تربیت نیرو برای دستگاه قضایی واجب عینی است

تربیت نیرو برای دستگاه قضایی واجب عینی است


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دانشجویان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه با مهم بیان کردن مسئله قضا در اسلام فرمودند: مسئله قضاوت در اسلام واجب کفایی است، اما گاهی به لحاظ کمبود نیرو در دستگاه قضایی تبدیل به واجب عینی می شود.‌

ایشان افزودند: کار قضاوت یک عبادت است و کسانی که در این جایگاه قرار دارند در حال انجام واجب هستند.

معظم له یادآور شدند: هر مسئولیتی با ارزش تر باشد خطراتش هم بیشتر است و در کنار مسئولیت های سنگین، آفت های سنگینی نیز وجود دارد که بحث قضا از این آفت ها مستثنا نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به عهدنامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر بیان داشتند: باید برای مسند قضا دانشمندترین، فاضل ترین و با تقواترین افراد انتخاب شود، به خصوص در عصر ما مسئله قضا نسبت به گذشته بسیار پیچیده تر شده و به همان نسبت قضاوت هم بسیار دشوار تر و نیاز به علوم و دانش های زیادی دارد.

معظم له با بیان اینکه ما از نظر فقه اسلام غنی هستیم داشتن سعه صدر، توکل به خدا، اعتماد به نفس، شجاعت در بیان خطا و اشتباه خود، از ویژگی های یک قاضی است.

ایشان افزودند: ارایه دلیل و مدرک، احتیاط در شبهات، و قاطعیت در حکم، از دیگر صفات قاضی است و نباید مدح و ذم در قضاوت او اثر کند و برای کشف حقیقت از مسایل روانی و اجتماعی استفاده کند.

برچسب ها :
captcha