دیدار معظم له با مدیر کلّ تربیت بدنى استان قم

دیدار معظم له با مدیر کلّ تربیت بدنى استان قم


آیت الله العظمى مکارم شیرازى در دیدار مدیر کل و مسؤولان تربیت بدنى و جمعى از ورزشکاران استان فرمودند: ورزش از نظر اسلام داراى اهمیت فراوانى است. مهمترین مسأله براى انسان بعد از ایمان به خدا سلامتى جسم است و انسان سالم هر فعالیتى را مى تواند انجام دهد. انسان سالم شکرگذار خداست ولى انسان بیمار هم بدبین است و هم داراى انحرافات اعتقادى است.‌  ‌  ‌

ایشان افزودند: آدم بیمار قادر نیست که حق عبودیت پروردگار را بجا آورد. بنابراین سلامت تن بعد از ایمان مهم ترین موهبت و نعمت الهى است و این را باید حفظ کرد که بهترین راه آن انجام حرکات جسمانى است.

معظم له اعتدال در غذا خوردن و تلاش و کوشش و انجام حرکات جسمانى را رمز سلامتى دانسته و فرمودند: در هیچ سن و سالى نیست که انسان نیاز به ورزش نداشته باشد. برخى مى گویند خداوند به طور غریزى براى بچه هاى شیرخوار ورزش قرار داده است. در سنین مختلف باید ورزش کرد. در سنین بالا انسان پوکى استخوان پیدا مى کند و براى جلوگیرى از آن و نرم شدن عضلات بایستى ورزش کرد. ریشه اکثر دردهاى عضلانى، کم تحرکى و عدم تحرک ورزش نکردن است.

ایشان ضمن سفارش همه مردم به ورزش کردن فرمودند: جوانان ما باید فعالیت هاى ورزشى مناسب داشته باشند تا از سلامتى کامل بهره مند باشند تا بتوانند کار کنند.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى ورزش هاى رزمى را مهم دانسته و فرمودند: ما دشمن داریم باید در میدان جهاد و مبارزه در مقابل دشمن بایستیم. پس براى جوانان ما ورزش هاى رزمى نیز مهم است.

ایشان در ادامه فرمودند: بعلاوه ورزش یک سرگرمى سالم است. انسان نمى تواند همیشه درس بخواند و یا کار کند. ورزش روح و جسم را براى فعالیت هاى دیگر آماده مى کند. جذب جوانان به ورزش باعث مى شود که جوانان به سرگرمى هاى ناسالم آلوده نشوند.

معظم له در ادامه به ورزش هاى گروهى و جمعى اشاره نموده و افزودند: ورزش هاى گروهى و جمعى درس تعاون و همکارى به افراد مى دهد. متأسفانه در کشور ما کارهاى گروهى کمتر به نتیجه مى رسد. در حالى که در کشورهاى دیگر گروهى که شرکت را تشکیل مى دهند، گاه به چند نسل منتقل مى کنند چون روح همکارى دارند. ما باید این روح همکارى را پرورش دهیم.

آیت الله العظمى مکارم شیرازى در ادامه به ورزش باستانى اشاره کردند و فرمودند: شخصیت هایى در ورزش هاى باستانى پرورش یافتند که در تاریخ نامشان ثبت گردیده است. در ورزش باستانى مسائل ارزشى و اخلاقى با مسائل ورزشى کاملا آمیخته است. امیدواریم که این میراث ورزش باستانى را به ورزش جدید منتقل کنیم که ورزشکاران ما اینچنین باشند و هرگز در صفحات جرائد نبینیم که فلان ورزشکار معروف گرفتار فلان رسوائى اخلاقى شده است.

برچسب ها :
captcha