رونمایی از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له

رونمایی از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له


دقایقی پیش با حضور حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له رونمایی شد‌

آیین رونمایی از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی در حضور معظم له و با سخنان گهربار ایشان برگزار شد.

در این جلسه پس از قرائت قرآن توسط یکی از قاریان و خوش آمد گویی توسط مدیر پایگاه، نماهنگی شامل گزارشی از محتوای موجود و عملکرد پایگاه در سال 93 پخش شد، سپس قائم مقام پایگاه و معاونت مرکز فن آوری گزارش مبسوطی ارائه دادند. در ادامه، برنامه با بیانات مبسوط معظم له به پایان رسید.

متن سخنان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم رونمایی به شرح ذیل می باشد:

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین رونمایی از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی معظم له که در مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) برگزار شد به تبیین اهمیت استفاده از فضای مجازی و فناوری های نوین در راه تبلیغ معارف اسلامی پرداختند و فرمودند در دنیایی که فناوری های نوین حرف اول را می زنند برای نشر صلاح و حق و حقیقت  باید از بهترین ابزار های نوین بهره برد  و برای نشر اخلاق؛ پاکی و معنویت از آنان استفاده لازم را کرد.

معظم له افزودند: در دنیایی که فساد از در و دیوار آن می بارد باید سعی کرد با تلاش فراوان و استفاده از فناوری های نوین معارف اسلامی و دینی را در جامعه نشر و گسترش داد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با انتقاد از نشر فساد و تباهی در دنیای کنونی گفتند:ناشران فساد در دنیای امروز بسیار فعال و افسار گسیخته عمل می کنند و باید در مقابل آنان ناشران صلاح و رستگاری نیز با استفاده از فناوری های نوین و تکنولوژی روز دنیا تلاش فراوان نمایند.

ایشان با بیان اینکه امروزه هزاران سایت و شبکه های ماهواره ای علیه مبانی تشیع و اسلام ناب فعالیت می کنند ابراز داشتند: این همه فعالیت های شیاطین در حالی صورت می گیرد که به اراده خدای متعال اسلام و مکتب نورانی اهل بیت(علیهم السلام) هر روز بیش از پیش در حال گسترش می باشد.

معظّم له با انتقاد از بعضی علمای کشور مصر که می گویند چرا مذهب شیعه اینقدر در مصر در حال رشد است، گفتند: آنان بدانند که ما کسی را شیعه نمی کنیم بلکه حقانیت و نورانیت مکتب ائمه اطهار(علیهم السلام) است که دلهای مردم را به خود جذب می کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: دنیای امروز محدود به مملکت ما نیست لذا باید نشرآثار اهل بیت (علیهم السلام) در جای جای دنیا عرضه شود تا تشنگان حق و حقیقت به خوبی از آن بهره مند شوند.

ایشان با اشاره به روایت امام صادق(علیه السلام) که فرمودند، علم از شهر قم به سایر بلاد گسترش می یابد؛ تاکید کردند:معنای این روایت این نیست که معارف اسلام به زبان فارسی باشد بلکه اینگونه است که عده ای می آیند و به زبان های مختلف دنیا مجهز می شوند و آنگاه معارف دینی را به زبان های مختلف به مردم دنیا عرضه می کنند.

معظم له تلاش بسیار در عرصه تبلیغ معارف دینی را خواستار شدند و گفتند:باید نشر معارف حقه اهل بیت(علیهم السلام) در سطح وسیعی صورت گیرد لذا باید همه رو به جلو با تمام قدرت حرکت نماییم  و معارف دینی را به شیوه ای نو و جذاب برای همه مخاطبان در اقصی نقاط جهان فراهم کنیم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان اطلاع رسانی را مهم ترین ابزار پیشبرد اهداف اسلام برشمردند و افزودند:اطلاع رسانی مهم و کارآمد سبب می شود که مخاطبان خود را بهتر جذب نماییم و به اهداف عالیه اسلام نزدیکتر نماییم.

گزارشی اجمالی از فعالیت های پایگاه در ذیل تقدیم می گردد:

آنچنانکه از واژه مرجع بر می آید، معنون به این عنوان، محل رجوع است و آنکه خود را در چنین معرضی عرضه می کند لازم است سرشار از علم و معرفت باشد و بسیارند ستارگانی که در آسمان پرفروغ شیعه به این خلعت مزین بوده اند.

اما رجوع ارباب رجوع ابزار می خواهد که این ستارگان اگر به این ابزار مسلح نباشند، آن علم و معرفت در گوشه ای خاک خواهد خورد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی از جمله همان ستارگانی است که این خلعت برتنشان خوش نشسته است ولی هرگز از مرام پاسخگویی به ارباب رجوع غافل نبوده و در این مسیر از هر وسیله مشروع و نوآورانه ای بهره جسته است.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له سالهای سال است در راستای همین هدف والا راه اندازی شده و علی الدوام در حال به روز رسانی خود بوده است و بهره گیری از راه های نوین پاسخگویی و اطلاع رسانی از اولویت های پایدار این پایگاه می باشد.

پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی از طریق ارتباط برخط که به نوعی ارزان ترین و سریع ترین روش پاسخگویی است در قالب نرم افزار وب و اندروید روزانه پاسخگوی صدها مراجعه کننده ای است که تشنه راه کمال هستند.

پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی از طریق پست الکترونیک که تعهد دارد پاسخ سوالات را حداکثر 72 ساعت پس از دریافت، ارسال کند.

و اما سهل الوصول ترین روش، پاسخگویی از طریق پیام کوتاه است که مقلدین معظم له می توانند با ارسال سوال شرعی خود به شماره 10000100 پاسخ سوال خود را در طولانی ترین زمان 24 ساعت بعد دریافت کنند که در برخی از اوقات مدت زمان انتظار در حد چند دقیقه است.

