنگره آخوند خراسانی خاطرنشان کردند: اگر به مساله اختلاف بین ایشان و مرحوم سید و اصحاب شان اشاره نکنید ممکن است حمل بر ناقص کردن بشود.
معظم له بیان کردند: این اختلافات ناشی از اختلاف سلیقه بود هر دو بزرگوار می خواستند به اسلام خدمت کنند، منتهی مرحوم آخوند خراسانی بیشتر نسبت به مسائل روز ورود داشتند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: نکته دیگری که در زندگی ایشان جلب توجه می کند اهتمام ایشان به شاگردان بود، ایشان شاگردپرور بود، مرحوم آخوند آثار درس خود را در شاگردان بررسی می کرد و آنها را زیر نظر می گرفت و این روش باید مورد دقت شما باشد.
معظم له بیان کردند: عنایت مرحوم آخوند به حوزه علمیه نجف مطلب دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، مرحوم آخوند از افتخارات مهم شیعه در سده اخیر بودند و هرچه خدمت به ایشان شود و آثار ایشان احیا گردد به جا و شایسته است.
ایشان در ادامه سخنان خود اظهار داشتند: یکی از برکات نظام اسلامی احیای آثار بزرگان سلف و تکریم و بزرگداشت آنان است، در گذشته این گونه نبود، اما بحمدلله با درخشش انقلاب اسلامی شاهد برکات بسیاری بوده ایم که یکی از این برکات بزرگداشت علما است.
معظم له افزودند: این نوع اقدامات سه نوع فلسفه دارد، نخست اینکه جامعه از خدمات و تلاش علما قدردانی کند، فایده دوم تشویق نسل آینده و روی آوردن آنان به این عرصه ها و سوم احیای آثار علمای سلف است.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه ما مفاخر بسیاری داریم که ناشناخته مانده اند و باید آثار و خاطرات شان را زنده کرد، فرمودند: بزرگداشت علما و بزرگان باعث می شود که آثارشان به فراموشی سپرده نشود و همان گونه که در گزارش اعضای ستاد وجود داشت معلوم می شود که کار زیادی در راستای معرفی شخصیت و آثار مرحوم آخوند انجام شده است و اگر نمی شد جفای در حق ایشان بود.
ایشان با بیان توصیه هایی به دست اندرکاران برگزاری کنگره آخوند خراسانی یادآور شدند: البته از مسائلی که شاعرانه و غیر جدی است باید اجتناب و واقعیات را بیان کرد.
معظم له افزودند: این مهم باعث می شود که زوایا و ابعاد مختلف زندگی ایشان تشریح شود و امیدواریم با این کار معرفت جامعه و افراد نسبت به ایشان بیشتر شود.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده جهت برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت آخوند خراسانی ارائه کرد.

برچسب ها :
captcha