دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با معظم له

دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با معظم له


آیت الله العظمی مکارم شیرازی شنبه در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری تبلیغات منفی بر ضد دانشجویان را سیاسی خواندند و فرمودند: دانشجویان برای جذب حقایق دینی آماده‌اند ولی بعضی‌ها نمی‌خواهند این آمادگی را بازگو کنند.‌

ایشان در این دیدار با ابراز رضایت از اقدامات و فعالیت‌‌های اخیر وزارت علوم فرمودند: کارهایی که در این اواخر صورت گرفته بحمدالله مثبت بوده است و کارنامه وزارت از نظر شخص وزیر و همکاران و برنامه‌ها خوب است. این موفقیت‌ها نتیجه فکر خوب و روحیه مذهبی و آشنایی به شرایط زمان و مکان است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت دانشگاه تصریح فرمودند: اهمیت دانشگاه را ما حوزویان و به ویژه من که از روزهای اول فعالیت‌های علمی با دانشجویان و جوانان سروکار داشته‌ایم، می‌دانیم. مدیران کشور در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند و بخش دیگری از آنها از حوزه‌ها هستند. اگر این دو نهاد سالم باشند مدیران کشور سالم خواهند بود و اگر مدیران سالم باشند کشور سالم خواهد شد. کارهای مهمی که در سال‌های گذشته انجام شده بر ما مخفی نیست مثل ابداعات و اختراعات جوانان ما که نمونه‌اش مسئله انرژی هسته‌ای است. این ابتکارات در قسمت‌های مختلف مانند المپیادها ثبت می‌شود و دنیا هم می‌پذیرد. اصلاً مسئله جناح برای ما مطرح نیست می‌گوییم این کشور جایگاه اصلی خود را پیدا کند و الگویی برای کشورهای دنیا شود.

