دیدار جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین (علیه السلام) با معظم له

دیدار جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین (علیه السلام) با معظم له


آیت الله العظمی مکارم شیرازی پنج‌شنبه در دیدار جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین ـ ع ـ با اشاره به تلاش‌های دشمن برای ایجاد تفرقه میان حوزه و دانشگاه فرمودند: اکثر دانشگاهیان، مسلمان و مدافع اسلام هستند و حوزه هم طرف‌دار آنهاست.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی حوادث کشور لبنان را نشان‌گر بیداری امت‌های اسلامی در جهان برشمردند و تصریح کردند: در این حرکت پرچم هم به دست پیروان مکتب اهل بیت ـ ع ـ است. ما هم دست برادری به سوی همه دراز می‌کنیم و باید بیدار باشیم تا خواب‌های پریشان آنها تعبیر نشود. دشمنان امروز به مسأله ریاست‌جمهوری و انتخابات ایران چشم دوخته‌اند؛ در درجه اول به دنبال عدم استقبال مردم هستند و ما باید اصرار داشته باشیم با هر قیمتی که شده مردم در انتخابات شرکت کتنند. ما با شخص کاری نداریم، فرد منتخب طرف‌دار نظام، اسلام و منافع و عزت مردم باشد.

معظم له شرایط کنونی جامعه ایران و منطقه‌ای را بسیار حساس ارزیابی کردند و متذکر شدند: دشمنان جدای از آن مسأله هسته‌ای، منتظر هستند تا برنامه استعماری خود را در خاورمیانه بگسترانند، امروز هم طرح خاورمیانه بزرگ، آزادی و دموکراسی را عنوان می‌کنند. نمونه‌اش را در لبنان دیدیم که اول یک عده افراد را وادار به تظاهرات کردند و خودشان امیدوار شدند که رییس‌جمهور باید تغییر کنند قانون اساسی عوض شود و در نهایت سیاست‌های غرب اجرا شود و سه هدف اسلام‌زدایی، تحمیل فرهنگ غربی بر خاورمیانه و سوم حفظ منافع نامشروع خود و یهود را دنبال می‌کردند.
ایشان کشورهای سوریه و ایران را در هدف‌های بعدی استکبار معرفی کردند و با بیان اینکه راه‌پیمایی میلیونی ملت لبنان خواب آنها را از بین برد، فرمودند: این اقدام محاسبات آنها را به هم ریخت و نه تنها نتیجه نگرفتند بلکه نتیجه معکوس شد و مذهبی‌ها فشرده‌تر شدند و امت‌های لبنانی اعم از شیعه و سنی و غیر مسلمان بیدارتر شدند. ولی متأسفانه وقتی آن حرکت اولیه در لبنان اتفاق افتاد در تعدادی از روزنامه‌های ما اظهار خوشحالی می‌کردند یا عنوان اصلاحات آرام در لبنان تا کم کم آن را به ایران بیاورند، الحمدالله حساب‌های اینها هم به هم ریخته شد.
معظم له همچنین خاطر نشان کردند: زمانی عده‌ای به دنبال جدا کردن علم و مذهب بودند و حوزه را از دانشگاه جدا کنند اما الحمدالله آن دوران پایان یافته و امروز می‌توانیم افتخار کنیم که حوزویان ما مدافعان دانشگاهیان ما هستند و بالعکس.
ایشان در ادامه نقشه دشمنان را از بین این اتحاد و شکستن آن ارزیابی کردند و فرمودند: دشمن می‌داند اگر جمهوری اسلامی و علوم مادی و معنویت پیوند بخورند یک واحد قوی می‌سازند که غرب نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند. از این رو به دنبال فاصله ایجاد کردن این دو هستند. البته حرکت‌هایی نیز در برخی از دانشگاه‌ها شروع شده است. باید مراقب باشیم که در میان هر صنف و گروهی افرادی هستند که به دلایلی ناراحتند و یا خدای‌ناکرده نفوذی هستند، ولی اکثر دانشگاهیان مسلمان و مدافع اسلام هستند و اکثریت حوزه هم طرف‌دار آنها هستند.
معظم له هماهنگی میان علم و مذهب در اسلام را مد نظر قرار دادند و فرمودند: در اسلام میان علم و مذهب یک هماهنگی کلامی وجود دارد. درست برعکس آن چیزی که در مسیحیت تحریف شده بود و به همین دلیل در دوران تفتیش عقاید و قرون وسطی جنگ عظیمی میان علما و دستگاه کلیسا به وجود آمد. متأسفانه‌ عده‌ای فکر می‌کنند آنچه در غرب اتفاق افتاده در اسلام هم وجود دارد و گاهی خواستند آن تفکر را در اینجا پیاده کنند و می‌گفتند علم با مذهب ارتباطی ندارد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه فرمودند: علمای علوم مختلف ما در کنار علمای مذهبی قرار دارند و گاهی بعضی از این افراد متحد بودند مثل بوعلی سینا، زکریای رازی، شیخ بهایی و مانند آن. ما بین اینها وحدت قایل هستیم. مذهب ما می‌گوید از مهد تا لحد باید دنبال علم بود، علم در اسلام محترم است. علم در واقع پرده‌برداری و مطالعه اسرار آفرینش است. ایشان افزودند: علوم را راهی به سوی خدا می‌دانیم، مهم‌ترین دلیلی که در قرآن برای خداشناسی است، مطالعه اسرار آفرینش است، هرچه علم پیشرفت کند اسرار آفرینش را بیشتر فاش می‌کند.
در این دیدار که جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین ـ ع ـ حضور داشتند، آیت الله مکارم شیرازی دانشگاه امام حسین ـ ع ـ را یکی از کانون‌های علمی و مذهبی کشور دانستند و افزودند: ما به این دانشگاه علاقه‌ داریم و معتقدیم در مجموعه مؤسسات علمی کشور اثرگذار است و ان شاء الله می‌تواند برای بسیاری از فعالیت‌های علمی پیشتاز و پیشوا باشد.

برچسب ها :
captcha