وقف از سرمایه های مهم جامعه اسلامی است

وقف از سرمایه های مهم جامعه اسلامی است


هر اندازه عمل به وقف بیشتر شود، اعتماد مردم بیشتر و هر اندازه اعتماد بیشتر شود، استقبال مردم از مسأله وقف بیشتر می شود و مردم باید عمل به وقف را ببینند و لمس کنند تا اعتماد به این نهاد بیشتر شود‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و رؤسای سازمان های نقاط دیگر با اشاره به اینکه مسأله وقف در مذاهب قبل از اسلام نیز وجود داشته فرمودند: در مذاهب قبل از اسلام نیز وقف وجود داشته، حداقل برای معابد خودشان وسائلی را وقف می کردند.

ایشان افزودند: اسلام بعضی از سنت های مذاهب قبل را امضا کرد که از جمله آنها سنت صالحه وقف بود.

معظم له تأکید کردند: پیشوایان بزرگ دین پیشقدم در وقف بودند. وقف نامه امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و دیگر ائمه معصومین(علیهم السلام) مؤیّد این مطلب است و در دستوراتی هم که از ائمه معصومین(علیهم السلام) صادره شده دعوت به وقف نموده اند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یکی از مصداق های روشن صدقات جاریه را وقف شمرده و افزودند که در طول زمان برکات آن ادامه دارد

ایشان افزودند: گفتار و کردار معصومین(علیهم السلام) در باب مسأله وقف بسیار است که باید آنها را به مردم بیان کرد و مردم را تشویق به امر وقف نمود.

معظّم له تأکید کردند: هر اندازه عمل به وقف بیشتر شود، اعتماد مردم بیشتر و هر اندازه اعتماد بیشتر شود، استقبال مردم از مسأله وقف بیشتر می شود و مردم باید عمل به وقف را ببینند و لمس کنند تا اعتماد به این نهاد بیشتر شود.

ایشان یکی از موارد مصارف وقف را احیای حوزه های علمیه و اعزام مبلغ دانسته و افزودند: وقف برای جامعه موجب برکت است و باید از این وقف برای احیای حوزه های علمیه و اعزام مبلّغ استفاده کرد، چرا آنچه که دین و قرآن را نگاه می دارد، حوزه های علمیه است و موقوفات حوزه، باید در خود حوزه استفاده شود و همچنین از موقوفات عام نیز بهره بگیرند.

ایشان احیای مساجد را از دیگر موارد مصرفی وقف دانسته و افزودند: در شهر تهران تعداد قابل توجهی از مساجد امام جماعت ندارند که باید برای این کار چاره ای اندیشیده شود، چرا که با حضور روحانی معمّم اقتدا به غیر روحانی جایز نیست.

ایشان در پایان تأکید کردند که اگر حوزه های علمیه تقویت نشود مردم تدریجاً از دین فاصله خواهند گرفت و اوقاف می تواند کمک مهمّی به این امر کند.

برچسب ها :
captcha