زیارت سبب احیا و بقای مذهب شیعه شده است / فرهنگ زیارت تبلیغات دشمن را درهم می شکند

زیارت سبب احیا و بقای مذهب شیعه شده است / فرهنگ زیارت تبلیغات دشمن را درهم می شکند


از شکوه جریان عظیم اربعین می توان این نتیجه را گرفت که اگر دعوت به زیارت‌ها نبود با حمله هایی که به مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) می شود، چیزی از این مکتب باقی نمی ماند.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین افتتاحیه جشنواره مردمی «دهه کرامت» که در شبستان امام خمینی(رحمه الله علیه) آستان مقدس حضرت معصومه(سلام الله علیها) با حضور جمع کثیری از شخصیت های حوزوی و غیر حوزوی برگزار شد، با بیان این که زیارت در احیا و بقای مذهب آثار بسیاری دارد، اظهار داشتند: اگر زیارت قبور مقدس نبود نمی‌توانستیم به شیوه مطلوب به آشنایی مردم با آموزه‌های دینی برسیم.
معظم له با تاکید بر اینکه توسل به ساحت اهل‌بیت(علیهم السلام) از گمراهی جامعه مومنان جلوگیری می‌کند، فرمودند: اگر زیارت معصومین(علیهم السلام) نبود مشکلات زیادی برای پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) ایجاد می‌شد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی زائران اربعین را وسیع تر از جریان حج توصیف کرد و فرمودند: از شکوه جریان عظیم اربعین می‌توان این نتیجه را گرفت که اگر دعوت به زیارت‌ها نبود با حمله‌هایی که به مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌شود، چیزی از این مکتب باقی نمی‌ماند.
معظم له به بررسی آثار زیارت پرداخت و اظهار داشتند: همان‌طور که در مراسم حج مسلمانان کشورهای مختلف با یکدیگر آشنا می‌شوند در زیارت ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز این نکته مثبت مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد که پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) فقط در ایران نیستند و ما در کشورهای مختلف برادران و خواهرانی داریم که با آشنایی با آن‌ها روحیه پیدا می‌کنیم.
ایشان با اشاره به اینکه اکثریت جمعیت غیرشیعه مسلمان معتقد به عدم حجیت عقل هستند، فرمودند: این افراد عقلانیت را از اسلام حذف می‌کنند درحالی که ائمه اطهار(علیهم السلام) به پیروی از قرآن کریم عقلانیت را تحکیم کرده‌ و به ما توصیۀ اکید در حجیت عقل کرده‌اند یعنی اگر اسلام را از دریچه عقاید پیروان اهل‌بیت(علیهم السلام) مشاهده کنیم اسلام همراه با عقلانیت خواهد بود.
معظم له ادامه دادند: باید توجه داشت که اکثریت مذاهب اسلامی غیر از شیعه در قواعد اعتقادی خود قائل به موضوع جبر هستند و با صراحت می‌گویند انسان قدرتی بر اعمال خود ندارند و آنچه خدا بخواهد انجام می‌شود، اما ما در سایه امامت معصومین علیهم السلام طرفدار آزادی اراده انسان‌ها هستیم.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه در روایات اهل‌بیت(علیهم السلام) تاکید زیادی به زیارت قبور معصومین(علیهم السلام) و وابستگان به ایشان شده است، ابراز داشتند: گاهی خیال می‌شود این اصرار برای رسیدن به فیض و ثواب است درحالی‌که این یک مسأله سیاسی مهم است که جمعیت شیعه را مقابل هجمات دشمن حفظ کرده و می کند.
ایشان افزودند: من به خادمان و مسؤولان آستان‌های مقدس که در اینجا جمع‌اند فرا رسیدن دهه کرامت را تبریک می‌گویم و امیدوارم این دهه مبارک سرآغازی برای رفع مشکلات کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی به برکت دعاها و توسلات باشد.
معظم له با بیان اینکه وهابیت بر اثر مخالفت با اعتقادات اسلامی در حال متلاشی شدن و فروپاشی است، فرمودند: پایان عمر وهابیون نزدیک است؛ چراکه این افراد به غیر از حج وسیله دیگری برای تشکیل کنگره و رسیدن به انسجام ندارند.
ایشان افزودند: درحالی‌که اهل‌بیت(علیهم السلام) دست ما را گرفته و از گمراهی نجات داده‌اند، عده ای مسیر دیگری را دنبال کرده و به خطا رفته اند، ما باید شکرگزار این موضوع باشیم که در دنیای کنونی فرهنگ زیارت تبلیغات دشمن را خنثی می‌کند.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پایان با بیان اینکه زیارت معصومین علیهم السلام اساس فلسفه حیاتی و سیاسی شیعه است، عنوان داشتند: بر خلاف وسوسه‌های وهابیون که به دنبال از بین بردن فرهنگ زیارت هستند ما باید بیشتر به این فرهنگ اهمیت دهیم و دهه کرامت نیز فرصت خوبی برای آشنا شدن با مکتب، اخلاق و سیره اهل‌بیت(علیهم السلام) است. وهابی ها می گویند زیارت قبور بزرگان اسلام و حضور در مراقد آنها نوعی شرک است، ما می گوییم دربارۀ طواف خانۀ خدا چه می گویید، گردیدن به گرد خانه ای از مشتی سنگ ساخته شده ایمان است و زیارت معصومین(علیهم السلام) شرک است؟ می گویید ما کعبه را پرستش نمی کنیم می گوییم ما هم ائمه را پرستش نمی کنیم، از آنها شفاعت می طلبیم که در جای جای قرآن به آن تصریح شده است.

ایشان افزودند: سعد اشعری از بزرگان شیعیان قم بعد از اینکه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در این سرزمین دفن شدند، خدمت امام رضا(ع) رسید، امام فرمودند که «به برکت شفاعت بانوی کرامت ممکن است تمام شیعیان اهل‌بیت(علیهم السلام) وارد بهشت شوند» اما باید به این موضوع توجه شود که شیعه بودن نیز ویژگی‌های مشخصی دارد

captcha