دیدار رئیس دیوان عالی کشور با معظم له

دیدار رئیس دیوان عالی کشور با معظم له


آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس دیوان عالی کشور، بالا بودن توانایی قوه قضاییه ایران را موجب موفقیت نظام اسلامی ارزیابی کردند.‌

ایشان در این دیدار دستگاه قضایی را یکی از شاخصه‌های نظام جمهوری اسلامی عنوان کردند و فرمودند: چشم‌ها به این نهاد دوخته شده است تا کارایی دستگاه قضایی ایران مشخص شود. اگر کارایی خوبی داشته‌ باشد می‌گویند نظام اسلامی خوب است و اگر کارایی مثبتی نداشته باشد، نظام زیر سؤال می‌رود. دستگاه قضایی تنها به خود تعلق ندارد، هم دستگاه قضایی است و هم شاخص جمهوری اسلامی و به همین دلیل اگر خدای نکرده مشکلی پیش آید، ضررش برای کل نظام است.
معظم له افزودند: انصافاً اقدامات آیت الله هاشمی شاهرودی قابل ملاحظه‌ است. با توجه به سم‌پاشی‌های موجود، کارهای انجام یافته تحولی در نظام قضایی کشور ایجاد کرده است؛ مانند احیای دادسراها که در این زمینه باید از تجربیات دیگران هم استفاده کنیم. شوراهای حل اختلاف هم کار مناسبی است تنها عیب آن این است که دیر شروع شده است و اگر این شوراها فعال شوند پرونده‌ها به 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. هزینه‌بر نبودن این شوراها نیز یکی دیگر از خصوصیات آن است.
ایشان تشکیل ستادهای حفاظت اجتماعی را مد نظر قرار دادند و با ابراز امیدواری از اینکه این ستاد بتواند جلوی مشکلات و فساد در جامعه را بگیرد، تأکید کردند: قضات دادگستری می‌توانند جلسات ریشه‌یابی جرایم و مشکلات را تشکیل دهند تا مسایل را ریشه‌یابی کرده و نتیجه را به گروهی ارائه دهند تا کار فرهنگی کنند که از این طریق پرونده‌ها خود به خود کم شود. برای نمونه دادگاه‌های خانواده ریشه‌های اختلاف را بررسی کنند و گروهی از روان‌شناسان و علما و قضات این مسایل را بررسی کرده و راه‌حل‌ها پیدا کنند و بعد صدا و سیما را هم ملزم کنند تا کار فرهنگی انجام دهد.
ایشان در پایان قوه قضاییه را یک دستگاه درمانی برشمردند و فرمودند: شما یک دستگاه درمانی هستید بنابراین باید در کنار شما یک دستگاه بهداشتی هم باشد تا ریشه‌ها را بخشکاند و بدانید که اگر این کار انجام شود، بسیار مفید خواهد بود و اصولاً کار اسلام بیشتر فرهنگی است و بیش از کار قضایی می‌بایست کار فرهنگی صورت گیرد.

برچسب ها :
captcha