اطلس جغرافیای تبلیغ و مبلغین کشور تنظیم شود

اطلس جغرافیای تبلیغ و مبلغین کشور تنظیم شود


اطلس جغرافیای تبلیغاتی کشور تنظیم گردد تا معلوم شود که کدام یک از مناطق جمعیتی کشور، چه تعداد مسجد و حسینیه دارند، چه تعداد عالم دارند، کدام مذاهب در آن مناطق نفوذ دارد و کدام فرقه ضاله در آنجا هجوم تبلیغاتی کرده است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) در دیدار با مسئولین اعزام مبلغ سازمان اوقاف قم ضمن اشاره به لزوم سامان دادن به تبلیغات اسلامی فرمودند: در آیات قرآن به خصوص «آیه نفر» وارد شده است علاوه به شخص پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) مبلغان فراوانی اعزام نمودند و در آیات متعدد از کسانی که علم و دانششان را کتمان می کنند، مذمت شده است و مفهومش این است که باید تبلیغ کنند.
ایشان افزودند: در سیره پیغمبر اکرم در تاریخ آمده که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله)  علی(علیه السلام) را به یمن به عنوان مبلغ به یمن فرستادند. این اعزام بزرگ ترین شخصیت مبلغ به یکی از حساس ترین مناطق بود و همچنین سعد بن معاذ را به عنوان مبلغ فرستادند و فرمانداران و والیان هر شهر مبلغ نیز بودند.
معظم له در ادامه با اشاره به شرایط حساس کنونی فرمودند: در این شرایط اعزام مبلغ یک واجب کفایی است و اگر به اندازه کافی نباشد تبدیل به واجب عینی می شود زیرا هر واجب کفایی در شرایطی تبدیل به واجب عینی می شود چون در شرایط فعلی مبلغ به اندازه نیاز نیست.
ایشان در ادامه به مواردی که سازمان اوقاف در امر اعزام مبلغ می تواند انجام دهد اشاره نموده و فرمودند: مهم ترین کاری که سازمان اوقاف می تواند انجام بدهد همین اعزام مبلغ است. از تمام کارهای سازمان اوقاف اعزام مبلغ بالاتر و مهم تر است، بنابراین تا آنجایی که امکان دارد سرمایه های بلامانع را در این مسیر بسیج کنید.
ایشان افزدوند: اگر مبلغ نباشد چیزی نمی گذرد که مردم با اسلام فاصله می گیرند و در شرایط فعلی که دشمنان سرمایه گذاری عجیبی برای تبلیغ بر ضد اسلام و تشیع و روحانیت و نظام جمهوری اسلامی و ولایت می کنند باید به مسئله تبلیغ اهمیت داد و آن را در رأس کارها قرار داد.
ایشان به آموزش مستمر به مبلغین اشاره کرده و فرمودند: مبلغین باید آموزش مستمر ببینید همه ساله یک دوره آموزشی داشته باشند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به پنج مرحله از کار تبلیغ اشاره کرده و افزودند: اوقاف نباید تنها قناعت به اعزام کند، ابتدا شناسایی کند، سپس آموزش دهد، بعد اعزام کند، چهارم بازرسی و پنجم بررسی نتیجه نماید.
ایشان در ادامه فرمودند: باید اطلس جغرافیای تبلیغاتی کشور تنظیم شود تا معلوم شود که کدام یک از مناطق جمعیتی کشور، چه تعداد مسجد و حسینیه دارند، چه تعداد عالم دارند، کدام مذاهب در آن مناطق نفوذ دارد و کدام فرقه ضاله در آنجا هجوم تبلیغاتی کرده است و اینها در اطلس جغرافیای تبلیغاتی کشور تنظیم شود تا بتوان با چشم باز به مسأله تبلیغ پرداخت.
معظم له در ادامه به تخصصی کردن آموزش به مبلغین اشاره کرده و فرمودند: باید در تمام این امور مخصوصاً در دوره تخصصی آموزش به مبلغین از حوزویان استفاده کرد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به حُسن برخورد مبلغین با مردم اشاره کرده و فرمودند: باید به مبلغین آموخت بیش از آنچه تبلیغاتشان بر مردم تأثیر بگذارد طرز برخورد و منش اخلاقی آنها با مردم، با دوست یا دشمن مؤثر است. خشونت در تبلیغ یک سم مهلک است. شاید هفتاد درصد تأثیر در برخورد خوب با مردم است و سی درصد در منبر و موعظه.

برچسب ها :
captcha