باید از افکار روشنفکرانی همچون امام راحل، شهید مطهری، شهید بهشتی، و شهید صدر استفاده کرد

باید از افکار روشنفکرانی همچون امام راحل، شهید مطهری، شهید بهشتی، و شهید صدر استفاده کرد


حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش حوزه و روشنفکری، برپایی این همایش را مهم خوانده و فرمودند: همراه مسیر آب حرکت کردن و خود را با جریان‌های افکار غربی و خواسته‌های گروه خاصی هماهنگ ‌کردن یک مسأله‌ است و روشنفکری واقعی حوزوی مسأله دیگری است.‌

بنا به نقل واحد خبر دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، معظم له اظهار داشتند: اگر در این همایش از کلی‌گویی پرهیز و به مسائل جزیی  به صورت شفاف بپردازید ، می‌توانید به نتایج مطلوبی دست یابید .

معظم له خاطر نشان کردند: روشنفکری حوزوی به این معنا نیست که ببینیم فلان گروه چه مسأله‌ای را می‌پسندند و برای جلب نظر آنها مسائلی را بگوییم، هرچند این مسئله با موازین فقهی سازگار نباشد.

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کردند: برخی در حوزه فتاوایی می‌دهند و اسم خودشان را روشنفکر حوزوی می‌گذارند؛ در حالی که چنین نیست. همراه مسیر آب حرکت کردن و خود را با جریان‌های افکار غربی و خواسته‌های گروه خاصی هماهنگ ‌کردن یک مسأله‌ است و روشنفکری واقعی حوزوی مسأله دیگری است.

ایشان افزودند: این مسأله بسیار ظریف است و افراط و تفریط در آن خطرناک می باشد، باید روی خط مستقیم حرکت کنیم. از گذشته در حوزه های علمیه روشنفکرانی همچون امام راحل، سپس شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید صدر وجود داشته و هم‌اینک نیز برخی روشنفکران در حوزه وجود دارند، باید خط آنها را ادامه داد. ما باید الگوهایی از روشنفکران را شناسایی و آنها را معرفی کنیم که کسی نتواند آنها را زیر سؤال ببرد؛ وگر نه حوزه را متهم می‌کنند که در مسیر لیبرالیسم و دانشگاه‌های غرب‌ قرار گرفته، باید به نحوی عمل کنیم که بهانه به دست افراد داده نشود و زبان بدگویان را در مسائل بتوانیم قطع کنیم.

برچسب ها :
captcha