در تمامی این لحظات پشتیبانی بی دریع و لحظه به لحظه مرکز فن آوری اطلاعات دفتر مورد تقدیر است.

اما لازمه یک پاسخگویی مطلوب آن است که پاسخگو پیوسته به نظرات فقهی، اصولی و اعتقادیِ آنکه از او نمایندگی دارد دسترسی داشته باشد.

در همین راستا بخش های محتوای فقهی و محتوای اعتقادی پایگاه به جهت تامین خوراک پاسخگویان و همچنین تمام کسانی که راه خود به سوی خدا را در میان صفحات وب می جویند، در تمامی این سال ها با بهره گیری از انس و الفتی که شخص معظم له با نمایندگان خود ایجاد کرده از آخرین نظرات ایشان مطلع می شوند و آن را در منابع موجود بازتاب می دهند و منابع را به لحاظ ویرایش محتوایی و دسته بندی جدیدتر به روز می کنند.

در بخش محتوای فقهی با یک ایده نو، یک پروژه در حال انجام است که تمام نظرات معظم له در تمامی ابواب فقهی و کلیه منابع بررسی می شود و پس از تجمیع و ویرایش، آخرین نظرات استخراج می گردد. این پروژه که به نام جامع المسائل شناخته می شود در بسیاری از ابواب فقهی به سرانجام رسیده که امید است در آینده نزدیک در پایگاه بارگذاری شده و همچنین به زینت چاپ آراسته گردد.

در بخش محتوای اعتقادی با سه رویکرد پژوهش های کتاب محور، شبهه محور و موضوع محور، تمامی آنچه که مورد نیاز یک مسلمان متدین است، آماده شده و یا در حال آماده سازی است. هزاران عنوان پرسش و پاسخ از معارف اسلامی و پاسخ به شبهات حاصل سالهای سال تلاش بی وقفه پژوهشگران این بخش می باشد. تعامل با سایر مراکزی که در این خصوص فعالیت می کنند از رویکردهای جدید و مترقی این بخش می باشد.

اما تمامی این فعالیت ها چنانچه مخاطبانش محدود به مرز های ایران اسلامی مان باشد توجیه پذیر نیست، چرا که این ها همه می تواند نیرویی نجات بخش برای تمامی حق جویان جهان باشد.

بخش امور بین الملل پایگاه معظم له با در اختیار داشتن نیروهایی مجرب که غالبا خودشان تبعه کشور مقصد هستند با ترجمه تالیفات و محتوای فقهی و اعتقادی موجود در سایت، در صدد التیام روح آنانی است که در تهاجمات فرهنگی به دنیای اسلام دچار لطمه و آسیب شده اند.

تاکنون منابع بسیاری به زبان های عربی، انگلیسی، اردو، آذربایجانی، روسی، اسپانیولی و فرانسوی ترجمه و بارگذاری شده است.

ناگفته نماند چنانکه بر همگان روشن است علم و معرفت در اصول و فقه و اعتقادات خلاصه نمی شود و علم گاهی به قرآن و کلام معصومین علیهم السلام است، و گاهی به زمان؛ علم به زمان لازمه مرجعیت است؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی که از عالم ترین علماء به زمان است، همیشه با موضع گیری های سنجیده و به موقع در صف اول مرجعیت شیعه حضور دارند.

بازتاب این وقایع مهم بر عهده بخش اطلاع رسانی پایگاه است. این بخش با عمل به این مسئولیت خطیر، علاقه مندان معظم له را در جریان آخرین دیدگاه ها و موضع گیری های ایشان قرار می دهد.

انتشار متن، صوت و فیلم دروس معظم له در اسرع وقت از مهم ترین وظایف این بخش می باشد.

یکی از جدیدترین اقدامات این بخش، تهیه ویژه نامه ای به نام :یادداشت روز: است که در مناسبت های مختلف با استفاده از بیانات، تالیفات و مواضع معظم له تهیه و عرضه می گردد.

در دنیای کنونی که ذائقه مردمان از رسانه های مکتوب به رسانه های دیداری و شنیداری مایل شده است، پایگاه بر خود لازم دیده که در این وادی ورود کند و با بهره جویی از متخصصان فن، با ساخت قطعات زیبای صوت و فیلم، محتوای موجود را در قالب مورد پسندتری در معرض دید عموم قرار می دهد که مَطلَع آن نماهنگ بسیار زیبایی است که با استفاده از صدای معظم له که سروده خود را قرائت کرده اند با عنوان غوغای عصر ما تولید و عرضه و با استقبال علاقمندان مواجه شده است.

گزارشی از فعالیت های بخش فن آوری اطلاعات به شرح زیر می باشد:

1- برنامه نویسی وب: ایجاد و به روز رسانی سایت های مرتبط

2- تولید نرم افزار: تولید نرم افزار های ویندوز، اندروید و آی او اس

3- چند رسانه ای: تولید پند تصویر و کلیپ های چند زبانه، آماده سازی دروس و سخنرانی های  معظم له، فعالیت های مشترک با شبکه جهانی ولایت در تولید چند رسانه ای

4- گرافیک: طراحی نمایش سایت و نرم افزار ها، اینفو گرافی، تصویربرداری از رخداد های دفتر

5- شبکه و سخت افزار: مدیریت و نگهداری سرورهای خارجی و شبکه داخلی، نت تجهیزات رایانه ای، تأمین زیر ساخت های فنی تولید و ارائه محتوا

این گزارش مختصر، گوشه ای از تلاش های بخش های مختلف پایگاه اطلاع رسانی معظم له می باشد.

captcha