لزوم برگزاری عزاداری محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی

لزوم برگزاری عزاداری محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی


در شرایط حساس و خطیری که بسیاری از بیماران و مبتلایان کرونایی فراری بودند، ورود روحانیت و طلاب به این عرصه و کمک به بیماران و حتی غسل و کفن و دفن مرحومان تاثیر بسیار زیادی در جامعه گذاشت و این خود از بهترین نوع تبلیغات تاثیرگذار است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی وی، خاطرنشان کردند: شکی نیست که ما اصول داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسألۀ عزاداری محرم و صفر است.

ایشان با تاکید بر لزوم تدبیر مناسب در این خصوص، اظهار داشتند: اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به شکلی باشد که هم پروتکل های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه های معنوی و مذهبی غافل نشویم؛ همان گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده شده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین قطعا باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه های مذهبی و دینی مردم مورد توجه قرار گیرد و هم پروتکل های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.

معظم له با تاکید بر این که به هیچ قیمت نمی توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، افزودند: در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند؟ اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند.

ایشان در ادامه به مشکلات موجود در کشور از جمله مباحث اقتصادی اشاره و تصریح کردند: ما همان گونه که مشکلات فرهنگی را بیان می کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می پردازیم؛ در این خصوص بیانیه ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی ها انتقاد می کنند و تذکرات لازم را می دهند.

معظم له ورود روحانیت به مسائل اجتماعی از جمله کمک آنان به مدافعان سلامت را ستوده و تاکید کردند: در شرایط حساس و خطیری که بسیاری از بیماران و مبتلایان کرونایی فراری بودند، ورود روحانیت و طلاب به این عرصه و کمک به بیماران و حتی غسل و کفن و دفن مرحومان تاثیر بسیار زیادی در جامعه گذاشت و این خود از بهترین نوع تبلیغات تاثیرگذار است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر لزوم بهره گیری بهتر و بیشتر از این ظرفیت تاکید کرده و اظهار داشتند: این نوع فعالیت ها و کمک های روحانیت از طرفی تبلیغ است و از جهتی دیگر نشان می دهد که روحانیت و حوزه ها در کنار مردم و همدردشان هستند.

ایشان درباره نذورات نیز خاطرنشان کردند: نذوراتی که مقید به شروط و قیود خاصی است مثلا در شب عاشورا و یا فلان غذا و فلان حسینیه است، تغییر این نوع نذورات مشکل است و باید به شکلی مناسب و با رعایت جهات بهداشتی انجام پذیرد، اما نذوراتی که مقید نیست را می توان تغییر داد.

captcha