عمره دانشجویی سیاسی نشود

عمره دانشجویی سیاسی نشود


‌ ‌ باید عمره دانشجویی با مسائل سیاسی مخلوط نشود و آنها تصور نکنند برای مقاصد سیاسی به این سفر اعزام می‌شوند؛ گرچه ما معتقدیم باید آنها از مسائل سیاسی کاملا باخبر باشند؛ اما زمان بیان این گونه مسائل در عمره مفرده نیست‌

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی، در دیدار مسؤولان عمره دانشجویی فرمودند: اعزام دانشجویان به سرزمین نور و سفر معنوی مکه معظمه امری بسیار مطلوب و پسندیده است.

 ایشان اعزام دانشجویان به عمره مفرده را اولویت بسیار خوبی دانسته و اظهار داشتند: با توجه به این که بسیاری از دانشجویان ما را قشر جوان جامعه تشکیل می‌دهند و همچنین بیشتر مسؤولیت‌ها و پست‌ها در آینده به همین قشر سپرده می‌شود؛ بنابراین اعزام دانشجویان به عمره بسیار تاثیر گذار خواهد بود و تاثیر معنوی این سفر در دانشجویان باعث می‌شود که کل جامعه نیز تاثیر بپذیرد.

 معظم له تصریح کردند: در حال حاضر دانشجویان و جوانان در معرض بمباران تهاجم فرهنگی دشمن هستند به همین دلیل نیاز بیشتری وجود دارد تا از طریق فراهم کردن برنامه‌های فرهنگی و معنوی همچون سفر عمره مفرده آنها را در برابر این تهاجم فرهنگی بیمه کرد؛ زیرا اگر جوان دانشجو، متدین شود زمانی که مسؤولیت کاری را در جامعه بدست گرفت می‌تواند از همان طریق مبلّغ خوبی برای دین و مفید برای دنیا باشد.

 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کردند: زمانی که جوان دانشجوی ما از طریق عمره مفرده، فرهنگ اسلام در وجودش متبلور شود، این جوان می‌تواند تا پایان عمر خود  در محیط کارش برای اسلام سرمایه گذاری کند؛ بنابراین دانشجویان، از جهات مختلف برای اعزام به عمره مفرده در اولویت قرار دارند.

 ایشان به برخی انتقادها در خصوص اعزام دانشجویان به عمره مفرده اشاره کرده و اظهار داشتند: برخی به دلیل عدم اطلاع دقیق از برنامه‌های بسیار معنوی و فرهنگی دانشجویان در عمره مفرده، ‌این سفر را مطلوب نمی‌دانند؛ در حالی که اگر از کیفیت و چگونگی برگزاری این مراسم و تاثیرات آن مطلع شوند به یقین نگاهشان تغییر خواهد کرد.

 معظم له ادامه دادند: شما مسؤولانی که کار اعزام دانشجویان به عمره مفرده را بر عهده دارید، موظفید در خصوص تاثیرات این برنامه معنوی و مثبت به دیگر مسؤولان اطلاع رسانی کنید تا آنها نیز در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند و بیشتر سرمایه گذاری کنند زیرا ما هر چه در این خصوص برنامه‌ ریزی کنیم نیاز آن بیشتر احساس می‌شود.

 ایشان افزودند: باید از طریق مطبوعات و رسانه ملی در خصوص برگزاری عمره  دانشجویان و تاثیرات مثبت آن در دانشگاه و جامعه به عموم مردم و مسؤولان اطلاع رسانی کنید و رسانه ملی وظیفه دارد تا برنامه‌های بیشتری را به این امر اختصاص دهد؛ زیرا برخی هنوز باورهای نادرستی از این سفر معنوی دارند که با اطلاع رسانی دقیق، این نگاه به یقین تغییر خواهد کرد.

 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی استقبال کم‌نظیر دانشجویان جوان از عمره مفرده را بهترین دلیل برای توجه دانشجویان به مراسم‌های معنوی دانسته و اظهار داشتند: زمانی که برای اعزام نه هزار نفر به عمره مفرده بیش از پانصد هزار نفر نام نویسی می‌کنند درحالی که تمام هزینه ها به عهده خود آنهاست  این نشانه توجه دانشجویان و جوانان به مسائل معنوی است و مسؤولان نباید از این رویکرد معنوی دانشجویان غافل شوند.

 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: همچنین باید برای انتخاب روحانی کاروان عمره دانشجویی، از روحانیان خوش فکر، خوش ذوق و سلیقه استفاده کنید که افزون بر داشتن فضائل علمی  و اخلاقی از روحیه جوانی و ادبیات دانشجویی برخوردار باشند.

 معظم له برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه روحانیان عمره دانشجویی را ضروری برشمرد و افزودند: باید برخی مسائل مهم را به روحانیان کاروان‌ها متذکر شوید تا بتوانند دانشجویان را در این سفر معنوی بیشتر همراهی کنند؛ مخصوصاً برخورد روحانی در این سفر برای دانشجویان بسیار مهم است و به هر میزان که این رفتار مناسب با روحیه دانشجویی باشد در آینده جوانان ما تاثیر گذار خواهد بود.

 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به روحانیان کاروان‌های عمره دانشجویی توصیه‌هایی ارائه کرد و اظهار داشتند: دوری از برگزاری مراسم‌های طولانی و خسته کننده، داشتن تحمل و برخورداری از صبر و حوصله، تحمل شنیدن اعتراض‌ها و نقدهای دانشجویی از جمله مسائلی است که روحانی کاروان باید آنها را رعایت کند .

 ایشان ادامه دادند: روحانی کاروان عمره دانشجویی باید با آمادگی کامل در این مراسم معنوی حضور یابد و آن دسته از روحانیانی که آمادگی لازم را برای حضور در چنین مراسم‌های معنوی و دانشجویی ندارند نباید وارد شوند.

 حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی همچنین خواستار شدند: کاری کنید عمره دانشجویی با مسائل سیاسی مخلوط نشود و آنها تصور نکنند برای مقاصد سیاسی به این سفر اعزام می‌شوند؛ گرچه ما معتقدیم باید آنها از مسائل سیاسی کاملا باخبر باشند؛ اما زمان بیان این گونه مسائل در عمره مفرده نیست؛ زیرا ممکن است ایجاد سوء ظن کند.

برچسب ها :
captcha