بانک مرکزى از صندوق هاى قرض الحسنه حمایت کند

بانک مرکزى از صندوق هاى قرض الحسنه حمایت کند


آیة الله العظمى مکارم شیرازى فرمودند: بانک مرکزى به جاى دخالت در کار صندوق هاى قرض الحسنه از آنها حمایت کند.‌

معظم له در دیدار اعضاى هیئت بررسى صندوق هاى قرض الحسنه تصریح کردند: صندوق هاى قرض الحسنه به عنوان یک نهاد خودجوش مردمى، فعالیت خود را آغاز کرده است و باید به همین صورت نیز باقى بماند. این مرجع تقلید افزودند: این صندوق ها علاوه بر کمک به افراد نیازمند جامعه، سنت ارزشمند قرض الحسنه در اسلام را احیا مى کند، از این رو یک نهاد مقدس است.

ایشان با بیان اینکه تغییر ساختار اداره صندوق هاى قرض الحسنه به نفع دولت و مردم نیست، خاطرنشان کردند: مساجد، هیئت ها، حسینیه ها و صندوق هاى قرض الحسنه نهادهاى مردمى هستند و مصلحت حکومت نیز در این است که اینها به عنوان نهادهاى مردمى به فعالیت خود ادامه دهند.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى اظهار داشتند: وجود صندوق هاى قرض الحسنه در کنار مساجد نشان مى دهد که مساجد تنها براى نمازخواندن نیست، بلکه پایگاهى براى حمایت از افراد نیازمند است و این امر سبب تبلیغ مستقیم دین مى شود. در حکومت اسلامى موارد بسیارى وجود دارد که دولت نباید در آنها دخالت کند و امام راحل(ره) نیز توجه داشتند که یک نهاد مردمى که مى تواند در روزهاى سخت به داد مردم برسد، نباید تحت نظر دولت اداره شود.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى با تأکید بر لزوم شفاف سازى فعالیت صندوق هاى قرض الحسنه و جلوگیرى از سوء استفاده افراد فرصت طلب از این نهاد مردمى تصریح کردند: باید برنامه هاى یکسان و هماهنگى بین صندوق ها باشد و نمایندگانى از صندوق ها آیین نامه اى را تنظیم کنند تا همه به آن ملتزم باشند و دست افراد فرصت طلب و سودجو را که مى خواهند از این نهاد مقدس سوء استفاده کنند کوتاه نمایند و بکوشند تا قداست این نهاد خدشه دار نشود.

در ابتداى این نشست یکى از اعضاى هیئت بررسى صندوق هاى قرض الحسنه با ارائه گزارشى از فعالیت صندوق هاى قرض الحسنه از تصویب لایحه اى مبنى بر نظارت بانک مرکزى بر این صندوق ها انتقاد کرد و خواستار استقلال فعالیت صندوق هاى قرض الحسنه شد.

وى افزود: ماهیت صندوق قرض الحسنه با بانک ها متفاوت است و دخالت هاى مستقیم بانک مرکزى سبب دلسرد شدن صندوق ها از فعالیت هاى خیرخواهانه مى شود.

برچسب ها :
captcha