دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور با معظم له

دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور با معظم له


آیت الله العظمی مکارم شیرازی پنج‌شنبه در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور اظهار داشتند: فراگیری علوم برای رفع نیاز مردم واجب است و دانشگاهیان در راستای انجام این واجب فعالیت می‌کنند.‌

ایشان در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه علم در نزد خداوند با قرائت حدیثی عنوان کردند: در روز قیامت خداوند تمام خون‌های شهدا را در یک کفة ترازو قرار می‌دهد و تمام جوهرهای نوک قلم‌های دانشمندان را که مطالب مثبت را نوشته‌اند در کفة دیگر می‌گذارد و کفه‌ای که مداد علما در آن است سنگینی می‌کند و این در حالی است که اسلام برای شهید مقام والایی قایل است.
معظم له در خصوص دلایل این برتری افزودند: مداد ضامن بقای خون شهداست. دلیل دیگر اینکه شهیدان با جسم دشمن کار دارند ولی دانشمندان با جان دشمن کار دارند و به منطق تکیه می‌کنند. دانشمندان و دانشجویان و طلاب وقتی به طرف مجلس علم می‌روند فرشتگان بال و پر بر سر راه آنها پهن می‌کنند.
ایشان همچنین حوزه و دانشگاه را در محیط اسلام برخلاف اروپا از ابتدا همراه دانستند و گفتند: در اسلام حوزه و دانشگاه از اول با هم بودند زیرا آن هم برای حیات بشر لازم است و ما آن را واجب کفایی می‌دانیم. مدارس علوم دینی ما در عین حالی که دروس علوم دینی داشتند بوعلی سینا، خواجه نصیر، زکریای رازی و شیخ بهایی و مانند آن را تربیت کرده‌اند. در حالی که وقتی به جامعة مسیحیت اروپا نگاه می‌کنیم آنها را از ابتدا در جنگ می‌بینیم، محکمه‌های تفتیش عقاید، توبه دادن گالیله‌ها و آتش زدن دانشمندان و مانند آن نشان‌گر آن است که آنها بر ضد هم بودند و علم و دین در میان آنها تضاد داشت.

معظم له تصریح کردند: پایه غرب از اول بر اساس تضاد بود و پایة ما از اول بر اساس هماهنگی بود. امام صادق ـ ع ـ در دین و علوم مختلف شاگردان بسیاری دارند. از زمان امام صادق ـ ع ـ حوزه و دانشگاه در کنار هم بودند. وقتی علوم گسترش پیدا کرد، طبیعی است که از هم جدا شوند و مستقل عمل کنند، اما رابطه بین آنها باید همچنان وجود داشته باشد و دشمن می‌خواهد این دو را جدا کند.
ایشان افزودند: ما در فقه اسلامی بحثی داریم مبنی بر اینکه هر علمی که برای بشر مورد نیاز است جزو واجبات است. یعنی تمام دانشجویانی که به دانشگاه می‌‌روند در حال فراگیری واجب هستند و شما اساتید هم تعلیم واجب می‌کنید. اگر افراد زیاد باشند واجب کفایی است ولی اگر افراد کم باشند، واجب عینی می‌شود. بنابراین ما جدایی میان خودمان نمی‌بینیم.
معظم له با اشاره به اقدامات دشمنان در دانشگاه‌ها و همچنین برنامة سخنرانی رییس‌جمهور در دانشگاه گفتند: جریانی که برای رییس‌جمهور در دانشگاه واقع شد، خیلی دردآور بود و نباید چنین برخوردی صورت می‌گرفت، جایگاه دانشگاه را پایین می‌آورد. انتقاد وجود دارد ولی باید منطقی باشد. اینها افرادی در اقلیت بودند ولی شما اساتید باید آنها را توجیه کنید. دشمن در حال نفوذ در دانشگاه‌هاست.
ایشان در پایان شبه‌افکنی و مسایل منکراتی را دو راه نفوذ دشمن برشمردند و افزودند: دشمن گاهی این شبهه‌افکنی‌ها را در علوم غیر از علوم انسانی جاسازی می‌کند.

برچسب ها :
captcha