در محکمه قضا همه افراد با هر موقعیت و جایگاهی باید یکسان باشند

در محکمه قضا همه افراد با هر موقعیت و جایگاهی باید یکسان باشند


تشکیلات قضایی از مهم ترین نهادها در جوامع مختلف است که اگر اصلاح شود سبب اصلاح جامعه می شود و اگر درست نشود جامعه را نیز دچار فساد و تباهی می کند‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار چهارصد نفر از کارآموزان قوه قضاییه، تاکید کردند: تشکیلات قضایی از مهم ترین نهادها در جوامع مختلف است که اگر اصلاح شود سبب اصلاح جامعه می شود و اگر درست نشود جامعه را نیز دچار فساد و تباهی می کند.

ایشان با یادآوری فرازهای مهمی از فرمایشات امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در فرمان به مالک اشتر درباره امر خطیر قضاوت، به تبیین بایسته های قاضی در اسلام پرداخت و خاطرنشان کردند: یکی از مهم ترین مؤلفه های شجاعت در قضاوت، سیاست و دیگر امور این است که اگر انسان اشتباهی کرد شهامت پذیرش آن را داشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر این که قاضی نباید طمع کار باشد چراکه در این صورت نمی تواند قضاوت عادلانه داشته باشد، تصریح کردند: از دیگر مسائل مهم برای یک قاضی بکار گیری نهایت دقت و تأمل در امر قضاوت است.

معظم له با تاکید بر این که در جایی که مساله شبهناک است قاضی باید با احتیاط عمل کند، بیان داشتند: وقتی حکم آشکار شد قاضی باید با شجاعت اعلام حکم کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: شخصیت قاضی باید به گونه ای باشد که تملق و چاپلوسی طرفین دعوا و دیگران در او تاثیرگذار نباشد.

ایشان دستورات قضایی دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را بسیار دقیق و جامع ارزیابی کرد و فرمودند: در محکمه قضا همه اعم از فقیر و غنی و افراد با هر موقعیت و جایگاهی باید نزد قاضی یکسان باشند.

معظم له با اشاره به روایتی، امر قضاوت را دشوار و در عین حال با فضیلت دانست و با بیان توصیه های مهم به کارآموزان قضا، تاکید کردند: شما همواره خدا را ناظر بر اعمال و گفتار خود بدانید؛ امیدواریم شما آبروی نظام و کشور جمهوری اسلامی و مجری عدالت باشید.

برچسب ها :
captcha