اخلاق پزشکى زاییده انگیزه روحانى، مذهبى و اسلامى است

اخلاق پزشکى زاییده انگیزه روحانى، مذهبى و اسلامى است


حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى در دیدار برگزار کنندگان کنگره سراسرى اخلاق پزشکى فرمودند: به چند دلیل مهم متولّیان اخلاق پزشکى، باید ما مسلمانان باشیم از جمله آنکه هدف بعثت پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) همانطور که در قرآن آمده این است که فضایل اخلاقى را تکمیل کند (إنّى بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق) بدین معنا که تمام عبادات و دستورات دیگر اسلام تحت عنوان اخلاق قابل درک است.‌

ایشان افزودند: دنیاى مادى امروز معتقد به داشتن اخلاق منهاى مذهب است. اخلاق در نظر آنها بر محور مادیات دور مى زند، علاوه بر آن اخلاق مادى در عمق جان نیست و ضمانت اجرایى چندانى ندارد در حالى که اخلاق مذهبى داراى ضمانت اجرایى گسترده اى است و در مقام بیان مسأله اى مانند حمایت مظلوم آن را به عنوان یک اصل مهم مطرح مى کند و حتى معتقد است فکر گناه نیز بد است و باید برون و درون هر دو پاک باشد.
معظم له با تأکید بر اینکه سخن اول در باب اخلاق را اسلام مى زند، اظهار داشتند: باید جامعه اسلامى همواره حامى اخلاق باشد و آن را عیناً در زندگى خود پیاده کند.
ایشان با بیان اینکه فصل اخلاق پزشکى در میان مسایل اخلاقى فصل وسیعى است، فرمود: اخلاق پزشکى خود وسیله درمان بوده و بر کل جامعه اثرگذار است، رعایت این اخلاق سبب آرامش پزشک و پرستار است.
آیت الله العظمى مکارم شیرازى با بیان اینکه دشمنان سعى دارند تا به اسلام برچسب خشونت بزنند، فرمودند: تدوین اخلاق پزشکى اسلام مى تواند پاسخگوى این اقدام دشمنان باشد.
ایشان با بیان داستان احساس مسؤولیت یک پزشک، فرمود: اخلاق پزشکى زاییده انگیزه روحانى، مذهبى و اسلامى است و این در دنیاى مادّى غرب دیده نمى شود.

برچسب ها :
captcha