تذکّرات شانزده گانه مهم آیت الله العظمى مکارم شیرازى به مدّاحان اهل بیت(علیهم السلام)

تذکّرات شانزده گانه مهم آیت الله العظمى مکارم شیرازى به مدّاحان اهل بیت(علیهم السلام)


آیت الله العظمى مکارم شیرازى از مدّاحان اهل بیت(علیهم السلام)خواست تا شؤونات مجالس عزادارى را حفظ کنند.‌ معظم له صبح پنج شنبه در دیدار مدّاحان اهل بیت(علیهم السلام) با ایشان با بیان اینکه خطبا و واعظان اهل بیت(علیهم السلام) باید قدر خود را بدانند و به آن افتخار کنند گفت، زندگى شما باز زندگى اهل بیت(علیهم السلام) پیوند خورده است و از این رو مسئولیت شما بسیار سنگین تر از مابقى افراد است.‌

ایشان در تذکر شانزده گانه خطاب به مدّاحان تصریح کردند، نسل هاى قدیمى تر و پیش کسوتان مدّاحان باید تجربیات خود را در اختیار نسل جوان آنها قرار دهند و در ارتقاء سطح عقاید نسل امروزى مدّاحان بکوشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دین از سیاست جدا نیست گفت: این سیاست یعنى سیاستى که به معنى حفظ نظام باشد امّا غلطیدن در جناح ها و به نفع آنها در مجالس حسینى سخن گفتن به صلاح مجالس عزادارى نمى باشد.

سپس افزودند: نباید خطبا و واعظان اهل بیت(علیهم السلام) در مراسم هاى عزادارى خود به نفع فلان کاندیدا تبلیغات کنند که این مسأله باعث فروپاشى ارزش هاى عزادارى خواهد شد.

آنگاه با بیان اینکه عده اى مى کوشند تا با وارد کردن انحراف در مدّاحى ها به اسلام ضربه بزنند گفت: همه باید هوشیار باشیم و اجازه چنین فعالیتى را به دشمنان ندهیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: دشمنان با این حرکت خود مى خواهند نسل جدید مدّاحان را به انحراف بکشانند.

آیت الله مکارم شیرازى با اشاره به برخى موارد بدعت آمیز در مجالس عزادارى گفتند: فرق میان بدعت و سنت باید از طریق علما براى مردم مشخص شود تا بدعت وارد عزادارى نشود.

ایشان از ورود آلات موسیقى در برخى مجالس عزادارى انتقاد کردند و بر مبارزه با ورود چنین وسائلى در مجالس عزاى امام حسین(علیه السلام) تأکید نمودند.

این مرجع تقلید به خواندن اشعار امام حسین(علیه السلام) به سبک هاى نامناسب و مبتذل غربى توسط برخى مدّاحان اشاره نمودند و تصریح کردند، مبادا اجازه دهیم تا آهنگ هایى که شب گذشته در آمریکا نواخته شده است فردا صبح توسط بعضى در مجالس عزادارى ایران خوانده شود.

ایشان با اشاره به برخى گفته هاى مدّاحان تحت عنوان «من حسین الهى هستم»، «من زینب الهى هستم»، «اگر نماز مى خوانم به سوى قبر حسین است» گفت: باید حریم خدا و پیغمبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) حفظ شود و از این کلمات غلوآمیز جداً پرهیز کرد.

آیت الله مکارم شیرازى افزود: گفتن این جملات کفرآمیز بهانه اى براى به قتل رساندن شیعیان بسیارى توسط وهابیون گمراه مى شود که باید مدّاحان ما توجه داشته باشند.

ایشان برهنه شدن جوانان در هنگام سینه زنى در مجالسى که خانم ها حضور دارند را حرام دانست و گفت: نباید جوانان در مجالس عزادارى برهنه شوند حتى اگر خانم ها هم حضور نداشته باشند چرا که دشمن با فیلمبردارى از آنها و پخش آن در کشورهاى غربى به اسلام ضربه مى زند.

ایشان افزودند: هیچ مجلسى که در محضر ائمه اطهار جهت عزادارى امام حسین(علیه السلام) برگزار شد با برهنه شدن افراد روبه رو نبود.

آیت الله مکارم شیرازى آسیب رساندن به بدن در عزادارى ها را شرعاً صحیح ندانستند ندانستند و ادامه دادند: در برخى عزادارى ها مشاهده شده است که عزاداران با زنجیرهایى که در نوک آنها تیغ هاى تیز وجود دارد به بدن خود ضربه مى زنند به گونه اى که خون تمام پشت آنها را فرا مى گیرد.

ایشان با اشاره به بیان برخى تعبیرهاى موهن توسط بعضى از جمله «من سگ امام حسین(علیه السلام) هستم» گفتند: نباید این جملات بیان شود بلکه مى توان به جاى آن از جملاتى مانند «من عاشق و شیفته امام حسین(علیه السلام) هستم» استفاده نمود.

این مرجع تقلید مناعت طبع را در مدّاحان ضرورى دانست و بر آن تأکید کرد.

آیت الله مکارم شیرازى در دوازدهمین تذکر خود به مدّاحان گفتند: مدّاحان نسبت به قول هایى که مى دهند وفادار باشند و به گونه اى نباشد که با نیامدن به مجلس عزادارى باعث آبروریزى آن مجلس گردند.

این مرجع تقلید مداحان را بر حفظ حریم یکدیگر و احترام به پیشکسوتان و اعتدال در مدّاحى ها و تواضع مدّاحان نسبت به مردم تأکید نمودند.

آیت الله مکارم شیرازى در آخرین تذکر خود به مدّاحان گفتند: باید عمل شما متناسب با موقعیت شما باشد و به گونه اى نباشد که خدشه اى به اسلام وارد آید.

برچسب ها :
captcha