بمناسبت همایش بزرگداشت استاد الکُلّ وحید بهبهانى (قدس سره)

بمناسبت همایش بزرگداشت استاد الکُلّ وحید بهبهانى (قدس سره)


‌ ‌ این دانشمند بزرگ بیش از 70 جلد کتاب در علوم مختلف اسلامى نگاشته که از منابع مهم علمى شیعه بشمار می رود .و از دیگر خدمات ارزنده این شخصیت می توان به مبارزات مهم با بعضى از فرق منحرف اشاره نمود.‌

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز این همایش باشکوه را که براى یکى از درخشنده‏ترین ستاره‏ هاى عالم علم شیعه تشکیل شده به همه شما مردم با ایمان بهبهان و تمام دوستداران مکتب اهل‏بیت‏ علیهم‏السلام تبریک مى‏گویم. شهر بهبهان از شهرهایى است که دانشمندان بزرگى تربیت کرده و به جهان اسلام تحویل داده است.

ولى سرآمد همه آنها عالم مجاهد نامدار و نادره روزگار و صاحب فضائل بى‏شمار استاد الکل مرحوم وحید بهبهانى است.
این عالم بزرگ که در قرن یازدهم هجرى مى‏زیسته گرچه در اصفهان تولد یافت و سپس براى ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شد ولى چون اکثر عمر با برکت خود را در شهر بهبهان گذرانید، به عنوان وحید بهبهانى معروف شده است و بهبهان و بهبهانى‏ها مى‏توانند به وجود چنین عالم بزرگى افتخار و مباهات کنند.

این مرد نابغه که نامش در اصل آقامحمد باقر بود و به خاطر فضائل بى‏نظیرش از سوى بعضى اساتیدش به نام وحید نامیده شد راستى یگانه بود و در عصر خود بى‏نظیر، و لقب استاد الکل زیبنده مقام علمى اوست.

این دانشمند بزرگ بیش از 70 جلد کتاب در علوم مختلف اسلامى نگاشت که از منابع مهم علمى شیعه است. او مبارزات مهمى با بعضى از فرق منحرف داشت.

گرچه او سرانجام در کربلا دعوت حق را لبیک گفت و به جهان باقى شتافت و لطف حق شامل حال او گشت و در کنار مرقد شهداى کربلا به خاک سپرده شد ولى با این حال همچنان به وحید بهبهانى معروف است و مردم این شهر عالم‏پرور حق دارند به وجود او افتخار کنند.

اینجانب بار دیگر به همه شما عزیزان به این مناسبت تبریک مى‏گویم و از همه بانیان و خدمت‏گزاران این همایش تشکر مى‏کنم و پیشنهاد مى‏کنم بکوشید تمام آثار گرانبهاى علمى این بزرگ مردجهان اسلام را زنده کنید و در دسترس همه علاقه‏مندان قرار دهید.

والسلام علیکم ورحمة اللَّه وبرکاته

           1388/7/26 
 

برچسب ها :
captcha