دیدار معظم له با اعضاى هیئت مدیره کانون مدّاحان و شاعران استان قم

دیدار معظم له با اعضاى هیئت مدیره کانون مدّاحان و شاعران استان قم


عاشورا و فضائل اهل بیت(علیهم السلام) بسیار مهم است، زیرا بوسیله عاشورا بود که انقلاب ما به پیروزى رسید و موجودیت مان را در طول تاریخ حفظ کردیم و این عاشورا بود که باعث پیوند میان نسل ها شد. بنابراین به همان اندازه که این مسأله اهمیت دارد، آسیب هایى که ممکن است به آن برسد، نیز مهم است، به همین دلیل دشمنان سعى دارند که از هر طرف به آن ضربه وارد کنند.‌

حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى در این دیدار ضمن ابراز خوشحالى نسبت به توجه کانون مداحان نسبت به مسائل دینى، سیاسى و اجتماعى فرمودند: لازم مى دانم چند نکته را تذکر دهم:
از اینکه مسائل مربوط به مدّاحى را از نظر دینى سازماندهى کرده اید، تشکر مى کنم ولى این کار باید زودتر انجام مى شد که متأسفانه ضایعات زیادى را متحمل شدیم و این کار باید با تدبیر، اندیشه و بدون شتاب زدگى و همراه با متانت انجام گیرد.
ایشان ضمن اشاره به اینکه هر چیزى که مهمتر باشد، آسیب و مشکلاتش نیز بیشتر است، افزودند: عاشورا و فضائل اهل بیت(علیهم السلام) بسیار مهم است، زیرا بوسیله عاشورا بود که انقلاب ما به پیروزى رسید و موجودیت مان را در طول تاریخ حفظ کردیم و این عاشورا بود که باعث پیوند میان نسل ها شد. بنابراین به همان اندازه که این مسأله اهمیت دارد، آسیب هایى که ممکن است به آن برسد، نیز مهم است، به همین دلیل دشمنان سعى دارند که از هر طرف به آن ضربه وارد کنند.

معظم له در ادامه افزودند: من تصور مى کنم آفاتى که این مسأله مهم را تهدید مى کند چند آفت عمده و مهم است:

1. خطر تهاجم فرهنگى غرب، آنان سعى دارند فرهنگ مورد نظر خودشان را که مخالف فرهنگ ما است، بر ما تحمیل کنند آنها معتقدند باید باب هر سلیقه اى هر چند انحرافى باشد چیزى تهیه کنیم ولى ما یک رسالت داریم که باید سلیقه ها را اصلاح و افکار را هدایت کنیم. باید پیش آهنگ خواسته هاى فرهنگى جامعه باشیم و جامعه را رهبرى و هدایت و به سوى صراط مستقیم دعوت کنیم، نه دنباله رو خطاها و سلیقه هاى منحرف باشیم. اگر بر اشعار و مداحى هاى ما فرهنگ غربى حاکم گردد، مصیبت است. باید کارى کرد که همه شعرا و مداحان ما باور کنند که چه رسالتى دارند و به دنبال چه هستند و آنچه ما را به دستیابى به این اهداف کمک مى کند، چه مى باشند.
2. مشکل دوم، پائین بودن سطح آگاهى ها، تحصیلات و اطلاعات بعضى از مداحان است که حادثه عظیم عاشورا و قیام امام حسین(علیه السلام) را با افکار پایین خود مى سنجند و ملاحظه مى کنند. مثلا یکى از شاعران خطاب به امام حسین(علیه السلام) مى گوید: «یقین دارم در دل آرزویى به جز دامادى اکبر ندارى!!» که این برگرفته از افکار پایین خود شاعر است که آخرین آرزویش دامادى فرزندش مى باشد و این یکى از آسیب هاى خطرناک است. براى نجات از این وضع باید پیشکسوتان مداح به مداحان دیگر آموزش دهند و آنها را هدایت کنند تا سطح معلوماتشان افزایش یابد.

3. خطر سوم خطر نفوذ دشمنان ولو به چند واسطه است که مى خواهند مداحان ما را به اهداف نادرستى ببرند و ارزش قیام امام حسین(علیه السلام) را پایین بیاورند. اشعارى که این روزها از گوشه و کنار به گوش مى رسد واقعاً وحشتناک است. این اشعار بر گرفته از افکار و القائات دشمنان است و باید مراقب آنها بود. گرچه وسواس چیز بدى است اما در اینجا وسواس چیز خوبى است باید با وسواس این مسائل را تعقیب کرد تا دشمن در آن رسوخ نکند.
4. خطر چهارم نفوذ مسائل خرافى در مداحى ها است که گاهاً از طریق خواب دیدن ها و شایعات رسوخ مى کند. باید کارى کرد که رسانه ها به خصوص رسانه ملى هماهنگ شود و آنها هم از خرافات پیراسته شود.
5. خطر پنجم در نحوه عزادارى ها است. گاهى مجالس همه چیزش درست است اما نحوه عزادارى ها در شأن ائمه(علیهم السلام) نیست در عین حالى که آمیخته با حرام هم نیست. مثلا برهنه شدن که اگر در برابر زنان نباشد و برخى مواقع گریه هایى با صدا و نعره هاى ناموزون انجام مى شود که ما چنین حالاتى را در ائمه(علیهم السلام) سراغ نداریم. این گریه ها باید محترمانه و مؤدبانه و حساب شده باشد. باید کارى کنیم که احترام مجالس امام حسین(علیه السلام) حفظ شود و بهترین راه هم این است که ببینیم ائمه(علیهم السلام)چگونه عزادارى مى کردند و باید دنباله رو همان راه باشیم. درمان ها را باید پیدا کرد و این جز از طریق سازماندهى و اطلاع رسانى امکان پذیر نخواهد بود.

برچسب ها :
captcha