بیانیه پایانی همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز

بیانیه پایانی همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز


همایش بین المللی جریان های افراطی و تکفیر در روز 94/11/08 به دعوت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و با حضور صدها تن از علمای شیعه و سنی در شهر قم برگزار شد و ضمن محکوم کردن رفتارهای افراطی در هر فرقه و مذهبی، مواردی را مصوب نمودند.‌  ‌

و لا تقولوا لمن القی الیکم السلم لست مومنا تبتغون عرض الحیوه الدنیا (نساء آیه 94)
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله الطاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدین
در شرایط کنونی، جهان اسلام یکی از تلخ ترین دوره های خود را پشت سر می گذارد. جریان های افراطی و تکفیری با سخنان، فتاوا و اقدامات تفرقه افکنانه خود، موجبات کشتار، خشونت، جنگ مذهبی، انحراف مسلمین از مسائل اصلی جهان اسلام و تقویت جبهه دشمنان اسلام می شوند. در چنین شرایطی بر علمای اسلام لازم است ضمن طرد و نفی این گروهها و معرفی اسلام اصیل، رسالت تاریخی خود ر ایفا نمایند.
بر همین اساس همایش بین المللی جریان های افراطی و تکفیر در روز 94/11/08 به دعوت مرجع عالیقدر جهان تشیع و با حضور صدها تن از علمای شیعه و سنی در شهر قم برگزار شد و ضمن محکوم کردن رفتارهای افراطی در هر فرقه و مذهبی، مصوبات زیر را اعلام می دارد:


1- اسلام دین رحمت و رافت و از قتل و خشونت مبراست. الگوی مسلمین، رسول مصطفی است که ملقب به <انک لعلی خلق عظیم> شده است. از این رو همه مسلمین زندگی مسالمت آمیز را با دیگر ادیان و مذاهب را سرلوحه رفتار اجتماعی خود قرار داده و از هر نوع پرخاش وعملی که موجب بهم زدن همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان و مذاهب گردد، پرهیز می کند.
2- بر اساس سیره عملی و سنت قطعی پیامبر خدا، هر کس شهادتین را به زبان جاری کند، مسلمان و خون و مال و ناموس  و آبروی او محترم است و استنباطات شخصی در این زمینه، اجتهاد در مقابل نص است.
3- به اجماع علمای اسلام، کفر زمانی محقق میشود که انکار صریح ضروری دین صورت گیرد و حال آن که هیچ یک از موضوعات اختلافی موجود در جهان اسلام از ضروریات دین نبوده و بر همین اساس فردی یا گروهی حق تعرض به دیگران را به بهانه های واهی ندارد.
4- ضمن محکوم کردن جنایات گروه های تکفیری در کشورهای مختلف اسلامی و گفتارهای و اقدامات عده قلیلی تفرقه افکن در شبکه های ماهواراه ای، از همه علمای اسلام در تمامی فرقه ها و مذاهب اسلامی می خواهیم تا بدون ملاحظات سیاسی و مذهبی، از افراطیون خود تبری جسته و به صورت رسمی با فتاوا و بیانیه های خود، مسلمانان را از ورود به جنگ مذهبی پرهیز دهند.
5- از آنجا که دشمنان اسلام از این تندرویها برای پیشبرد اهداف استکباری خود و تسلط بر منابع جهان اسلام استفاده می کنند و با راه اندازی پروژه اسلام هراسی از نفوذ و گسترش اسلام در جهان جلوگیری می کنند، علمای حاضر در کنگره با صراحت اعلام می کنند مخالف تمامی جریانهای افراطی و تکفیری بوده و این گروهها هیچ ربطی به اسلام و مسلمین ندارند.
6- ما علمای حاضر در همایش از تمام سیاست مداران منطقه می خواهیم از رفتارهایی که باعث گسترش خشونت و تکفیر می گردد و گام های عملی در راستای جنگ مذهبی است ، پرهیز کنند و در تمام مسائل منطقه ، مذاکره بهترین راه حل و صلح بهترین عاقبت است که به تصریح قرآن <الصلح خیر>.
7- رمز موفقیت امت اسلام در گرو وحدت و بازآفرینی تمدن نوین اسلامی و نشر فرهنگ اصیل و حیات بخش اسلام در سطح جهان با همکاری و همیاری یکدیگر است. در این راستا باید تمام توان و قدرت خود را برای اعتلای کلمه الله و ایجاد تمدنی جدید به کار گیریم و از هر نوع سخن یا رفتاری که می تواند ما را از هدف اصلی دور کند ، پرهیز نماییم.
8- با توجه به تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری از سوی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله ، دست اتحاد به سوی همه علمای اسلام در سرتاسر عالم گشوده و از تمامی علما می خواهیم که ما رادر این راه خطیر یاری دهند. این دبیرخانه وظیفه خود می داند با همه کسانی که در راه وحدت و تعالی جهان اسلام تلاش می کنند همراه گردد و در برابر افراط و تکفیر با شفقت و نصیحت برادرانه از همه جوانان مسلمان می خواهد که از رفتارهایی که میتواند به ضرر اسلام ومسلمین باشد ، بپرهیزند.


امید می رود سیره نیکوی رسول خدا صلی الله علیه وآله سرمشق همه مسلمانان و وجهه همت همه علما و اندیشمندان جهان گردد.

برچسب ها :
captcha