ایشان در ادامه اضافه کردند: درباره کارهای فرهنگی دانشگاه‌ها هم اطلاع‌رسانی خوبی نمی‌شود. چند روز پیش سر‌زده به مسجد دانشگاه شیراز رفتم شب جمعه دیدم دانشگاه پر است، دخترها و پسرها با شور خاصی استقبال کردند و چقدر چشم‌ها دوخته شده بود که حرف‌ها را جذب کنند. من لذت بردم و گفتم در مورد این جوانان دانشگاهی ما تبلیغات مسمومی می‌کنند. از استقبال سایر دانشگاه‌ها از مراسم‌های مذهبی خبر می‌رسد. اینها مسایلی است که روی آن بحث نمی‌شود و تنها قسمت‌های منفی را بازگو می‌کنند و سبب می‌شود ذهنیت بدی ایجاد شود. من فکر می‌کنم مقداری از تبلیغات منفی که بر ضد دانشگاه می‌شود سیاسی است. در زمان طاغوت وقتی حوزه و دانشگاه دست به دست هم دادند یک عده می‌گفتند استعمار سیاه با استعمار سرخ دست به دست هم داده‌اند تا مملکت را خراب کنند و این عبارات را به ما نسبت می‌دادند زیرا از ما می‌ترسیدند الآن هم می‌خواهند دانشگاه‌ها را از کسب علوم باز بدارند، بگویند شما همانند گذشته خودباختگی کامل داشته باشید که اگر علم و دانشی است در غرب است.
معظم له، خودباختگی را موجب عقب‌افتادگی جامعه ارزیابی کردند و فرمودند: این خودباوری که تا حدی جای خودباختگی را گرفته است باید بیشتر شود. ما بهترین استعدادها را داریم و از آنها چیزی کمتر نداریم، ولی آنها ما را تحقیر می‌کنند. از نظر سیاسی در فشار قرار می‌دهند و ما را مصرف کننده خود می‌دانند چون نمی‌خواهند یک قدرتی در برابر آنها باشد. آنها مادی فکر می‌‌‌کنند و خدای آنها هم دلار است و بر همین اساس با دیگران این گونه رفتار می‌کنند.
ایشان مشکلات دانشجویان را از دل‌مشغولی‌های خود عنوان و خاطر نشان کردند: مشکلات کار، تحصیل، ازدواج و مسکن یکی از دل‌مشغولی‌های ماست و دلمان می‌خواهد همه خیرین را بسیج کنیم تا در این راه کمک کنند. دانشجویان فرزندان و بچه‌های ما هستند و واقعاً به عنوان فرزندان خود به دانشجویان نگاه می‌کنیم و درد آنها درد ما، مشکل آنها مشکل ماست. نباید ما از این سرمایه‌ها غافل بمانیم.
ایشان در ادامه با بیان اینکه غربی‌ها اصرار دارند فرهنگ خودشان را در لابه‌لای علوم و تکنولوژی صادر شده منتقل کنند، یادآور شدند: آنها این کار را می‌کنند تا دیگران را به دنبال خود بکشند و از فرهنگ ملی و مذهبی و اصیل خود خالی کنند. بنابراین ما باید مراقب باشیم. مثلاً عکس‌هایی که در کتاب‌های علمی انتخاب می‌کنند، عکس‌هایی است که نمایان‌گر فرهنگ آنهاست. یک مقدار از مشکلات دانشگاه‌های ما ناشی از تعبیرهای غلط برای واژه‌های خوب است. اگر دانشجویان و حتی اساتید را به مفهوم واقعی این واژه‌ها آشنا کنیم مقداری از مشکلاتمان حل می‌شود. ما می‌گوییم آزادی ولی بعضی اوقات به صورت افراطی در‌می‌آید. آزادی انسانی ضوابطی دارد، به عنوان مثال نشریه‌ای منتشر شده است که سراسر آن ‌هتاکی نسبت به اسلام است. ایشان به روش بیان دیدگاه‌ها در دانشگاه‌ها اشاره کردند و گفتند: ‌استاد دانشگاه باید در بیان مطالب از ادبیات علمی استفاده کند. برخی از تشنج دانشگاه‌ها به خاطر سخنرانی‌‌هایی است که می‌شود. می‌توان این سخنرانی‌ها را با یک ادبیات سالمی عرضه کرد ولی نمی‌دانم عده‌ای چه اصراری دارند که آن‌ گونه ادبیات تشنج‌آفرین را به کار ببرند.
ایشان در خصوص تمدن غرب تصریح کردند: باید به دانشجویان و اساتید ثابت کنیم که پیشرفت و تکنولوژی دلیل بر پیشرفت در مسایل انسانی نیست. عراق را می‌بینید که تبدیل به آزمایشگاه سلاح‌های امریکایی شده است. دانشجویان ما باید این مسایل را از هم تشخیص دهند. ممکن است که در علوم پیشرفت داشته باشند اما در انسانیت و اخلاق چطور؟ بر اساس آمار 97 درصد از اروپاییان پدران و مادران پیرشان را به خانه سالمندان می‌فرستند و در مقابل سه درصد از ایرانیان بدین گونه هستند. اگر این گونه مسایل تشریح شود، دیگر کسی نمی‌گوید دموکراسی غربی باید در اینجا هم باشد. آن دموکراسی در گل فرو رفته است.
معظم له فرمودند: دین و مذهب اسلام در شرایط فعلی پشتوانه استقلال و عزت ماست. اگر این مذهب را از جوانان ما بگیرند فردا امریکا مثل یک عقاب می‌تواند وارد کشور شود. امریکا از افراد مذهبی و با انگیزه و کفن‌پوش می‌ترسد. چه عاملی موجب شد رژیم اشغالگر قدس از جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد. هم اینک در عراق هم در حالی که ما نمی‌گوییم مقاومت خوب است یا نه ولی از سوی مذهبی‌ مقاومت وجود دارد. یک خبرنگار ایتالیایی می‌گفت: اگر شما در سه چیز با ما هماهنگ شوید، دیگر مشکلی نداریم اول اینکه دین از سیاست جداست دوم علم را از دین جدا کنید و سوم زنان را آزاد کنید. من گفتم اتفاقاً روی همین‌ مسایل تأکید داریم. مسئله حجاب در کشور ما از یک حکم فرعی اسلامی درآمده و به اصول دینی تبدیل شده است. چرا که مسلمانان در خارج وقتی می‌خواهند اسلام را نشان دهند حجاب را رعایت می‌کنند. دشمن هم برای تضعیف اسلام با حجاب مخالفت می‌کند. در داخل کشور هم ضد انقلاب برای شکستن نظام بر مسئله بی‌حجابی تکیه می‌کند. آنها می‌گویند اگر ما بتوانیم این روسری را برداریم نظام اسلامی را تا حد زیادی ضعیف کرده‌ایم. لذا حجاب در داخل و خارج دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شدند: به آقای جاسبی گفتم شما هم بیایید و به کیفیت بپردازید. سعی کنید دانشجویان دختر بومی باشند. مشکلاتی در شهرهای مختلف به وجود آمده است. هم دانشگاه دولتی و هم آزاد تا می‌توانند بر بومی بودن دانشجویان دختر تکیه کند. هم بافت شهرها عوض نمی‌شود و هم مردم اعتراض نمی‌کنند.
ایشان در پایان با اشاره به مشکلات علمی شهر قم فرمودند: قم وضعیت پزشکی مناسبی ندارد. یعنی در حد قم نیست، بافت قم خیلی رشد کرده است، قم را با هیچ شهری مقایسه نکنید چون قم متعلق به جهان تشیع است. بنابراین به قم رسیدگی کنید تا همه چیزش نمونه شود

برچسب ها :
captcha