حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کردند: برای تربیت نسلی برومند و آبرومند که مایه پیشرفت جامعه باشد و در مواقع خطر، کشور و نظام را پشتیبانی کند، کانونهایی باید فعال شوند.
ایشان تصریح کردند: در بحث قبلی به نقش کانون خانواده در تربیت جوانان اشاره شد و در این بحث به نقش نظام آموزشی در این زمینه پرداخته می شود.
ایشان افزودند: نظام آموزشی کشور مسئولیت بسیار سنگینی برای تربیت جوانان دارد.
معظم له با اشاره به دعای حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۹ سوره بقره «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»، ابراز کردند: حضرت ابراهیم از خداوند تقاضا کرد که از دودمان ایشان امتی شایسته بوجود بیاید و از میان این امت، پیامبری از جنس خود آنان برانگیزد که آیات خدا را بخواند و آنان را تعلیم دهد و تزکیه کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به آیه ۲ سوره جمعه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»، تصریح کردند: در این آیه اشاره شده که خداوند از میان جمعیت درس نخوانده و فاقد علم، رسولی از جنس خودشان برانگیخت که آیاتش را بخواند و تزکیه کند و پرورش دهد و افرادی شایسته تربیت کند.
ایشان افزودند: این بزرگ ترین معجزه است که از میان امتی جاهل و درس نخوانده و فاقد علم، کسی برخیزد که هدفش «تعلیم و تربیت» و «آموزش و پرورش» باشد.
ایشان با اشاره به اینکه تزکیه از ماده زکات است و زکات به مفهوم نمو است، گفتند: خداوند در درون ذات انسان، استعدادهایی قرار داده و رسالت پیامبران این است که علوم و اخلاق را در انسان ها پرورش دهند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در دعای حضرت ابراهیم، «آموزش بر پرورش» و در ابتدای سوره جمعه، «پرورش بر آموزش» مقدم شده است؛ اظهار کردند: این نکته یعنی آموزش و پرورش مثل دو بال هستند و هر دو بر هم تأثیر متقابل دارند و همسنگ هم هستند.
ایشان با تأکید بر اینکه پرورش و تربیت در نظام آموزشی ما بسیار کمرنگ است، تصریح کردند: مغز فرزندان خود را پر از فرمول ها و مسائل علمی می کنیم اما تربیت اخلاقی بسیار کمرنگ است در حالی که اگر آموزش و پرورش همسنگ هم نباشند، به جایی نمی رسند.
ایشان با بیان اینکه همه دروس نظیر حساب، هندسه، تاریخ، جغرافیا، فیزیک و شیمی در کارنامه نمره خاص دارند، ابراز کردند: در انتهای کارنامه، یک نمره کمرنگی درباره اینکه آیا دانش آموز منظم بوده یا نبوده، به عنوان نمره انضباط می دهند؛ اینکه نمی شود سنگینی را به علم و دانش بدهیم و آخرش یک نمره انضباط بدهیم. ما در صورتی می توانیم به جایی برسیم که این نکات در نظام آموزشی ما همسنگ باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، فرار مغزها را یکی از مشکلات جامعه عنوان کردند و افزودند: چرا مغزهای مستعد فرار می کند و جوانانی که نخبه هستند، می روند نوکری خارجی را می کنند؛ برای اینکه ما علم آموختیم اما ادب نیاموختیم.
ایشان افزودند: مغزهای مستعد، پرورش یافته کشور هستند، اما به دلیل اینکه فقط علم آموختیم و در تربیت لازم اهتمام نداشتیم، خدمت به اهل وطن نمی کنند و بخاطر دلار بیشتر به بیگانگان خدمت می کنند؛ انشاءالله این موضوعات با همت متفکران رفع شود.