نباید کسى که در کشور، فکرى نو و بدیع دارد با درهاى بسته روبه رو شود

نباید کسى که در کشور، فکرى نو و بدیع دارد با درهاى بسته روبه رو شود


در کشور ما عده زیادى از جوانان قصد انجام تحصیلات عالى را دارند که با ظرفیت کم دانشگاه ها روبرو شده و سرخورده مى شوند که از این نظر، وجود دانشگاه آزاد در کنار دانشگاه هاى دولتى مى تواند تا حدودى اثرگذار باشد.‌

حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى، هجدهم مهرماه در دیدار عبدالله جاسبى، رییس دانشگاه آزاد اسلامى، با اشاره به ضرورت وجود دانشگاه و اهمیت آن در هر کشور خاطرنشان کردند: در کشور ما عده زیادى از جوانان قصد انجام تحصیلات عالى را دارند که با ظرفیت کم دانشگاه ها روبرو شده و سرخورده مى شوند که از این نظر، وجود دانشگاه آزاد در کنار دانشگاه هاى دولتى مى تواند تا حدودى اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله العظمی مکارم شیرازی، معظم له تصریح کردند: مسأله اى که در این میان اهمیت دارد، رشد و ارتقاى علمى و اخلاقى دانشگاه ها در کنار رشد کمى آنهاست.

حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى با بیان اینکه علوم و فنون روز دنیا باید به هر قیمتى وارد کشور شود، اظهار داشتند: کشورهاى غربى در مسأله انتشار علوم، بخیل هستند و از آن براى سلطه سیاسى بر دیگر کشورها استفاده مى کنند، ولى ما هم باید با بکارگیرى افراد و گروه هایى در خارج از کشور، دستاوردهاى علمى روز دنیا را صید کرده و به داخل مرزهاى خود بیاوریم و بر نوآورى ها و اکتشافات خود بیفزاییم.

معظم له همچنین خواستار حمایت بیشتر مسؤولان از نخبگان علمى و استعدادهاى درخشان کشور شد و افزودند: نباید کسى که در کشور، فکرى نو و بدیع دارد با در بسته روبه رو شود. امروز کشورهاى پیشرفته دنیا، سطح تشویق هاى خود را براى نخبگان کشورهاى جهان سوم بالا برده و آنان را جذب خود مى کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر مبانى دینى و پایه هاى اعتقادى دانشجویان ما تقویت شود، هیچ گاه براى دلارهاى بیشتر، جامعه اسلامى را رها نکرده و نوکرى غربى ها را ترجیح نمى دهند.

حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى در بخش دیگرى از سخنان خود، خواستار ارتباط و تعامل هر چه بیشتر و بهتر حوزه علمیه و دانشگاه شده و بیان داشتند: این ارتباطات در سطوح مختلف استادان حوزه و دانشگاه و نیز دانشجویان و طلاب برقرار شود و در حدّ فعلى کافى نیست.

معظم له با اشاره به گسترش عوامل فساد اخلاقى در کشور ابراز داشتند: دشمنان بر منحرف کردن نسل جوان به ویژه دانشجویان کشور اصرار دارند و مسؤولان باید با برنامه ریزى هاى منسجم تربیتى و تقویت مبانى اخلاقى و ایمانى در جوانان این توطئه ها را خنثى کنند، زیرا نفوذ مفاسدى اخلاقى در دانشگاه ها لطمه بزرگى مى زند.

ایشان ضمن انتقاد از کسانى که دین را سبب عقب ماندگى مى دانند، اظهار داشتند: امام خمینى(قدس سره) به جهانیان نشان داد که دین مى تواند سبب بیدارى، پیشرفت و پیروزى باشد و ما نیز تا به امروز این مسأله را بارها مشاهده کرده ایم.

حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى با بیان اینکه جاى مبحث تاریخ علوم در اسلام در کتاب هاى آموزشى ما خالى است، تصریح کردند: دانشجویان کشور باید با شخصیت هاى علمى مسلمان در طول تاریخ آشنا شوند تا بدانند که ما مسلمانان بنیانگذاران علوم بوده ایم و همیشه غربى ها تولید کننده علوم مختلف نبوده اند. آگاهى بر این موضوع موجب افزایش روحیه و اعتماد به نفس جوانان و دانشجویان ما مى شود.

برچسب ها :
captcha