نظر معظّم له در مورد افرادی كه به دفاع از تكفيرى‌ها برخاسته‌اند

نظر معظّم له در مورد افرادی كه به دفاع از تكفيرى‌ها برخاسته‌اند


بياييد شما هم شجاعت كنيد و اعمال آنها را به همين صورت كه گفتيم محكوم نماييد ولى متأسفانه بعيد مى‌دانيم كه اين كار را انجام دهيد، چرا كه با نهايت تأسف به دفاع از آنها برخاسته‌ايد‌

بسمه تعالى

حضور محترم حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (دامت بركاته)

السلام عليكم و رحمة الله

به عرض مى‌رساند بعد از تشكيل جلسه مقدماتى كنگره خطر جريان‌هاى تكفيرى شور و ولوله‌اى در ميان طرفداران تكفيرى‌ها افتاده و از آثار گسترده اين كنگره به وحشت آمده‌اند، مخصوصآ از تأثيرگذارى آن بر علماى اهل سنت بيمناك‌اند و براى مقابله با آن مطابق معمول متوسل به دروغ‌ها و تهمت‌ها درباره شيعه شده‌اند و آن را در شبكه‌هاى خود نشر داده‌اند، از جمله يكى از شبكه‌هاى دروغ‌پرداز آنها گفته است : شما شيعه‌ها هم تكفيرى هستيد، يعنى همه مسلمانان را جز خودتان كافر مى‌دانيد. مى‌خواستيم نظر مباركتان را در اين باره بيان فرماييد. ادام الله ظلّكم العالى

          امضاء: جمعى از طلاب حوزه علميه قم

 

بسمه تعالى

متقابلاً سلام عرض مى‌كنم.

اولاً: چه خوب بود اين آقايان با ما هم صدا مى‌شدند و مى‌گفتند گروه تكفيرى خطرى براى جهان اسلام هستند، زيرا نام اسلام را همه جا با خشونت و ترور و آدم‌كشى همراه ساختند و مانع پيشرفت اسلام در جهان شده‌اند. اسلامى كه دين رحمت و رأفت و محبت است.

آيا نبايد همه ما در پيشگاه خدا احساس مسئوليت كنيم و به جاى دفاع از آنها بگوييم آنها خطاكارند و در اشتباهند و گروه اندكى هستند و كارشان را محكوم نماييم؟

اين آقايانى كه به دفاع از تكفيرى‌ها برخاسته‌اند اگر صحنه‌هايى كه همه روز در عراق يا نقاط ديگر به وسيله تكفيرى‌ها به وجود مى‌آيد، يعنى بدن‌هاى قطعه‌قطعه شده كودكان و زنان و افراد بيگناه را ببينند و جوى خونى كه از كنار آن راه افتاده است از نزديك مشاهده كنند آيا واقعآ وجدانشان ناراحت نمى‌شود؟ به خصوص اين‌كه تنها شيعيان قربانى اين خشونت‌ها نيستند بسيارى از اهل سنت هم گرفتار آن شده‌اند.

بياييد احساس مسئوليت كنيم و حضور خود را در پيشگاه خداوند در قيامت به ياد آوريم و به جاى دفاع از اين بدعت وحشتناك كه در طول تاريخ اسلام سابقه نداشته فرياد اعتراض بلند كنيم و بگوييم اسلام از اين‌گونه اعمال بيزار است.

ثانيآ: شما درباره شيعه هر چه بگوييد اين حقيقت را نمى‌توانيد انكار كنيد كه ما با صراحت به عنوان مرجع تقليد شيعه مى‌گوييم طبق رواياتى كه از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) و امامان اهل‌بيت(عليهم السلام) نقل شده تمام كسانى كه به سوى قبله نماز مى‌خوانند جان و مال و ناموسشان محترم است و ريختن خون آن‌ها گناه بزرگ و غير قابل بخشش است، مگر اين‌كه مرتكب قتلى شده باشند يا واقعآ مفسد فى‌الارض باشند مانند قاچاقچيان مواد مخدر.

بياييد شما هم شجاعت كنيد و اعمال آنها را به همين صورت كه گفتيم محكوم نماييد ولى متأسفانه بعيد مى‌دانيم كه اين كار را انجام دهيد، چرا كه با نهايت تأسف به دفاع از آنها برخاسته‌ايد، قابل توجه اينكه تمام كسانى كه جليقه انتحارى مى‌پوشند و خود را در ميان بيگناهان منفجر مى‌كنند و حمام خون به راه مى‌اندازند يا با انفجار خودروهاى بمبگذارى شده، گروه عظيمى از مسلمين را داغدار و عزادار مى‌كنند آرى در ميان همه آنها يك نفر شيعه پيدا نمى‌شود.

بارها جوانان شيعه از ما خواسته‌اند كه به آنها اجازه دهيم مقابله به مثل كنند، با صراحت گفته‌ايم هرگز اين كار جايز نيست، اگر كسى فرزند شما را بكشد بايد قاتل را پيدا كرده و محاكمه كنيد نه اينكه فرزند او را به قتل برسانيد، اسلام با چنين كارى مخالف است.

ثالثآ: شما كتابهاى فقهى ما را ببينيد (مخصوصآ رساله‌هاى عمليه كه براى تمام شيعيان جهان به زبان‌هاى مختلف نوشته شده است را بررسى كنيد). ما در بحث كفّار با صراحت گفته‌ايم تنها دو گروه از مدعيان اسلام كافرند: خوارج (مانند خوارج نهروان و آنها كه هم عقيده با آنان هستند) و ناصبى‌ها (يعنى كسانى كه با اهل‌بيت (علیهم السلام) : عداوت و دشمنى دارند).

البته ممكن است فتواى شاذّ و نادرى برخلاف اين باشد ولى مشهور و معروف فقهاى ما همان است كه در بالا گفته شد.

من تعجّب مى‌كنم اگر آنها غرض خاصى ندارند چرا راه دور مى‌روند، رساله‌هاى مراجع حىّ و حاضر شيعه در قم و نجف را بردارند و ببينند چيزى جز آنچه عرض شد در آن ديده مى‌شود. با اين حال چگونه مى‌توان شيعه را متهم به تكفيرى بودن كرد؟

در پايان اميدوارم اين مدافعان با ما هم صدا شده و در اين كنگره عظيم كه بسيارى از اهل سنّت از كشورهاى مختلف اسلامى در آن شركت خواهند كرد، شركت كنند و مطمئن باشند جز سخنان منطقى و كتاب و سنّت در آن حاكم نيست. والسلام على من اتبع الهدى

برچسب ها :
captcha