اتاق فکری برای حل مشکلات حوزه تشکیل شود

اتاق فکری برای حل مشکلات حوزه تشکیل شود


باید در طلاب نوعی احساس مسؤولیت ایجاد شود تا نسبت به حضور جدّی و دقیق در درس اهتمام داشته باشند و بدانند هیچ چیز از جمله گوش دادن به نوار، جای حضور در محضر استاد را نمی گیرد‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نمایندگان دوره هفتم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، پذیرش مسؤولیت را امانتی الهی دانست و تصریح کردند: مراتب و شاخه های مسؤولیت متفاوت است؛ گاهی انسان مسؤول اعمال خود است، گاهی مسؤول یک خانواده است، گاهی مسؤول یک اداره و گاهی مسؤول اداره یک کشور است؛ بنابراین اگر انسان به اهمیّت مسؤولیت عالم و آگاه باشد و حق آن را ادا کند بزرگ ترین افتخار را پیدا می کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: افرادی که مسؤولیت نمایندگی طلاب را در مجمع عهده دار شده اند، باید اهمیّت این مسؤولیت را بدانند و رسالت خود را به درستی انجام دهند.

ایشان با اشاره به وظایف نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه، توصیه هایی به آنان ارائه و تصریح کردند: باید طلاب جوان از فرصت جوانی خود استفاده کنند و خوب درس بخوانند، نقش و رسالت مجمع نمایندگان در تبیین این مسأله بسیار مهم است.

معظّم له با تأکید بر این که باید بر درس خواندن طلاب نظارت کافی شود، فرمودند: باید در طلاب نوعی احساس مسؤولیت ایجاد شود تا نسبت به حضور جدّی و دقیق در درس اهتمام داشته باشند و بدانند هیچ چیز از جمله گوش دادن به نوار، جای حضور در محضر استاد را نمی گیرد.

ایشان با تأکید بر حفظ سنت های تحصیلی در حوزه از جمله مباحثه، بیان داشتند: مباحثه و پیش مطالعه و مطالعه پس از درس از سنت های بسیار خوب و تاثیرگذار در حوزه های علمیه است و طلاب نباید از آن غفلت کنند.

معظّم له خطاب به نمایندگان طلاب تأکید کردند: از دیگر مسائلی که باید به طلاب گوشزد شود، اهتمام به تدریس از اوائل طلبگی است، در حوزه های عملیه شاگردان درس بالا استادان دروس مقاطع پایین تر هستند و این فواید و امتیازات بسیاری برای حوزه های علمیه داشته و دارد.

ایشان تأکید کردند: با تدریس دقیق تر از همیشه انسان می تواند مطالب سطوح و کتب درسی را یاد بگیرد و باید این مسائل مهم به طلاب گوشزد شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر آسیب شناسی مشکلات آموزشی و تحصیلی در حوزه های علمیه، ابراز داشتند: وقتی آسیب ها شناخته شد، نباید از کنار آن به سادگی گذشت و باید برای حل آن دنبال راهکار رفت.

ایشان در ادامه، مساله اخلاق را مورد توجه قرار داد و فرمودند: امروزه ابزار فسادهای اخلاقی و فرهنگی زیاد شده و از در و دیوار مفاسد اخلاقی می بارد؛ گسترش فناوری های نوین، امکان انتقال ناهنجاری های و مفاسد را بسیار آسان کرده است و همین مسأله تهدیدات بسیاری را به دنبال دارد.

معظّم له خواستار تشکیل کارگروهایی برای حل مشکلات حوزه علمیه شد و اضافه کردند: نخستین شرط این است که هرگز از حل مشکلات مأیوس نشویم، باور کنیم هر مسأله ای راه حل دارد؛ در مسائل اخلاقی نیز باید به اندازه توان خود کار کنیم.

ایشان با تأکید بر این که طلاب و خانواده های آنان باید از جهات مختلف الگو و نمونه باشند، افزودند: باید آسیب هایی که وجود دارد را شناسایی و برای رفع و حل آن اقدام کرد.

معظّم له با اشاره به آسیب های اعتقادی که ممکن است دامان طلاب را نیز بگیرد، فرمودند: گروه های زیادی حتی در قم مشغول شبهه افکنی هستند تا افراد را منحرف کنند، آنها با شبهه افکنی به دنبال مقاصد خود هستند و باید مراقب باشیم نکند این آسیب ها به طلاب سرایت کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که عالم و طلبه در نقش ناجی غریق جامعه است، توصیه هایی به نمایندگان طلاب ارائه کرد و فرمودند: سعی کنید طلاب را با قلم و بیان آشنا کنید، هر طلبه باید به این دو ابزار مهم توجه لازم را داشته باشد؛ عالمی که نتواند حرف بزند و بنویسد امروز نمی تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد، هرچند کوه علم باشد.

ایشان یادآورشدند: لازم نیست همه منبری و نویسنده باشند، منتهی باید به قلم و بیان آشنا باشند تا بتوانند در عصر کنونی مسؤولیت خود را به خوبی انجام دهند.

برچسب ها :
captcha