نظر آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى پیرامون مدّاحى هایى که اخیراً رایج شد

نظر آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى پیرامون مدّاحى هایى که اخیراً رایج شد


شک نیست که مراسم عزاى حسینى از بهترین شعائر اسلامى است که مایه بقاى اسلام و تشیّع و بیدارى روح شجاعت و ایثار و فداکارى است، این مجالس درس آزادگى و عزّت و افتخار به ما مى دهد، و در برابر دشمنان مقاوم مى سازد‌

بسمه تعالى

حضور محترم آیة الله العظمى مکارم شیرازى

با سلام و تحیت در این ایّام گاه در مجالس پرافتخار حسینى کارهایى انجام مى شود که مشروعیّت آن مشکل به نظر مى رسد نظر مبارک را در این زمینه مى خواستیم.

از جمله گاه افرادى چنان بر سر و صورت و سینه مى زنند که خود را خونین مى کنند.

و گاه به صورت فردى یا دسته جمعى صداى بعضى حیوانات را به عنوان این که من... بیرون مى آورند. و گاهى کلمات شرک آلود گفته مى شود.

جمعى از مقلّدین

 

بسمه تعالى

شک نیست که مراسم عزاى حسینى از بهترین شعائر اسلامى است که مایه بقاى اسلام و تشیّع و بیدارى روح شجاعت و ایثار و فداکارى است، این مجالس درس آزادگى و عزّت و افتخار به ما مى دهد، و در برابر دشمنان مقاوم مى سازد.

ولى نباید کارى کرد که آسیب و ضررى به بدن برسد، یا سبب وهن مذهب در انظار دیگران شود و از عظمت آن بکاهد و باید ساحت مقدس این جلسات از هر گونه کلام شرک آلود پیراسته گردد.

ما بعید نمى دانیم دست هایى در کار باشد که بخواهند از طریق کارهاى نادرست به این جلسات پرعظمت صدمه بزنند و آن را در انظار موهون کنند، بر همه برادران و خواهران لازم است امر به معروف و نهى از منکر را با بیان منطقى و دوستانه فراموش نکنند و از جلسات آلوده به کارهاى خلاف بپرهیزند. خداوند همه را موفق دارد.

قم - ناصر مکارم شیرازى

رمضان 1423

آبان ماه 1381

برچسب ها :
captcha